Sommarfjäril skrev 2012-04-12 10:49:54 följande:
Biståndshandläggaren ska ha en konsumentupplysande funktion i sammanhanget, men får inte råda om vem du ska välja (eller din pappa rättare sagt). Han/hon har säkert inte försökt undanhålla information utan utgått från att ni kan välja utan så mycket stöd från henne/honom. Äldre Direkt får inte säga så mycket mer än handläggaren tyvärr. Vad du däremot kan fråga handläggaren om är ifall det kommit in många avvikelser eller klagomål på det företag ni tänker välja, det kan säga ganska mycket.
Fundera på vad som är viktigt för din pappa, att det kommer samma person varje gång? Att det är ett litet eller stort företag? Ring direkt till respektive hemtjänstföretag och be att få prata med chefen. Ställ frågor, de kommer att vara måna om att få flera kunder. Jag skulle ha gått på magkänslan. Och det är inte hela världen ifall det blir fel, han har rätt att byta ifall ni får tag på någon ni gillar mer eller om ni skulle vara missnöjda med den ni valt.
Lycka till!
Du skriver att Äldre Direkt inte får säga så mycket mer än en biståndshandläggare, konstigt då att det står precis tvärtom på deras egen hemsida:
http://www.stockholm.se/FamiljOmsorg2/Aldreomsorg/Ring-Aldre-direkt/ En biståndshandläggare arbetar i en stadsdel, medan Äldre Direkt servar hela staden, varför jag tror de kan bistå med annan info än biståndshandläggaren kan (t ex finns det ju hemtjänstföretag som verkar över hela Stockholm).
Andra frågor jag skulle fundera över om någon närstående till mig skulle välja hemtjänstföretag:
- Använder de underleverantörer? Vilka? Kan kanske vara viktigt för den enskilde om det t ex rör sig om matlådor. Hos en del hemtjänstföretag hämtas färdiga matlådor på närmsta servicehus, i andra företag går de till valfri restaurang.
- Planera för framtiden. Välj ett företag som fungerar även om din anhörige exv. skulle behöva natthjälp i framtiden - vilken underleverantör/utförare används där? I Stockholm är det få hemtjänstföretag som själva utför hemtjänstuppdrag nattetid, många företag köper den tjänsten av t ex Attendo eller Omsorgshuset.