• Big Sister

Gravid och jakt

Gokväll på er.
    Har en fråga till er tjejer som är/har varit gravida och sysslar med jakt och skytte. Vad har ni fått för rekomendationer? Hur har ni gjort? Har sökt en del på nätet men bara hittat att dom avråder från skytte på bana, inget om jakt i skogen. Funderar på ljuddämpare till studsaren, kan det vara något? 
    Ha det bra, Mvh Big Sister 

• Svar på tråden Gravid och jakt
  • ELS

Jagar, men har aldrig varit gravid (tyvärr)..
    Hur skulle ljudet kunna påverka fostret?

• Anonym (34taggaren)

Jag är jägare och har ALDRIG skjutit som gravid. Jag har inte läst på, men har avstått pga av att jag kännt att det inte är ok. 

Jag skulle kunna tro att det inte är ljudet som är det värsta, även om det påverkar, utan det är rekylen. Du får ju ändå en stöt mot kroppen så att säga. Kan det leda till moderkakslossning? Det där har jag inte belägg för, därav frågetecknet. Ta reda på fakta innan du skjuter med jaktvapen.

• 20120411

Lade jakten på hyllan när jag var gravid pga rekylen.
    Men efteråt åkte vi till Sydafrika och jagade stort.

De bästa hörselskydden rekomenderas dock.

Min dotter tålde tex borrmaskin när hon var 7månader men nu går det ej utan hörselskydd.
    Viktigaste är att se till att barnet är medvetet om att ett skott kommer.
    Det är spännande för barnen påjakten.

• Euphoria

Min första graviditet avstod jag från skytte på bana men tänkte att enstaka skott i skogen kunde vara ok. Fick även medhåll av min barnmorska på det. Fick dock inget tillfälle att skjuta då, så det var ett icke-problem.

Min andra graviditet var jag mer avslappnad och sköt in bössan som vanligt och sköt även sen i skogen. Dock var jag bara i tidig graviditet.

Vet att min mor sköt under jakt när jag låg i hennes mage, 2 månader innan beräknad förlossning. 

• Nelliepop

Jag är nu gravid i v 18 och är jägare... Jag avstår nu helt från jakten.. Kan därimot tänka mig att bara följa med sambon ut. Men då lämnar jag min bössa hemma...

• ELS

Dessutom behöver du ju faktiskt inte jaga/skjuta med studsarn. Finns ju andra vapen man kan använda Glad

Svar på tråden Gravid och jakt