Hästfråga 2: Är man elak mot hästen om man rider barbacka?
Eftersom det kom så många bra åsikter i tråden jag startade om Ridning och maxvikt måste jag få ta upp en till ridrelaterad fråga...
Vad anser ni om barbackaridning på ridskolelektioner och nu tänker jag på vuxna som rider. På mitt gamla stall hade ridläraren inställningen att när man nått till en viss nivå ridkunskapsmässigt så var det bara att rida barbacka när man kände för det. Dessutom ansåg ridläraren att när man kommit till en viss nivå så förutsatte hon att man faktiskt kunde rida barbacka utan problem. Där hoppade man t o m barbacka vid nåt tillfälle (väldigt låga hinder).
På nuvarande ridskolan är vuxenridning och barbackaridning inte förenligt oavsett kunskapsnivå verkar det som. Hörde en ridlärare som till och med sa att det var taskigt mot hästen. Alltså jag fattar att det inte är bekvämt för hästen om nån skumpar runt i trav hur länge som helst, men man kan göra mycket skrittjobb samt rida lätt även barbacka eller galoppera. Jag tycker det är bra att man nån gång verkligen får känna hur hästens muskler rör sig under en och man själv får träna på att slappna av lite extra.
Är det ofördelaktigt för hästar att bli ridna barbacka?