• Erika89

Studera utomlands med barn?

Hej!

Jag och min karl har börjat prata lite om att kanske börja studera utomlands, typ 1-2 år eller så. Han vill gärna bli kock och jag vill gärna studera konst. Vi har pratat lite om Frankrike och jag vill det SÅ otroligt gärna!  Det är verkligen en av mina högsta drömmar.
    Vi båda har jobb här i Sverige.

Jag har ett barn, med en annan man. Han har henne i dagsläget varannan helg.
     Hon fyller 3 år i sommar och det känns som att om vi ska åka måste vi göra det snart, innan hon börjar skolan.

Jag vill veta om det är någon som har pluggat utomlands med småbarn? Och hur man gör med ekonomin? Jag har inte kollat upp någonting då vi precis börjat prata om det.
    Får man ta csn-lån (vet INGENTING om csn-lån!) för att studera utomlands? Täcker lånet i så fall alla ens kostnader, mat, boende etc etc.?
    Hjälp mig att få lite koll, och vart jag ska vända mig!  

• Svar på tråden Studera utomlands med barn?
  • J a d e d

Haha csn-lån täcker inte alla ens kostnader. Men å andra är det ju givetvis individuellt vilka fasta utgifter man har. Men att leva på csn är som att leva på existensminimum typ.  

Du tänkte inte dra detta för barnets far innan du sätter hjulen i rullning?  

Jeddan
  • Erika89

Okej, tack så mycket! 

Just nu finns det inga hjul i rullning mer än att vi spånar. Vi började prata om det idag. Jag har inte en aning om det ens kommer bli verklighet eller om det kommer vara en fortsatt dröm. Jag hoppas att det kommer bli verklighet då det verkligen är en av mina största drömmar och därför har jag valt att kolla upp det och hoppas på lite goda råd!

Jag och mitt barns pappa har en bra relation så bekymra dig inte om det.  

• J a d e d
    Erika89 skrev 2012-04-11 22:02:31 följande:
    Okej, tack så mycket! 

Just nu finns det inga hjul i rullning mer än att vi spånar. Vi började prata om det idag. Jag har inte en aning om det ens kommer bli verklighet eller om det kommer vara en fortsatt dröm. Jag hoppas att det kommer bli verklighet då det verkligen är en av mina största drömmar och därför har jag valt att kolla upp det och hoppas på lite goda råd!

Jag och mitt barns pappa har en bra relation så bekymra dig inte om det.  
    Jag är inte särskilt bekymrad, men du nämner inget om hur du tänkt lösa barnets rätt till umgänge med sin pappa. Det torde ju vara av intresse för din fråga, så att säga.

I övrigt föreslår jag att du tar upp en del av de andra frågorna med csn, de kan besvara dessa på allra smidigast och mest korrekta vis.  

Jeddan
  • Tow2Mater

Skulle barnet kunna fortsätta träffa pappa vh?

Vet inte just hur Frankrike är, men de flesta andra länder har mycket hogre barnomsorgskostnader än Sverige, nåt att räkna med. Senare finns ju Svenska och internationella skolor på sina håll, så det går ju att gora senare också med barn i skolådern.

• Erika89

Tack så mycket för ditt svar!
    Jag har tänkt att hon kan vara hos mig i tex 3-4 veckor, sedan hos han ett par veckor och sen hos mig ett par etc etc. Hur exakt det löser sig visar sig när jag pratar med han. Om det blir av vill säga. Efter som hon inte har någon skola att gå till så ser jag det inte som något stort problem!

Finns det någon som vet något mer om det här? :) 

• Erika89

tow2mater: 
    tack, ja, det är ju sant det där med skolan, men jag vet inte om vi kommer vilja bo där "för alltid" och då jag bytte skola ett antal gånger när jag var liten pga flytt, och hatade det, vill jag inte att hon ska vara med om samma sak. Så därför känns det bättre att göra det när hon är så här liten och inte går i skolan, gillar man stället man flyttar till får man kanske tänka på saken då! 

• ruthen
    Erika89 skrev 2012-04-11 22:11:48 följande:
     Så därför känns det bättre att göra det när hon är så här liten och inte går i skolan, gillar man stället man flyttar till får man kanske tänka på saken då! 
    I Frankrike börjar man väl i skolan som 3-åring? Hursomhelst, var ska flickan vara medan ni två är på skolan?
    Ska ni skaffa svensk aupair? Annars får ni nog plugga i skift.
  • Wagram

Frankrike har skolplikt från sex års ålder, men så gott som alla barn börjar hela eller halva dagar när de är tre. Kommunala skolor är gratis, men pedagogiken lämnar en del i övrigt att önska ur svensk synvinkel. Sedan finns det naturligtvis privata skolor (samt halvprivata) med diverse olika pedagogik, men då kostar det ofta en slant.

Svar på tråden Studera utomlands med barn?