• Anonym (tudeluu)

ang ensam vårdnad

Om jag har ensam vårdnad om mitt barn

Hur funkar det då med pappans pappadagar?
    Har han bara rätt till 10 dagar eller fler? 

Tas hans dagar ifrån mina dagar eller det är olika dagar?

Påvekas mina pengar jag får om han tar mer ledigt?       

• Svar på tråden ang ensam vårdnad
  • Anonym

Har han bara rätt till 10 dagar eller fler? Han har bara rätt till sina 10 dagar.

Tas hans dagar ifrån mina dagar eller det är olika dagar? Det är 10 dagar som inte tas från dig.

Påvekas mina pengar jag får om han tar mer ledigt? Absolut inte.

• Anonym (tudeluu)
    Anonym skrev 2012-04-11 19:41:31 följande:
    Har han bara rätt till 10 dagar eller fler? Han har bara rätt till sina 10 dagar.

Tas hans dagar ifrån mina dagar eller det är olika dagar? Det är 10 dagar som inte tas från dig.

Påvekas mina pengar jag får om han tar mer ledigt? Absolut inte.

Vad ska man göra om han vill ha fler dagar?
    står på f kassan att pappor har rätt  till xx dagar (är det 60 dagar?)  

Eller det går ej? 
  • HonSomVet
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-11 20:05:57 följande:
    Vad ska man göra om han vill ha fler dagar?
    står på f kassan att pappor har rätt  till xx dagar (är det 60 dagar?)  

Eller det går ej? 
    Det handlar om gemensam vårdnad.
  • Anonym (tudeluu)
    HonSomVet skrev 2012-04-11 20:06:45 följande:
    Det handlar om gemensam vårdnad.

vet du någon sida där det information om enskild vårdnad på f- kassans hemsida?
  • HonSomVet
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-11 20:07:29 följande:
    vet du någon sida där det information om enskild vårdnad på f- kassans hemsida?
    Nej inte specifikt om ensam vårdnad. Men vid ensam vårdnad har man precis som det låter; ensam vårdnad och då bestämmar man själv om allting kring barnet. Man tilldelas också alla föräldradagar själv. Ganska okomplicerat.
  • Anonym (tudeluu)
    HonSomVet skrev 2012-04-11 20:09:36 följande:
    Nej inte specifikt om ensam vårdnad. Men vid ensam vårdnad har man precis som det låter; ensam vårdnad och då bestämmar man själv om allting kring barnet. Man tilldelas också alla föräldradagar själv. Ganska okomplicerat.

Vad finns det för för och nackdelar med att ha ensam vårdnad

jag vill ha ensam vårdnad pga allt praktiskt (och pappan ska jobba i annan stad) men
    pappan har vaknat upp och funderar på delad vårdad, dock verkar han förstå att det
    kan bli en massa problem med detta

har sagt att vi kan skriva ett kontrakt eller papper där det står hur mycket han får träffa
    barnet, mest som en säkerhet ifall att vi två bli ovänner i framtiden. Dock vill jag ju att
    han ska ha så mycket kontakt med barnet som möjligt         
  • HonSomVet
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-11 20:16:58 följande:
    Vad finns det för för och nackdelar med att ha ensam vårdnad

jag vill ha ensam vårdnad pga allt praktiskt (och pappan ska jobba i annan stad) men
    pappan har vaknat upp och funderar på delad vårdad, dock verkar han förstå att det
    kan bli en massa problem med detta

har sagt att vi kan skriva ett kontrakt eller papper där det står hur mycket han får träffa
    barnet, mest som en säkerhet ifall att vi två bli ovänner i framtiden. Dock vill jag ju att
    han ska ha så mycket kontakt med barnet som möjligt         
    Vårdnad har INGET med umgänget att göra. Även om du har ensam vårdnad har du ingen rätt att hindra umgänget (om inte den andre föräldern utgör en fara för barnet förstås). Pappan och barnet har rätt till umgänge även om du har ensam vårdnad.
  • Anonym (tudeluu)
    HonSomVet skrev 2012-04-11 20:20:41 följande:
    Vårdnad har INGET med umgänget att göra. Även om du har ensam vårdnad har du ingen rätt att hindra umgänget (om inte den andre föräldern utgör en fara för barnet förstås). Pappan och barnet har rätt till umgänge även om du har ensam vårdnad.
    men om jag säger såhär då, hur vet man hur mycket umgänge pappan ska ha?
    om allt nu är som det ska och pappan inte är en fara 
  • Anonym
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-11 20:38:58 följande:
    men om jag säger såhär då, hur vet man hur mycket umgänge pappan ska ha?
    om allt nu är som det ska och pappan inte är en fara 

Det är helt upp till er som föräldrer......
  • Anonym (tudeluu)
    Anonym skrev 2012-04-11 21:16:10 följande:

Det är helt upp till er som föräldrer......

okey :)

om han har delad vårdnad, kan jag då kräva att han har barnet 50%av tiden? 
  • Anonym (funkar inte så)
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-12 18:13:29 följande:
    okey :)

om han har delad vårdnad, kan jag då kräva att han har barnet 50%av tiden? 

Nej, det funkar inte så, med delad vårdnad så får ni individuellt inte utfärda pass, öppna bankkonto till barnet, eller flytta utan den andre vårdnadhavarens godkännande.

Gemensam vårdnad har INGET med UMGÄNGET att göra, det är en separat del.

Även om ni kommit överrens om umgänget, och har delad, eller du har enskild vårdnad, så kan man inte TVINGA den andre föräldern till umgänge som den inte vill ha. Tyvärr för barnet....

• Anonym (tudeluu)
    Anonym (funkar inte så) skrev 2012-04-12 18:20:14 följande:

Nej, det funkar inte så, med delad vårdnad så får ni individuellt inte utfärda pass, öppna bankkonto till barnet, eller flytta utan den andre vårdnadhavarens godkännande.

Gemensam vårdnad har INGET med UMGÄNGET att göra, det är en separat del.

Även om ni kommit överrens om umgänget, och har delad, eller du har enskild vårdnad, så kan man inte TVINGA den andre föräldern till umgänge som den inte vill ha. Tyvärr för barnet....

så om vi har delad vårdnad så kan jag tvinga pappan att bo kvar i samma stad och tvärtom?

okey :) då har jag koll på umgänget helt och hållet :) svårt när allt är nytt :)  
  • HonSomVet
    Anonym (tudeluu) skrev 2012-04-12 18:22:45 följande:
    så om vi har delad vårdnad så kan jag tvinga pappan att bo kvar i samma stad och tvärtom?

okey :) då har jag koll på umgänget helt och hållet :) svårt när allt är nytt :)  
    Nej. Man kan aldrig tvinga någon att bo någonstans.

Men säg att du väljer att flytta med barnet och ni har gemensam vårdnad, då kan pappan vägra skriva på flyttanmälan för barnet. Då måste skatteverket göra en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och där skrivs barnet.

Oavsett om pappan har vårdnad eller inte så kan pappan (i detta fall) stämma dig om du väljer att flytta långt tillsammans med barnet utan att han har okejat det. Han kan stämma dig på vårdnad och boende ex om han anser att du har fel. Och har du ex planerat att flytta 20 mil med barnet kan det bli så att tingsrätten tilldömer pappan vårdnaden och boendet. Denna risk ökar ju äldre barnet blir, då barnet börjat känna sin omgivning och knutit an till sin pappa. Dock kan jag självklart aldrig rekommendera att man flyttar barnet alldeles för långt ifrån den andra föräldern, så länge båda föräldrarna är bra föräldrar. Barnet har rätt att lära känna båda.

Så det handlar alltså om BARNET. Inte om dig eller han. Indirekt så kan man väl säga att han kan styra dig om du vill flytta och han nekar. Då kanske du inte kan eller vågar göra det. Men vårdnaden handlar om barnet.
  • Anonym (tudeluu)
    HonSomVet skrev 2012-04-12 18:32:49 följande:
    Nej. Man kan aldrig tvinga någon att bo någonstans.

Men säg att du väljer att flytta med barnet och ni har gemensam vårdnad, då kan pappan vägra skriva på flyttanmälan för barnet. Då måste skatteverket göra en utredning om var barnet har sin huvudsakliga dygnsvila och där skrivs barnet.

Oavsett om pappan har vårdnad eller inte så kan pappan (i detta fall) stämma dig om du väljer att flytta långt tillsammans med barnet utan att han har okejat det. Han kan stämma dig på vårdnad och boende ex om han anser att du har fel. Och har du ex planerat att flytta 20 mil med barnet kan det bli så att tingsrätten tilldömer pappan vårdnaden och boendet. Denna risk ökar ju äldre barnet blir, då barnet börjat känna sin omgivning och knutit an till sin pappa. Dock kan jag självklart aldrig rekommendera att man flyttar barnet alldeles för långt ifrån den andra föräldern, så länge båda föräldrarna är bra föräldrar. Barnet har rätt att lära känna båda.

Så det handlar alltså om BARNET. Inte om dig eller han. Indirekt så kan man väl säga att han kan styra dig om du vill flytta och han nekar. Då kanske du inte kan eller vågar göra det. Men vårdnaden handlar om barnet.
    Jättebra info HonSomVet!!
    Det är typ så som är fallet här :/ pappan ska jobba ungefär 50-60 mil bort och ibland även utomlands. Därför med jag vill ha ensam vårdnad för att underlätta

Dock (det låter sjukt men vi har pratat om det redan) har jag planer på att flytta ifrån min stad då jag vantrivs här och vill inte att mitt barn växer upp här. Däremot kommer det ju försvåra för pappan att träffa barnet.
    Det positiva är att han vantrivs med sitt jobb och det är därför han jobbar så långt bort nu. Dock är det bara tillfälligt (1-2år) och efter det så kan han söka ett nytt arbete. Ex i samma stad som mej. Han har en bra utbildning och får nya jobberbjudande ibland så det är skönt att veta att han ev kan "flytta" efter om det är så

Det låter kanske sjukt, men jag tror du förstår hur jag menar. Vi har pratat om det mesta och försöker komma på det bästa för barnet, men samtidigt som vi båda blir NÖJDA med det hela
    Om jag inte blivit gravid hade jag redan flyttat till en annan stad vilket han är medveten om        
Svar på tråden ang ensam vårdnad