• Kattflickan

Äggdonation på klinik i Umeå

Jag är med i tråden med lågt AMH. Är 37 år och hade när jag var 36 år ett AMH på 0,5. Blev gravid naturligt 3 gånger på ett år, men två av gångerna hade barnet Downs syndrom och vi valde att göra abort. Jag har troligen ett genetiskt fel och genomgår därför ivf med PGD så att man kan se om det befruktade ägget är friskt innan det stoppas tillbaka.

Har sett diskussioen om dhea. Är det inte så att det är förbjudet i Sverige? Går 7-keto att köpa på hälsokosten?

Så man kan göra privat äggdonation i Umeå? Hur lång är den privata kön?

Min plan är nu att göra en pgd till och misslyckas det så går vi nog in på äggdonation så vi slipper min sabla gener!

Jag har en vän som erbjudit sig att vara korsdonator och därför kommer vi nog ta sista landstingsförsöket som äggdonation istället för PGD.

Jag blev gravid på mitt första pgd försök, men det blev tidigt missfall

Jag tror att det kan vara lättare att lyckas på naturlig väg när man har lågt AMH. Fick bara ut 4 ägg vid min pgd. Som tur var blev 2 befruktade och de var friska. Jag använde maxdos menopur.

I tråden där alla har lågt AMH har massor blivit gravida, särskilt på sistone, fler än i andra trådar jag är med i, så ge inte upp!!!

Millan 

• Kattflickan

En till fråga om dhea: Kan det försämra äggkvaliten på något sätt? Tar man en risk om man tar det? Förutom biverkningarna då.

MIllan 

• Kattflickan

Hej Germany!

Jo, PGD innebär att de stimulerar som i en vanlig ivf, sen låter de ägget växa till 8 celler, då gör de en biopsi och tar ut en cell. Det är innan cellerna i ägget bestämt sig för vad de ska bli, så man kan göra så. Sen analyseras den cellen på en aktuell genetisk sjukdom. Eftersom det är så lite material så kan de bara analysera på en genetisk sjukdom. I Sverige kan man inte göra PGD privat. Man måste ha en genetisk sjukdom för att få göra det. För min del så sa genetikern att då jag fått två foster med DS, vilket är så ovanligt så har jag med största sannolikhet en genetisk sjukdom som kallas gonadal mosaik. Men den går inte att provta, man skulle behöva göra biopsi av äggstockarna och då kan man förstöra dem för att konstatera felet. Det går ut på att mina äggstockar i princip har downs syndrom. Kanske fler av mina organ har det men det går inte att se i mitt blod och jag är inte utvecklingsstörd

Jo visst är det bra att jag lätt blivit gravid, har fått två missfall också men det tyder ändå på att en äggdonation skulle funka bra, att det är mina ägg som är problemet.

Min fantastiska vän erbjöd sig utan att jag ens tagit upp att vi funderade på äggdonation, hon är så snäll och osjälvisk. Jag hade haft svårt att fråga. Min syster är tyvärr 6 år äldre annars hade hon gärna ställt upp.

Jag har läst att väntetiderna utomlands är kortare annars.  

Jag hoppas att det var ditt högre värde på AMH som var det rätta! Det borde inte kunna svänga så där.

Millan 

• Kattflickan

Skönt att du har energi Germany! Själv är jag också piggare. Vet inte om det beror på våren, att jag nu tränat regelbundet eller att jag äter d- vitamin.

Har tänkt lite mer på akupunktur och jag känner mig lite skeptisk till att det ger effekt men ska ändå ge det ett försök. I Uppsala finns det en akupunktör som sägs vara bra på fertilitetsbehandlingar så jag tänker ringa honom på måndag.

Jag kommer köra långa metoden med synarela och menopur. Så jag börjar inte spraya förrens om 3 veckor och äggplock blir efter midsommar. Men jag hinner innan de sommarstänger iallafall.

• Kattflickan

Cice: Var det dr Pan ni var hos i Uppsala? Jag vill inte ha mediciner, bara akupunkturen. Tack för ditt svar! Jag funderar på att köpa 7-keto men antar att det inte hinner verka innan min IVF? Jag har äggplock efter midsommar. Jag tycker också det är jobbigt att anpassa mig hela tiden för att göra det bästa för att bli gravid. Sedan nyår dricker jag inte koffeinhaltiga drycker och alkohol, tar en massa vitaminer, äter knappt någon färdig mat etc. Under IVF en hade jag svårt att våga träna som vanligt och jag fick flunsan samma dag som jag började ta sprutor och magflunsan några dar innan testdagen. Så nu har jag prioriterat att komma i form igen, det känns jättebra och jag tror det är till hjälp vid nästa IVF. NY i gbt: Inte meningen att kapa din tråd om ÄD. Det kan bli aktuellt för oss med snart. Tråkigt att din syster börjat tvivla. Har ni pengarna kanske det är värt att åka till Spanien istället? För min del skulle den stora vinsten vara att slippa mina gener men förstår att det kan vara svårare för dig att ge upp tanken på genetiska band till barnet. Millan

• Kattflickan

Jag har velat över om jag ska ta 7-keto eller dhea innan den här Ivfen men bestämt mig för att låta bli då man ska ha tagit dem ett tag innan för att de ska verka, minst tre månader har jag hört.

Har inte hunnit med att ringa akupunktören än, hmm.. Jag kanske borde stressa av lite också

Lurigt att man inte får stå i ÄD kö om man gör Ivf.

Germany: jag har hört att Falun ska vara bra!

• Kattflickan

Jag gör min IVF på Karolinska. Gör ju PGD och det kan man inte göra privat i Sverige. Men jag är nöjd med bemötandet och behandlingen där. Jag fick ut fyra ägg sist. Två blev befruktade och var friska. De sattes in i blastocyst stadium. Med tanke på hur få ägg jag fick ut var det ett bra resultat.

Hur stor dos menopur får du?

• Kattflickan

Med mig är det bra. Gjorde akupunktur för första gången igår. Blev trött och lite yr. Det konstiga var att jag också blev varm. Fryser annars för jämnan men igår blev jag varm.

Han tittade på min tunga och sa att min ämnesomsättning var dålig och min mage lite dålig och att jag var kall. Ja, det stämmer ju!

Får se om det hjälper.

Hur är det med dig Germany? När kör du igång med IVF?

Millan

• Kattflickan

Ny i Gbg: Har du lågt AMH? Det låter så då du svarat dåligt vid IVF.

Hoppas det löser dig mellan dig och din syster.

• Kattflickan

Det är inte säkert de tagit AMH värdet. Mitt är lågt, jag är 37 år. Kommer nog att gå in i klimakteriet i förtid. Trots det blev jag gravid tre ggr på ett år, så det är inte kört.

Har du undersökt alternativet med ÄD utomlands? Det kan gå snabbare då.

Jag börjar spraya för min andra Ivf med pgd på fredag om en vecka. Men äggplock är först efter midsommar.

• Kattflickan

Kort svar: Två av de gånger jag blev gravid hade barnet Downs syndrom och vi valde abort. En gång blev det missfall. Dessutom fick jag tidigt missfall vid min förra Ivf. Nu gör jag Ivf med pgd så att det går att avgöra om det befruktade ägget har DS. Läs gärna min presentation.

Bra att du har Spanien som alternativ om din syster ångrar sig. Vi har sparat pengar till renoveringar så om vi skulle behöva kan vi åka utomlands. Vi får se hur det går med nästa försök.

• Kattflickan

Ny GBG: Det skulle kunna vara slumpen att två barn fått DS, men det är väldigt osannolikt och därför tror genetikern att jag har ett genetiskt fel som gör det och därför får jag göra PGD. VId PGD analyseras det befruktade ägget med avseende på en genetisk sjukdom så man kan sätta in ett friskt ägg.

AMH-värdet säger bara nåt om hur många ägg man har kvar. En del kvinnor svarar ändå bra på stimulering, som Germany. Det säger inte heller nåt om äggkvalitén, så guldägget kan mycket väl finnas kvar! 

Förstår dig NY i GBG att du gett upp ivf. Jag kommer göra det om jag misslyckas nu. Det viktigaste för mig nu är att få ett barn, så snart som möjligt, helst igår! Om det har mina gener eller inte bryr jag mig inte om. Kan nästan vara en fördel om barnet slipper mina gener

Vi har ju så mycket bättre chanser med donerade ägg också. Själv fick jag vid mitt första försök ut 4 ägg. En vanlig kvinna får ju ofta ut kring 10 ägg vilket ofta innebär frysisar.

MIllan

• Kattflickan

Hejsan, jag har inte hunnit skriva på ett tag, har haft grymt mycket att göra på jobbet.

Cice: Vilken läkare/ klinik har du fått bäst intryck av? Är deras metoder lite olika? Det borde vara billigare att flyga till Athen än till USA. Svårt läge, det förstår jag. Skönt att du mår bättre.

Germany: Känner du av sprutorna?

• Kattflickan

Ny i GBG: Det måste kännas jättebra att ha bestämt sig och att nu ha en plan!

Då kör ni nog igång rätt snart! Jag tror och hoppas att det ska funka!

Germany: 8 folliklar är bra! Brukar du få några till frysen också?

Här sprayas det! Lite tråkigt är det. Lite klurigt att hålla sprayen sval när det är varmt ute. På torsdag ska jag vara borta på kvällen. Då tänkte jag ta med sprayen i en matlåda med ett fryslock som funkar som en kylklamp.

Millan

• Kattflickan

Hoppas det är två guldägg Germany! Förstår att du velat ha fler men kvalitén verkar ju vara bra då de blev befruktade.

Kan en läkare i Sverige skriva ut DHEA??

Jag är på dag 10 och har inte fått nedregleringsmensen. Kommer den inte imorgon får jag ringa Huddinge. Komiskt nog så läste jag att de som är svårnedreglerade ofta är lättstimulerade, ha, ha, ha...

Jag har bränt nacken idag, jobbat i trädgården hela dan. Önskar trädgården vore mer lättskött, men vi hinner aldrig fixa det, all tid går åt till underhållet.

• Kattflickan

NY i GBG: Jättekul att höra att det händer saker för dig och du låter så positiv! Dela gärna med dig av dina erfarenheter då vi är flera här som funderar på ÄD. 

Cice: Jag hoppas verkligen att du är med barn!

Jag sprayar fortfarande, känns lite träligt, har haft ont i huvudet hela helgen och vet inte om det beror på sprayen eller stress på jobbet. Tror inte jag håller på att bli sjuk för då borde det redan ha brutit ut.

Millan 

• Kattflickan

NY I GBG: Skönt att ni blev så positivt bemötta! 2-4 månader är ju kort tid! Snart kommer ni att få göra er äggdonation!! Tog de några andra tester än de här hemma i Sverige?

Fick ni lämna kort på er? Eller fick ni titta på kort på donatorer?

Jag var till akupunktören idag och ikväll tog jag första sprutan med Menopur, jag tar maxdos, 450 enheter. Kändes betydligt lugnare än förra gången, då var jag rätt hispig över att göra  fel vid tillblandningen etc.

Jag önskar att man kunde se ett år in i framtiden, är det nån idé för mig att fortsätta med ivf pgd, eller borde jag gå över på äggdonation? Troligen är mina chanser vid äggdonation mycket större. 

Kram!

Millan

• Kattflickan

Aha: då förstår jag det där med att ni fick ge kort. Angående cystisk fibros så fick min syster och hennes man göra det inför sin IVF. De bor i ett annat land i Europa. Det visade sig att båda hade genen för cystisk fibros. Läkaren frågade om de var släkt, men hon kommer från Sverige och han från landet de bor i, så det är omöjligt. Min syster kan en del genetik och blev helt knäckt. De fick iallafall träffa en genetiker som sa att på det sätt som anlagen "satt" skulle de inte påverka varandra och risken för att barnet skulle få cystisk fibros var liten iallafall. Men jag har säkert också den genen.

• Kattflickan

NY I GBG: Jag hoppas verkligen försök nr 2 går vägen för er! Förstår att ni åkte utomlands då köerna är sååå mycket kortare.

Jag lyckades faktiskt bli gravid på min andra IVF med PGD. Helt otroligt! Själv hade jag gett upp hoppet och var helt inriktad på att gå över på äggdonation. Idag är jag i vecka 24 och hittills har allt sett bra ut.

Önskar er lycka till! Om vi vill ha ett syskon till vårt barn kommer vi antagligen att gå över på äggdonation. Är glad att det finns kvinnor där ute som donerar sina ägg!

Millan

Svar på tråden Äggdonation på klinik i Umeå