• Blivande mamma 74

Vad ska barnet heta i efternam?

Jag och mitt ofödda barns pappa separerades för drygt 3 månader sen. Det var och är fortfarande mycket smärtsamt eftersom det var hans beslut och han kastade ut mig trots att jag saknade bostad (hade några månader innan sagt upp en hyresrätt för att flytta ihop med honom). Snart närmar sig förlossningen och han har under den här tiden inte hört av sig förutom ett par ggr via sms då han hade velat diskutera prakiska saker gällande den tiden vi var tillsammans och mot slutet av smset har även frågat hur det blir med omvårdnaden. Han fick då veta att jag kommer att ha ensamvårdnad och sen dess har han inte haft någon alls kontakt med mig.

För mig har alltid varit självklart att mitt barn ska få sitt pappas efternam men nu är jag tveksam. Vi var inte gifta och då kommer barnet automatiskt få mitt efternamn.
    Ena sidan har han ju betett sig mycket omänskligt mot mig och det känns inte helt rätt att döpa barnet efter hans efternamn å andra sidan då när vi gemensamt beslutade att skaffa barn var vi kära i varandra och barnet är trots allt vårt kärleksbarn, så jag vet inte vad som är rätt eller fel. Finns det nackdelar om barnet får pappas efternamn när mamma har ensamvårdnad?

• Svar på tråden Vad ska barnet heta i efternam?
  • Kajee

Jag tror att det blir enklare om du låter barnet få ditt namn.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • finliraren
    Kajee skrev 2012-04-11 23:16:19 följande:

Ung och klok - det är jag det.
  • Seven Costanza
    Kajee skrev 2012-04-11 23:16:19 följande:
    Det tror jag också. Sedan hade jag aldrig rent känslomässigt gett barnet namn efter någon som slängde ut mig på bara backe när jag var gravid, varför i hela friden skulle du göra det? Han är ju inte intresserad heller.
  • Johan70

Traditionen är ju förstås, precis som du säger, att barn får pappans efternamn. I ett sådant här fall, då pappan uppenbarligen inte vill ha med dig och ert barn att göra, verkar det väl dock mer praktiskt att barnet får ditt efternamn.

Om han ångrar sig senare, kan man alltid ändra om man vill.

• Hedning
    Johan70 skrev 2012-04-11 23:51:37 följande:
    Traditionen är ju förstås, precis som du säger, att barn får pappans efternamn. I ett sådant här fall, då pappan uppenbarligen inte vill ha med dig och ert barn att göra, verkar det väl dock mer praktiskt att barnet får ditt efternamn.

Om han ångrar sig senare, kan man alltid ändra om man vill.
    Traditionen? Vet bara en enda som fått sin pappas efternamn när föräldrarna inte haft samma, så jag skulle nog snarare påstå att traditionen är det motsatta.
  • Hedning

Eftersom pappan inte verkar bry sig nämnvärt så tycker jag att du ska låta barnet få ditt efternamn. Då det lutar åt att det mest kommer bli bara ni två så finns det risk att barnet, när det större, kommer att reagera dåligt på att inte ha den samhörigheten med dig, och om pappan inte bryr sig alls även känna ilska och frustration över att behöva vara förknippad med nån som inte är delaktig i dennes liv, namnet kommer bara bli en påminnelse om pappans svek.

Om du dessutom får barn med någon annan i framtiden och ni alla har samma namn (ifall nigifter er), eller alla dom barnen har den pappans namn, och ditt barn ett helt annat utan nån anknytning till nån i familjen så bäddar det för att barnet kan känna en viss utanförskap.

Kanske kan låta fånigt för nån som inte varit med om det men vet en stackars liten kille som mår jättedåligt över att inte ha samma namn som resten av familjen och hans skit till pappa ,som ändå aldrig brytt sig om honom, vägrar att låta dom ändra för hans barn SKA bara ha hans namn oavsett. Så tänk på att om ni blir oense så kan det bli väldigt svårt att ändra till ditt sen, förmodligen enklare att ändra åt andra hållet ifall han visar sig vara en bra pappa.

Eller låt barnet få bådas efternamn.   

• Havsjungfrun

Tycker att barnet ska få ditt namn med tanke på omständigheterna, eller möjligtvis bådas. Lycka till med din bebis!

• Johan70
    Hedning skrev 2012-04-12 00:52:01 följande:
    Traditionen? Vet bara en enda som fått sin pappas efternamn när föräldrarna inte haft samma, så jag skulle nog snarare påstå att traditionen är det motsatta.
    Ja, traditionen. Den som har rått i Sverige i hundratals år fram till åtminstone några decennier sedan och som fortfarande gäller i större delen av världen i de flesta kulturer.
  • Dantes matte

Välj ditt efternamn!

Mina barn fick sin pappas efternamn då det var mer ovanligt än mitt. När han sen struntade i sina barn så var det inte så lätt att bara byta. Det var procedurer och kostnader och jag var tvungen att motivera anledningen till att byta och få min motivering godkänd. Motiveringen jag hade var att barnen bara blir påminda om pappans svek när dom inte har samma efternamn som mamman dom bor med.

• Erica80
    Johan70 skrev 2012-04-12 08:16:49 följande:
    Ja, traditionen. Den som har rått i Sverige i hundratals år fram till åtminstone några decennier sedan och som fortfarande gäller i större delen av världen i de flesta kulturer.
    Du tänker nog på personer som är gifta..
    Jag känner INGEN som ha gett barnen pappans namn om dom "bara" varit sambos, förutom mig själv
Svar på tråden Vad ska barnet heta i efternam?