• Subtilia

Vilken kattmat?

Efter att ett tag haft lite budgetmat till stackars katterna är det nu dags att investera i ett riktigt foder igen! innan var det Royal Canin som gällde men det känns som att det kanske finns bättre och mer prisvärda matsorter där ute? Det ska vara torrfoder i huvudsak som kan (emellanåt) kompletteras med blötfoder. Men ja ett fullvärdigt, prisvärt torrfoder är det som jag är på jakt efter.

Så kom gärna med tips och även gärna varför.

• Svar på tråden Vilken kattmat?
  • IceJossan

Porta 21 Sensible är ett billigt och bra torrfoder. Fritt från spannmål, men tyvärr innehåller det potatis. Det räknas dock bland de allra bästa. Carnia Lynx och eller Wild Cat Etosha är också riktigt ordentliga rekomendationer, de är dock dyrare. Dessa är som sagt spannmålsfria och jag tror att de är fiskfria också, vilket är väldigt bra. Bra innehåll för att vara torrfoder helt enkelt.

Servera det gärna i en glasburk eller något annat lämpligt som katterna måste pilla ut maten ur så att det tar längre tid att äta och att de därmed är sysselsatta längre. Lite mentala utmaningar är bara hälsosamt!

Blötmat som är bäst/bland det bästa är Mjau, Bozita och Husse. Mjau finns att köpa på "flak" hos Lantmännen så det blir billigare.

• nemo1

Viktigt är att fasa in det nya väldigt långsamt, ffa om man haft en dåligt foder och ger ett med mycket protein.

• Subtilia
    IceJossan skrev 2012-04-12 18:12:01 följande:

Porta 21 Sensible är ett billigt och bra torrfoder. Fritt från spannmål, men tyvärr innehåller det potatis. Det räknas dock bland de allra bästa. Carnia Lynx och eller Wild Cat Etosha är också riktigt ordentliga rekomendationer, de är dock dyrare. Dessa är som sagt spannmålsfria och jag tror att de är fiskfria också, vilket är väldigt bra. Bra innehåll för att vara torrfoder helt enkelt.

Servera det gärna i en glasburk eller något annat lämpligt som katterna måste pilla ut maten ur så att det tar längre tid att äta och att de därmed är sysselsatta längre. Lite mentala utmaningar är bara hälsosamt!

Blötmat som är bäst/bland det bästa är Mjau, Bozita och Husse. Mjau finns att köpa på "flak" hos Lantmännen så det blir billigare.

Tack ska ta och kolla upp dem.
  • Rigmor Mortis
    IceJossan skrev 2012-04-12 18:12:01 följande:

Är det inte Carnia Lynx som har väldigt hög magnesiumhalt?
  • Ineedanick

Jag bytte nyligen jag med från budget till bra, och då frågade jag en kunnig personal som rekommenderade bozita. Vår tjej äter dock inte blötmat, men hon måste lära sig.

Hon i djuraffären sa att i bozita har de försökt att återlikna det en vild katt skulle äta, så de har försökt "återskapa" en sork. Dessvärre fick inte alla dessa "ingredienser" plats i bara torrfoder, så man ska komplettera med blötmat också. Så nu måste vi lära vår tjej att tycka om det. Hon gillar bara gelén.

En sak jag gillade med bozita var att kycklingen var svensk och då från kronfågel.

• Puffmajs

jag kan varmt tipsa om bilanx. då det innehåller ris osv, jättebra för katten. mina katter har mått super när dom fått det, fått fin päls och mått bra!

• Puffmajs
    Ineedanick skrev 2012-04-14 10:14:34 följande:
    Jag bytte nyligen jag med från budget till bra, och då frågade jag en kunnig personal som rekommenderade bozita. Vår tjej äter dock inte blötmat, men hon måste lära sig.

Hon i djuraffären sa att i bozita har de försökt att återlikna det en vild katt skulle äta, så de har försökt "återskapa" en sork. Dessvärre fick inte alla dessa "ingredienser" plats i bara torrfoder, så man ska komplettera med blötmat också. Så nu måste vi lära vår tjej att tycka om det. Hon gillar bara gelén.

En sak jag gillade med bozita var att kycklingen var svensk och då från kronfågel.
    våran lilla tjej gillar också bara gelén :P
  • Mynta

Puffmajs - Ris är inte direkt bra för katter.... Katter är köttätare.

• Ineedanick
    Puffmajs skrev 2012-04-14 10:18:35 följande:
    våran lilla tjej gillar också bara gelén :P

De är envisa små tjejer det är det jag älskar med katter! De har små egna personligheter! Idag ska jag dock försöka mosa ner köttet mer så det kanske slinker ner med gelén.

Det tråkiga med bozitan är att förpackningarna till blötmaten är för stora för vår tjej i och med att hon vill ha sån liten portion av det. Och på förpackningen står det att öppnad mat ska ätas inom 2 dar...
Svar på tråden Vilken kattmat?