• Brotha

Hjälp! Någon som kan ge mig lite klarhet om Handels a-kassa?

Hej!

Är relativt ny inom handelssektorn, och har bestämt mig för att gå med i just handels, och jag undrar lite om medlemsavgifterna..

Jag är egentligen bara ute efter att gå med i deras a-kassa, men om kostnaden för själva medlemskapet inte är SÅ mycket dyrare, så tar jag det också, detta har jag hittat på deras hemsida:

Arbetslöshetsavgiften är idag 155 kronor per medlem och månad. Här tillkommer den ordinarie medlemsavgiften.
    För dig som är med i såväl förbundet som a-kassan blir den totala avgiften inklusive arbetslöshetsavgift: 105 kr + 155 kr = 260 kr

För dig som enbart är med i a-kassan: 127 + 155 = 272 kr

Om det bara skiljer 12 kronor, så går jag självklart med i både förbundet och a-kassan, tänkte jag.

Sedan såg jag att man också var tvungen att betala en avgift till sin "avdelning", utöver medlemskapets och a-kassans avgift, så det hamnade på runt 420 kr totalt. Slipper jag denna avgift om jag endast går med i a-kassan?  Som sagt, så är a-kassan prio 1.

Jag jobbar deltid i Örebro (avd. 11), och får ut ca 7000-11000 kr/månad netto, beroende på hur mycket tid jag får.

Vore jättesnällt om någon kunde förklara allt för en nykomling? =)

//Brotha       

• Svar på tråden Hjälp! Någon som kan ge mig lite klarhet om Handels a-kassa?
  • Sandylol

Jag är endast med i a-kassan och betalar 222 kr i månaden på det. Fick höra från facket att om jag går med i facket med så ska jag betala 110 kr i månaden till, så det hade landat på 332 kr. Men jag kan inte svara på hur mycket du skulle betala då de räknar på inkomst (om jag fattat det rätt?).

• Brotha

Hmm, okej. Men man kan iallafall anta att det kommer bli minst en hundralapp extra om jag går med i facket också? Isåfall hoppar jag nog det..

• Sandylol

Ja, vad jag förstod det som. Men ska inte säga säkert då jag själv inte är helt insatt i det. 110 kr i månaden var lägsta avgiften som jag skulle få betala som mammaledig, men inte när jag jobbar. Man blir totalt förvirrad av de..

• Brotha

Okej, jo det var lite dåligt med info på hemsidan..jag kör helt enkelt på a-kassan..tack för svaren!

• sweetbird

Är med i handels facket och a-kassan. Betalar 512 kr per månad tror jag det är , nu är jag arbetslös och stämplar . Då får jag tillbaka halva utav 512 ca 2 veckor efter att jag betalat in. Hel knepigt att man ska betala hela summan och sen få tillbaka hälften

Svar på tråden Hjälp! Någon som kan ge mig lite klarhet om Handels a-kassa?