Hjälp! Någon som kan ge mig lite klarhet om Handels a-kassa?
Hej!
Är relativt ny inom handelssektorn, och har bestämt mig för att gå med i just handels, och jag undrar lite om medlemsavgifterna..
Jag är egentligen bara ute efter att gå med i deras a-kassa, men om kostnaden för själva medlemskapet inte är SÅ mycket dyrare, så tar jag det också, detta har jag hittat på deras hemsida:
Arbetslöshetsavgiften är idag 155 kronor per medlem och månad. Här tillkommer den ordinarie medlemsavgiften.
För dig som är med i såväl förbundet som a-kassan blir den totala avgiften inklusive arbetslöshetsavgift: 105 kr + 155 kr = 260 kr
För dig som enbart är med i a-kassan: 127 + 155 = 272 kr
Om det bara skiljer 12 kronor, så går jag självklart med i både förbundet och a-kassan, tänkte jag.
Sedan såg jag att man också var tvungen att betala en avgift till sin "avdelning", utöver medlemskapets och a-kassans avgift, så det hamnade på runt 420 kr totalt. Slipper jag denna avgift om jag endast går med i a-kassan? Som sagt, så är a-kassan prio 1.
Jag jobbar deltid i Örebro (avd. 11), och får ut ca 7000-11000 kr/månad netto, beroende på hur mycket tid jag får.
Vore jättesnällt om någon kunde förklara allt för en nykomling? =)
//Brotha