• Anonym

Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?

Tycker ni det är OK  med folk som inte lämnar en höggravid kvinna en sittplats på bussen tex?
    Dom gånger jag åkt bussen från min sons dagis, alltså MED vagn nu dessutom, är det ingen som rest sig upp frivilligt utan jag har nästan fått "mota" bort dom om man får säga så. Fråga vänligt iallafall. Vissa har blivit sura och arga nästan så nu vågar jag inte fråga mer utan får stå dom 33 minuter det tar hem med bussen genom stan och med den stora magen.

Varför kan inte folk ha mer överseende med detta? :(   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-12 06:39
    Folk verkar ta det bokstavligt när jag skrev "mota bort" inom parantes dessutom! Måste tillägga, att jag inte alltid behöver sitta, men när jag väl drabbas av min ischias och yrsel, är det klart jag måste sitta och frågar snällt om jag kan få sitta på platsen närmast vagnen. Folk har rätt att säga nej helt klart, men då tycker jag man ska ha en anledning och inte bara för att "jag är trött" vem fan är inte trött menar jag??

• Svar på tråden Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?
  • thegoddess

Dom kan ju oxå ha en anledning till att sitta, jag förstår att du vill sitta men du väljer ju själv att åka buss och dom har ju inte gjort dig gravid. Så finns olika sätt att se på det.
    Själv har jag en rygg skada och får jäkligt ont av att stå.

• ElectroDiva

för äldre eller skadade människor kan jag lämna min plats, men inte för en gravid kvinna. man har väl valt det själv , så jag sitter hellre än att låta nån få min plats bara för att hon är gravid

• Anonym
    thegoddess skrev 2012-04-11 12:49:00 följande:
    Dom kan ju oxå ha en anledning till att sitta, jag förstår att du vill sitta men du väljer ju själv att åka buss och dom har ju inte gjort dig gravid. Så finns olika sätt att se på det.
    Själv har jag en rygg skada och får jäkligt ont av att stå.
    Jo men nu menar jag främst yngre människor och knappast alla kan väl ha problem som gör att dom måste sitta istället för en höggravid? Jag bara undrar. Vad gör man om man trillar som höggravid i bussen då? Vill jag inte vara med om direkt!
  • Anonym
    ElectroDiva skrev 2012-04-11 12:51:12 följande:
    för äldre eller skadade människor kan jag lämna min plats, men inte för en gravid kvinna. man har väl valt det själv , så jag sitter hellre än att låta nån få min plats bara för att hon är gravid
    OK. Så det är okej för en höggravid att trilla omkull då da men inte en äldre dam? Alla blir väl ändå äldre i sina dagar också och inget man kommer undan? Varför ska folk låta bli att bli gravida bara för att samhället vägrar lyfta på häcken och vara vänlig någon enstaka gång när man dessutom ber dom om det?
  • StarStruck

Är det ett jäkla fjortisgäng så skulle jag iaf be dom flytta på sig, men skulle nog aldrig kräva plats från en gamling eller nån som är skadad.

• Anonym
    StarStruck skrev 2012-04-11 12:54:47 följande:
    Är det ett jäkla fjortisgäng så skulle jag iaf be dom flytta på sig, men skulle nog aldrig kräva plats från en gamling eller nån som är skadad.
    Nej det är det jag menar. Främst yngre personer självklart. Inte en äldre eller handikappad skulle jag inte be flytta på sig. Men nu är tråden främst riktad till yngre och främst friska personer.
  • ElectroDiva
    Anonym skrev 2012-04-11 12:54:17 följande:
    OK. Så det är okej för en höggravid att trilla omkull då da men inte en äldre dam? Alla blir väl ändå äldre i sina dagar också och inget man kommer undan? Varför ska folk låta bli att bli gravida bara för att samhället vägrar lyfta på häcken och vara vänlig någon enstaka gång när man dessutom ber dom om det?
    tror inte att någon låter bli att bli gravid med tanken " jag kanske måste stå i bussen nångång"
    vad vet jag, jag fortsätter iallafall att ha kvar röven på sätet när en gravid stiger på 
  • Anonym

Ja men där har du svaret, de är yngre och säkert tonåringar. De är egoistiska.

• Anonym

Tycker inte att man behöver resa sig för en gravid. Varför skulle du trilla omkull? Får väl vänta på en annan buss där det finns plats, cykla eller ta bilen...

• Anonym
    ElectroDiva skrev 2012-04-11 12:56:27 följande:
    tror inte att någon låter bli att bli gravid med tanken " jag kanske måste stå i bussen nångång"
    vad vet jag, jag fortsätter iallafall att ha kvar röven på sätet när en gravid stiger på 
    Även om man ber dig flytta på dig skulle du sitta kvar då alltså?  
Svar på tråden Vad anser ni om detta, gravid och åka buss?