• semlorna

Vi som försökt över ett år (utan BIM-lista)

Hej Inte varit aktiv här på fl på ett tag men nu känner jag att jag vill vara i en tråd med andra som kämpar och vet hur det är att inte lyckas. Förhoppningsvis kan vi stödja och peppa varandra på vägen till graviditet! Välkomna! Skriv gärna lite om er själva :)

• Svar på tråden Vi som försökt över ett år (utan BIM-lista)
  • semlorna

Själva har vi försökt i 17 månader nu och har nyligen startat fertilitetsutredning. Jag tempar, äter folsyra och omega3 och har genomgått spolning av äggledarna med bra resultat. Jag är 25 och min man 31 och vi bor på en mindre ort längsmed kusten i Småland. Just nu är det tungt men vi kämpar på.

• Victrix

Hej! Vi har försökt sedan okt 2009. Jag är 22 och min sambo 24. Bor i Småland. Har också gjort en spolning av äggledarna, såg bra ut. Dock har jag någon typ av problem då jag inte har någon egen mens. Har genomgått en omgång pergotime nu i mars/april. Och nästa gång blir i maj, då blir det sprutbehandling med puregon/gonal-f. Vi genomgick utredning nu i början av mars. Dock har vi känt till mina problem sen tidigare. Hoppas att ni snart får ert plus :).

• semlorna

Hej victrix! Låter som om vi är lite på samma plats just nu då vi också påbörjade undersökning i mars. Låter jobbigt med utebliven mens, har pergotime hjälp något?

• Fern

Vi har redan ett barn men försöker få ett syskon. Dock verkar det inte ta sig. Vi gjorde förra året en fertilitetsundersökning med spolning av äggledarena men inget fel hittades på varken mig eller min man. Vi testadet 2+1 månad med pergotime 2011 och blev gravida på sista kartan men tyvärr blev det ett MF. Nu är vi inne på omgång två av pergotime och jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att ta sig igen. Men lätt bitter börjar jag bli då vi i sommar har försökt få ett syskon i 3 år. 

• Victrix

Ja, lite jobbigt när man inte vet exakt vad det beror på heller. Läkarna är lite oeniga, ingen av dem har sett några tecken på pco, medan min nuvarande gyn anser att jag har antydan till pco. Första omgången med pergo var lite lustig, vet inte egentligen om det var bra eller dåligt faktiskt. Ena äggstocken var helt oförändrad och den andra så var det typ 10 st äggblåsor på 20 mm redan cd 10. Fick inte ta någon ägglossningsspruta men inte heller något sexförbud. Så jag vet inte, positivt eller negativt?

Hur långt har ni kommit i utredningen? Går ni landsting eller privat?

• Fern
    semlorna skrev 2012-04-12 13:30:55 följande:
    Kul att du hittat hit Fern!
    Hehe får se om du ångrar dig när börjar sippra bitterhet ;)

• semlorna
    Victrix skrev 2012-04-12 13:48:02 följande:
    Hur långt har ni kommit i utredningen? Går ni landsting eller privat?

Vi går privat och har gått på inledande mötet, fått remiss till blodprov (men väntar in rätt cykeldag) och har lämnat spermaprov och gjort spolning. Hoppas på besked om spermaprovet snart. Har ÄL och jämn cykel så jag vet inte om pergotime är aktuellt, får se.
  • semlorna
    Fern skrev 2012-04-12 13:53:48 följande:
    Hehe får se om du ångrar dig när börjar sippra bitterhet ;)  

Här får vi vara hur bittra vi vill! Det är jobbigt ibland men då behöver man stöd :)
  • Victrix
    semlorna skrev 2012-04-12 13:55:18 följande:
    Vi går privat och har gått på inledande mötet, fått remiss till blodprov (men väntar in rätt cykeldag) och har lämnat spermaprov och gjort spolning. Hoppas på besked om spermaprovet snart. Har ÄL och jämn cykel så jag vet inte om pergotime är aktuellt, får se.
    Okej, går också privat. Hoppas proverna är som de ska :). Okej, men det låter ju ändå bra att det är något som stämmer? känns på något sätt som att det inte blir lika svårt att rätta till. Men visst är det jobbigt att vänta.. Åh, och att aldrig riktigt veta. Känns som att det här med att skaffa barn ska vara det enklaste i världen, det mest självklara och så är det som en hel vetenskap. Piuh.
Svar på tråden Vi som försökt över ett år (utan BIM-lista)