• Mumwannabe79

Infertilitet kan bero på brist på vitamin D!

Jag och min man är ofrivilligt barnlösa, har gjort ett misslyckat IVF-försök. För 1,5v sedan blev jag diagnostiserad med D-vitaminbrist (depression, ångest, värk och magproblem var det som gjorde att läkaren ville kolla upp det) och har nu när jag läst på hittat massor med info på nätet om att D-vitaminbrist kan orsaka infertilitet! I utlandet är detta mycket mera känt än i Sverige, kolla på denna google-sökning jag gjort: https://www.google.se/#hl=sv&sclient=psy-ab&q=vitamin+d+insufficiency+infertility&oq=vitamin+d+insufficiency+infertility&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=hp.3...2181l4831l2l6225l12l12l0l0l0l0l106l919l10j2l12l0.frgbld.&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=e10df9666255b6f7&biw=1366&bih=599
    En bra sida på svenska: http://www.halsosidorna.se/Dvitamin.htm 
    Jag hoppas jag kan hjälpa någon! 

• Svar på tråden Infertilitet kan bero på brist på vitamin D!
  • Lillstoran

Jag är med i en forskningsstudie om D-vitamin på Huddinge. Bra inlägg.

• frida79

kan man fortsätta med vitamin D3 hela graviditeten ut utan att veta om man egentligen behöver det??
    gjort ivf, flera missfall och sen jättesvårt att bli gravid, de hittar inga fel på mig..

• frida79
    Mumwannabe79 skrev 2012-06-01 11:54:10 följande:
    Frida: Ja livsmedelsverket rekommenderar 10 mikrogram D-vitamin dagligen till gravida. www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-inneh...-/
    jag tar 1 aco-gravid morgon och kväll, den innehåller ju vitamin d3 så den lär ju innehålla tillräckligt
  • Mumwannabe79
    frida79 skrev 2012-06-01 11:59:34 följande:
    jag tar 1 aco-gravid morgon och kväll, den innehåller ju vitamin d3 så den lär ju innehålla tillräckligt

Ja om du inte har brist, då behöver man mycket mer. Det bästa vore ju om din läkare tog ett prov för att kolla nivån i din kropp, provet heter 25OHD.
  • frida79

Om man äter en allsidig nyttig kost är väl risken ganska liten att man har den bristen? Min läkare sa vid ett läkarbesök nyligen: du äter extra vitaminer va? Ja det gör jag sa jag. Ja jag ser att det nästan ligger lite i överkant men det är bara bra, inga brister sa hon. Så att ta ännu lite extra av just d-vitamin vore kanske bara dumt..

• just great

jag har oxå hört det men om vi tittar på afrikanska och de länder
    som lever svält .de blir gravida så snabbt.

• Kia761

I Afrika får man D-vitaminet genom solen.
    En väldigt stor av de som är mörkhyade och bor i Sverige lider av d-vitaminbrist just för att vi har så få soltimmar.
    Tror dessutom att de flesta i Afrika skaffar barn relativt tidigt och därför verkar det som att de så lätt får barn.

• Mumwannabe79

I början av juni hade jag kommit över gränsen för D-vitamin insufficiens och nu efter tredje IVF-försöket har jag blivit gravid! Skrattande 

• gustava22

Roligt att du blivit gravid. Hur lågt var ditt värde och hur har det förändrats sedan början på april?

• Findusia

Vi försökte bli gravida i 1½ år och då provade jag att äta ett rejält överskott av d-vitamin och den månaden blev jag gravid. Har idag en liten tjej på snart året.

• Strumpan81

Vad ska man äta för att få sig så mkt D-vitamin som möjligt? Vilka d-vitamin tabletter tar ni?

• Mumwannabe79
    Strumpan81 skrev 2012-10-06 13:50:18 följande:
    Vad ska man äta för att få sig så mkt D-vitamin som möjligt? Vilka d-vitamin tabletter tar ni?
    Lax och annan fet fisk är den bästa källan till D-vitamin. Finns många tabletter att välja bland, spelar nog ingen roll vilken sort.
Svar på tråden Infertilitet kan bero på brist på vitamin D!