• mamma smurfen

Serien Advokaterna på tv4 från 2009

Hej alla

Jag söker febrilt efter de 6 avsnitten från den svenska serien Advokaterna som sändes 2009 på Tv4.

Anledningen är att mitt Ex har en av de advokaterna som försvarare i ett mål, och jag ska vittna, skulle kännas såååå mycket bättre om jag kunde få lite intryck av vad för sorts advokat den personen är nämligen.

Är ju apnervös som det är ändå menar jag.

Så snälla FL-are..... HJÄLP

• Svar på tråden Serien Advokaterna på tv4 från 2009
  • Dominant

Du har inget att oroa dig för, din före detta pojkvän kommer säkerligen bli fälld oavsett. 90% av alla åtal leder till fällande dom.

• mamma smurfen
    Dominant skrev 2012-04-12 13:32:11 följande:
    Du har inget att oroa dig för, din före detta pojkvän kommer säkerligen bli fälld oavsett. 90% av alla åtal leder till fällande dom.

Nja. beror på vad åtalet gäller och på själva bevisningen,

orolig som så är jag inte, utan det handlar mer om att kunna framföra mitt vittnesmål utan att bli nervös eller ordlös pga ett utspel från försvaret, lättare att hantera utspel om man sett hur en person aggerat i liknande situation, eller hur?

• Dominant
    mamma smurfen skrev 2012-04-12 13:39:36 följande:

Nja. beror på vad åtalet gäller och på själva bevisningen,

Nej, har åklagaren, som är personen med bäst insikt i målet, låtit det gå till åtal så är det för han är övertygad om att det kommer leda till fällande dom.
    mamma smurfen skrev 2012-04-12 13:39:36 följande:

orolig som så är jag inte, utan det handlar mer om att kunna framföra mitt vittnesmål utan att bli nervös eller ordlös pga ett utspel från försvaret, lättare att hantera utspel om man sett hur en person aggerat i liknande situation, eller hur?

Man får inte filma i en rättssal, så serien advokaterna visar inget om hur han agerar i en sådan situation eller ens med vittnet.
  • mamma smurfen
    Dominant skrev 2012-04-12 14:05:11 följande:
    Nej, har åklagaren, som är personen med bäst insikt i målet, låtit det gå till åtal så är det för han är övertygad om att det kommer leda till fällande dom.

Man får inte filma i en rättssal, så serien advokaterna visar inget om hur han agerar i en sådan situation eller ens med vittnet.

Jo, jag VET att åklagaren självklart inte låter det gå till åtal om det inte finns starka grunder för en fällande dom, MEN sedan ska det kunna bevisas, i en situation om ord mot ord... ja jag vet inte, låter som att 90% av alla åtal leder tlll fällande dom är högt räknat bara.

Ang filmning i rättsal så har du ju helt rätt! Tänkte inte så långt*ler*

• Dominant
    mamma smurfen skrev 2012-04-12 14:24:52 följande:

Jo, jag VET att åklagaren självklart inte låter det gå till åtal om det inte finns starka grunder för en fällande dom, MEN sedan ska det kunna bevisas, i en situation om ord mot ord... ja jag vet inte, låter som att 90% av alla åtal leder tlll fällande dom är högt räknat bara.

Ang filmning i rättsal så har du ju helt rätt! Tänkte inte så långt*ler*

Det är siffrorna som gavs under juristutbildningen men det varierar så klart en hel del. På senare tid har antalet åtal ökat ganska kraftigt på grund av ökade resurser, så det är möjligt att siffrorna gått ner något.

Avseende det andra så är det ingen fara :)
Svar på tråden Serien Advokaterna på tv4 från 2009