• Anonym (Hästentusiast)

Hästfråga 2: Är man elak mot hästen om man rider barbacka?

Eftersom det kom så många bra åsikter i tråden jag startade om Ridning och maxvikt måste jag få ta upp en till ridrelaterad fråga...

Vad anser ni om barbackaridning på ridskolelektioner och nu tänker jag på vuxna som rider. På mitt gamla stall hade ridläraren inställningen att när man nått till en viss nivå ridkunskapsmässigt så var det bara att rida barbacka när man kände för det. Dessutom ansåg ridläraren att när man kommit till en viss nivå så förutsatte hon att man faktiskt kunde rida barbacka utan problem. Där hoppade man t o m barbacka vid nåt tillfälle (väldigt låga hinder).

På nuvarande ridskolan är vuxenridning och barbackaridning inte förenligt oavsett kunskapsnivå verkar det som. Hörde en ridlärare som till och med sa att det var taskigt mot hästen. Alltså jag fattar att det inte är bekvämt för hästen om nån skumpar runt i trav hur länge som helst, men man kan göra mycket skrittjobb samt rida lätt även barbacka eller galoppera. Jag tycker det är bra att man nån gång verkligen får känna hur hästens muskler rör sig under en och man själv får träna på att slappna av lite extra. 

Är det ofördelaktigt för hästar att bli ridna barbacka?   

• Svar på tråden Hästfråga 2: Är man elak mot hästen om man rider barbacka?
  • Anonym

Det där lät väldigt konstigt. Nu är jag inte någon direkt hästmänniska men barbacka har jag ridit många gånger och ser det som det mest naturliga sättet att rida, om än svårare än med sadel.

Sen varför man ska rida i skumpig trav förstår jag inte, det finns ju kort trav (tror det heter så) där du bara kan "åka med" samt skritt och galopp då som inte ställer till med några bekymmer.

Men det kräver säkert att ryttaren kan rida annars är det säkert obekvämt och otrevligt för hästen med en skumpande människa på ryggen, oavsett om där ligger en sadel eller ej.

• Anonym

Vissa hästar som har ryggproblem kan få problem om man rider barbacka, hade en sådan ponny på ridskolan där jag red. De allra minsta lättaste spetorna till tjejer kunde rida honom barbacka någon gång, när "normala" människor gjort det hade han fått så ont att han lagt sig ner och vägrat gå, så efter det var det barbackaförbud på honom. Sadel-ridning gick däremot bra, han gick lektion varje dag.

Men normala friska hästar ska inte ha några problem med det, skulle det skumpa runt en nybörjare någon gång är det kanske inte så bekvämt men nog tål de det också. De flesta av oss har var väl rätt kassa på barbackaridning första gången man provade, men det är ju svårt att lära sig utan övning.

• Indiansommar

Det har jag svårt att tro! Hästar brukar visa väldigt tydligt om det inte tycker om något. Tyvärr så har jag aldrig fått rida barbacka på ridskolan, men massor privat. Det är super kul och nyttigt för balansen!

• Anonym (Hästentusiast)

Min gissning är att eftersom ridskolans hästar är så himla ovana vid barbackaridning så är ridlärarna rädda för att det ska bli kalabalik när ett gäng ovana och därmed rätt vingliga barbackaryttare hoppar upp på hästar som lär bli väldigt förvånade när det känns annorlunda på ryggen. Det är dessutom rätt få av hästarna som jag skulle klassa som lugna och trygga.

• sextiotalist

Det hände att vi red barbacka när jag gick på ridskola, ibland som en rolig grej, i slutet av lektionen tog vi av sadlarna. Eller så kanske en häst hade fått skav av sin sadel, men behövde röra på sig och fick då gå med på utvalda lektioner (och med rätt ryttare).

När vi var på ridläger var det mycket barbackaridning, det fanns en sjö i närheten och det största nöjet (för både hästar och ryttare) var att rida till sjön och bada med hästarna.

Nej, jag tycker det inte är djurplågeri, så länge det känns bra för hästen    

Svar på tråden Hästfråga 2: Är man elak mot hästen om man rider barbacka?