• Anonym (Blomman25)

Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??

Ska försöka ta detta så naturelt som möjligt..

De började med att jag och min blivande man  bestämde ett datum för bröllop, jag ringde o bestämde dag och tid me kyrkan dagen efter...
    Min sambo sa att hans mamma fyller år dagen innan men att de går juh bra ändå (min mamma fyllde år dagen innan vår dotters dop) och de gick hur bra som helst ändå..
    De vi då inte hade tänkt på o visste var att min svärmor fyller 60 år dagen innan o dom hade tänkt o åka utomlands för att slippa ha fest hemma för henne. (Dom har inte bokat resa än) 
    O nu vill hon då ändra vårt bröllopsdatum pga detta.

De första som hände som jag reagerade på var att svärmor inte sa grattis när vi berätta, vi knappt prata mer om de den gången.  Vilket fick mig att tro att hon inte var alltför glad för vårt beslut :(

Så en dag åkte vi iväg för att äta lunch med henne  och då frågade hon oss om vi kunde ändra datumet  så dom kan åka iväg dagen innan hennes födelsedag just för att slippa bjuda till fest.

Jag och min sambo diskuterade de och kom överrens om att vi inte ville de för att datumet var så bra för oss i övrigt vilket vi oxå meddelande till henne.. Så var de inte mer med de.

men nu under påsk satt jag min sambo och min svärmor i vardagsrummet o hade de supermysigt me lite vin o gott till de.

Då säger hon plötsligt att - Ni tänkte inte alls när vi bestämde datum till bröllopet!!!!! Hon sa detta riktigt argt  och tittade på mig nästan hela tiden..

Hon sa oxå att jag vill gärna gå på min sons bröllop men nu vet jag inte vad jag ska göra ( hon hotar alltså med att inte komma på bröllopet om vi inte ändrar..)

Vi vill fortfarande inte ändra datum o funderar nu på hur vi ska lösa detta.. Känns juh fruktansvärt att hon hotar med något sådant..

Ska man låta henne påverka vårt datum?

Måste tillägga att vi bokade datum 1 1/2 år innan bröllopet och hon fick veta 1 år och 3 månader innan så vi är ute i god tid..

• Svar på tråden Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??
  • Person1

Jag tycker att ni kan ändra datum om ni inte har mycket goda skäl att låta bli. Att fylla 60 är en stor grej för de flesta och brudgummens mamma borde vara en viktig person att ta hänsyn till.

Varför kan ni inte ändra datum?

• Anonym

Ja alltså personligen tycker jag det är lite konstigt att man inte känner till om mamma/svärmor fyller 60... Blir väldigt konstigt att lägga ett bröllop dagen efter en sådan dag. Vissa vill ju faktiskt ha en rejält stor fest en sådan dag, eller som din svärmor, åka iväg.
    Med det sagt, generellt tycker jag inte att någon annan har att göra med vilken dag man bestämmer. Men en förälder/svärförälders jämna födelsedag hade iaf jag tagit hänsyn till!

• sextiotalist

Ibland blir det lite fel när man planerar sådant. Nu förstår jag att det inte alls är lätt att ändra på datum sådär. Det är nog att gilla läget. Men jag måste säga att det var lite klantigt att inte kolla av med svämor och faktiskt lite nonchalant av din sambo. Han borde veta att hon fyllde 60. Det är synd att två stora dagar krockar.

• Anonym

Om hennes skäl att resa bort på 60-årsdagen är för att slippa uppvaktning, kan hon väl resa bort en kortare sträcka just den dagen, och sedan ta "födelsedagsresan" vid annat tillfälle om hon tycker det är viktigt att närvara på ert bröllop.

Jag tycker inte att hon som gäst på bröllopet har med datumet att göra. Antingen kan hon komma eller så kan hon inte. Hon har bett er fundera över det och det har ni gjort, det borde räcka så.

Personligen tycker jag att ett bröllop är väldigt mycket större än en 60-årsdag.

• Momalicious

För det första är det väl rätt konstigt att inte veta när ens mamma/svärmor fyller år?

För det andra kan dom väl boka en resa dagen efter ert bröllop? De flesta har ju inte kalas på sin dag eftersom man oftast inte fyller år på en helg. Det är väl bara att hon säger till folk som frågar att hon ska utomlands istället för att ha fest? Varför krångla till det?

• Insatt
    Person1 skrev 2012-04-11 15:18:22 följande:
    Jag tycker att ni kan ändra datum om ni inte har mycket goda skäl att låta bli. Att fylla 60 är en stor grej för de flesta och brudgummens mamma borde vara en viktig person att ta hänsyn till.

Varför kan ni inte ändra datum?
    Men hon tänker ju åka iväg för att slippa fira, hur stor grej kan det vara då?
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-04-11 15:25:45 följande:
    Om hennes skäl att resa bort på 60-årsdagen är för att slippa uppvaktning, kan hon väl resa bort en kortare sträcka just den dagen, och sedan ta "födelsedagsresan" vid annat tillfälle om hon tycker det är viktigt att närvara på ert bröllop.

Jag tycker inte att hon som gäst på bröllopet har med datumet att göra. Antingen kan hon komma eller så kan hon inte. Hon har bett er fundera över det och det har ni gjort, det borde räcka så.

Personligen tycker jag att ett bröllop är väldigt mycket större än en 60-årsdag.
    Visst är det en lösning och visst, ett bröllop är större än en 60-årsdag. Men förhoppningsvis vill man ha en bra relation även efter bröllopet.

Jag tycker nog att Ts och hennes blivande man, genom att "rycka på axlarna" när de kom på att hans mamma fyllde 60 den dagen, visade att hennes närvaro inte är viktig.

Det var ju ändå över ett år innan, så det har ju inte varit i sista minuten.

Men det är alltid upp till brudparet att välja hur de vill ha sitt bröllop, du har fullständigt rätt i att ingen utomstående skall bestämma datumet. Men man får också stå med konsekvenserna med sitt val. Jag tycker att Ts och hennes blivande man med all tydlighet visar att de inte är så intresserade av att ha sin svärmor på bröllopet. Svärmor har ju också tydligt uttryckt sin önskan att resa bort under sin 60-årsfest, för att slippa fester och uppvaktning
  • Anonym (Blomman25)

Vi tycker att detta datum är de bästa för just oss..

O ja jag håller med om att min sambo borde ha vetat att hon fyller 60 men detta har nu hänt och inget vi kan göra ogjort. 

Jag anser också att detta är våran dag och att vi ska få bestämma datum själva utan att va tvungna att ta hänsyn till 4 olika familjer (båda våra föräldrar är skilda)

Om hon hade tänkt ha fest så hade vi ändrat datum men nu är inte fallet så. Hon vill åka bort för att slippa sin 60års dag. O nu när hennes son ska gifta sig, då ere juh ett uperligt tillfälle att "slippa" sin födelsedag    

• sextiotalist
    Insatt skrev 2012-04-11 15:29:08 följande:
    Men hon tänker ju åka iväg för att slippa fira, hur stor grej kan det vara då?
    För henne är det kanske det som är det stora, att resa iväg. Nej, jag tycker nog att det är lite osmidigt att inte konferera med de som man verkligen vill ha med på sin viktigaste dag innan.  
  • sär skriven

Alltså. Ni har inte gett henne en delgivning - utan en inbjudan. Då får ni också räkna med att folk inte kan komma för att det inte passar dem - vilket din svärmor har väldigt förståeliga skäl för.

Jag tycker faktiskt att ni är de som gör fel, eftersom det dessutom verkar som att ni betraktar hennes tankegångar om att inte närvara som ett "hot". 

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
Svar på tråden Svärmor vill ända bröllopsdatum! Hur ta detta??