• Babybel

När slutar man äta Diane/Zyrona???

Hej,

Jag och min sambo har bestämt idag att vi ska försöka skaffa barn. Jag har haft PCO så långt jag kan minnas. Fick Diane/Zyrona mot detta för kanske 7 år sedan (är 32 år idag). Nu har jag just bokat tid för ett första läkarbesök för att börja inleda en fertilitetsutredning. Eftersom det var låååång väntetid och sköteskan inte kunde svara, så frågar jag nu er istället. Ska jag sluta äta Diane/Zyrona redan nu? Har för mig att läkaren som gav dem till mig sa att det var viktigt att jag åt dem hela tiden så att kroppen fungerade någorlunda riktigt (annars kunde det leda till cellförändringar (vilket jag sen ändå fick) och svårare att kickstarta kroppen när det sen väl var dags att skaffa barn)

Hur gjorde ni, och stämmer jag tror mig minnas att läkaren då sa?

Jätteglad om nån vill/kan svara!

BB

• Svar på tråden När slutar man äta Diane/Zyrona???
  • sigrid73

De här är kanske inte svaret på din fråga men! Jag åt diane i 4 år för pco hade mkt behåring finnar och pärlband på äggstockarna. Dom sa till mej att de skulle bli svårt att bli gravid utan hjälp! Men körs vad paff jag vart när jag gjorde ett positivt gravtest. Då hade jag hållit uppe med diane inte ens en månad. Blev gravid på studs!

• sigrid73

Vet ju inte alls hur de är för dej. Ring och rådfråga om du ska sluta. Är ju bra att veta de.

• Babybel
    sigrid73 skrev 2012-04-11 18:08:53 följande:
    De här är kanske inte svaret på din fråga men! Jag åt diane i 4 år för pco hade mkt behåring finnar och pärlband på äggstockarna. Dom sa till mej att de skulle bli svårt att bli gravid utan hjälp! Men körs vad paff jag vart när jag gjorde ett positivt gravtest. Då hade jag hållit uppe med diane inte ens en månad. Blev gravid på studs!
    Hehe, kanske inte svaret, men en trevlig input ;) Har ringt runt idag för att boka tid och blivit rejält nedslagen av hur oddsen verkar trista och hur lång tid det verkar som att man ska vara tvungen att vänta. Så, ditt svar inger hopp.

Dock har alla sköterskor jag pratat med sagt att de inte vet hur jag ska göra eftersom de inte är läkare, och att jag bör fråga läkaren vid första besöket. Men nånstans känns det ju rimligt för mig att sluta med dem nu (har bara 3 tabletter kvar till uppehåll), så jag tror jag gör så.

Dock är jag lite irriterad på mig själv för att jag varit så slarvig med tabletterna genom åren. Har ofta varit så att jag glömt att ta dem en/två dagar och så. Är rädd nu att det ska påverka negativt.

STORT tack för ditt svar hur som helst :) 
  • Treasures

Jag tror inte att det har någon betydelse att du "slarvat" ibland. Diane tar inte bort PCO, de gör ju att man får regelbunden mens och kan minska de synliga symtomen som behåring och acne. Men de är inget botemedel.
    Jag har också ätit dem flera år. Till mig sa läkaren att om du har tur så funkar kroppen normalt dvs att man får ÄL de första månaderna efter man slutat med dem. Så då skulle vi satsa på att bli gravida....för mig fungerade det dock inte alls så utan då det gått sju månader utan att jag fått nån ÄL eller mens så fick jag Primolut-nor för att blöda ut och nån månad senare började jag med Pergotime. Var svårstimulerad men efter många försök blev det en bebis.

Mitt råd till dig är att sluta nu, pippa järnet och blir ni inte gravida så har ni ju en utredning att se framemot och då kommer du få den hjälp som passar er bäst.

Sen är det ju också så att för många så blir PCO'n bättre efter 30-års åldern. Jag hade bara mens 2-3 ggr per år när jag var yngre. Nu har jag cykler på 30-35 dagar, äter dock Metformin vilket också kan hjälpa oss med PCO att få mer regelbunden mens. I december blev jag gravid utan hjälp men fick missfall så nu kämpar vi på igen.

Önskar dig en massa lycka till och hoppas att du snart är gravid!      

~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
  • Babybel
    Treasures skrev 2012-04-11 21:08:47 följande:
    Jag tror inte att det har någon betydelse att du "slarvat" ibland. Diane tar inte bort PCO, de gör ju att man får regelbunden mens och kan minska de synliga symtomen som behåring och acne. Men de är inget botemedel.
    Jag har också ätit dem flera år. Till mig sa läkaren att om du har tur så funkar kroppen normalt dvs att man får ÄL de första månaderna efter man slutat med dem. Så då skulle vi satsa på att bli gravida....för mig fungerade det dock inte alls så utan då det gått sju månader utan att jag fått nån ÄL eller mens så fick jag Primolut-nor för att blöda ut och nån månad senare började jag med Pergotime. Var svårstimulerad men efter många försök blev det en bebis.

Mitt råd till dig är att sluta nu, pippa järnet och blir ni inte gravida så har ni ju en utredning att se framemot och då kommer du få den hjälp som passar er bäst.

Sen är det ju också så att för många så blir PCO'n bättre efter 30-års åldern. Jag hade bara mens 2-3 ggr per år när jag var yngre. Nu har jag cykler på 30-35 dagar, äter dock Metformin vilket också kan hjälpa oss med PCO att få mer regelbunden mens. I december blev jag gravid utan hjälp men fick missfall så nu kämpar vi på igen.

Önskar dig en massa lycka till och hoppas att du snart är gravid!      
    Ååå tack för ditt svar!!! Du inger verkligen hopp. Verkligen tråkigt att det inte gick vägen för er, men nu VET du iaf att du kan bli gravid!

Måste bara fråga dig, jag googlade lite om när man skulle sluta med diane och fick upp massa träffar om folk som fått väldiga huvudvärksproblem av den tabletten. Jag fick migrän när jag var 10 och har haft väldigt jobbiga huvudvärksproblem de senaste 10 åren. Märkte du någon skillnad, har du haft huvudvärk när du tuggade diane?

Du fick mig hur som helst att bestämma mig för hur jag ska göra. Inga mer tabletter och sen pippa järnet (hehe som vanligt)
  • Treasures
    Babybel skrev 2012-04-11 21:23:30 följande:
    Ååå tack för ditt svar!!! Du inger verkligen hopp. Verkligen tråkigt att det inte gick vägen för er, men nu VET du iaf att du kan bli gravid!

Måste bara fråga dig, jag googlade lite om när man skulle sluta med diane och fick upp massa träffar om folk som fått väldiga huvudvärksproblem av den tabletten. Jag fick migrän när jag var 10 och har haft väldigt jobbiga huvudvärksproblem de senaste 10 åren. Märkte du någon skillnad, har du haft huvudvärk när du tuggade diane?

Du fick mig hur som helst att bestämma mig för hur jag ska göra. Inga mer tabletter och sen pippa järnet (hehe som vanligt)

Precis, det är min tröst...jag verkar ju få ÄL utan några mediciner förrutom Metformin. Vi har bara hunnit med ett riktigt försök efter missfallet men det misslyckades, så nu väntar vi med spänning på nästa ÄL som borde komma om drygt en vecka om det fortsätter fungera.

Jag hade inga problem med huvudvärk av Diane, mådde riktigt bra när jag åt dem...de hade dock inte nån större effekt på hårväxten som är ett stort problem för mig. Ska försöka göra nåt åt den efter nästa graviditet, det finns ju starkare tabletter man kan ta, men då vill jag vara klar med bebisgrejen innan.

Lycka till nu och hoppas att din kropp fattar att du ska ha ÄL nu när du slutar med Diane, och att du blir gravid såklart!   
    ~ ~ Alva 09-11-01 ~ ~
Svar på tråden När slutar man äta Diane/Zyrona???