• Subtilia

Vilken kattmat?

Efter att ett tag haft lite budgetmat till stackars katterna är det nu dags att investera i ett riktigt foder igen! innan var det Royal Canin som gällde men det känns som att det kanske finns bättre och mer prisvärda matsorter där ute? Det ska vara torrfoder i huvudsak som kan (emellanåt) kompletteras med blötfoder. Men ja ett fullvärdigt, prisvärt torrfoder är det som jag är på jakt efter.

Så kom gärna med tips och även gärna varför.

• Svar på tråden Vilken kattmat?
  • Rigmor Mortis
    Puffmajs skrev 2012-04-14 10:15:50 följande:
    jag kan varmt tipsa om bilanx. då det innehåller ris osv, jättebra för katten. mina katter har mått super när dom fått det, fått fin päls och mått bra!
    Ja, katter är ju ett betydande skadedjur i risfälten, man märker verkligen att det är kattmat
  • IceJossan
    Rigmor Mortis skrev 2012-04-14 10:52:51 följande:
    Ja, katter är ju ett betydande skadedjur i risfälten, man märker verkligen att det är kattmat

Haaaha, hahaha, rolig kommentar :D

Jag har hört att ris är förhållandevis lättsmält av allt skit fins de stoppar i torrfoder, men det är ju inte hälsosamt ändå eftersom katten inte är gjord för att äta det. Har dessutom ingen källa på att det skulle vara lättsmält, det är bara nåt jag hört. Kan lika gärna komma ifrån en fodertillverkare från början som bara vill sälja sin produkt.

• Mynta

Nej, ris är inte bra kattmat. Risavkok kan ges som skonkost tillsammans med t.ex. nötfärs om man har en katt som varit riktigt risig i magen, men näringsmässigt är inte ris bra kattmat punkt.

• Puffmajs
    Mynta skrev 2012-04-14 11:07:05 följande:
    Nej, ris är inte bra kattmat. Risavkok kan ges som skonkost tillsammans med t.ex. nötfärs om man har en katt som varit riktigt risig i magen, men näringsmässigt är inte ris bra kattmat punkt.
    lite ris i kattmat är bra ja, men tror du jag står och gör storkok på bara ris och slänger upp 7 dl ris på fatet och låter katten äta? Här ät ris, kattjävel.
    nej.
  • Mynta

Hm, veterinärer som har i snitt två timmars föreläsning om katters näringslära under sin utbildning menar du? Jojo.

• Mynta

Nej, det tror jag inte. Jag ser vad du skriver, att Bilanx är bra för att det (bland annat) innehåller ris. Jag håller dock inte med dig.

• Rigmor Mortis

Och jag har varit med om en veterinär som frågade mig vad min sköldpaddsfärgade katt hade för kön. En annan veterinär sa att honkatter aldrig får urinvägsinfektion. Min poäng, om du inte uppfattade den, är att veterinärer inte nödvändigtvis behöver vara kattexperter.

• semlorna

Mina katter får huvudsakligen blötmat men ena får lite eukanuba till det. Jag skulle undvika light-, indoor- och foder för steriliserade katter.

• Min egen

För att återgå till ämnet om kattmats-tips har jag hört att porta 21 (som finns i 10kg påsar) är bra, dock har inte mina katter fått prova det än. Väntar på att min andra kattmat ska ta slut.
    Hade svårt att hitta maten i djuraffären här hemma så jag fick rådet att beställa från zooplus. Vääääldigt bra. Om du beställer där igenom va noga med att skriva ner portkod då posten här hemma fular sig lite.

• Nillan84

Mina katter äter Mjau, i skrivande stund en smak som heter FiskFest.
    Till detta får de även köttfärs (ibland), kyckling som blir över, samt blötmat. 

Inget dyrt och lyxigt foder men kissarna har bra energi, äter med god aptit, är fin i pälsen och verkar må allmänt bra av det. 

• Ineedanick
    Nillan84 skrev 2012-04-14 13:13:35 följande:
    Mina katter äter Mjau, i skrivande stund en smak som heter FiskFest.

Till detta får de även köttfärs (ibland), kyckling som blir över, samt blötmat. 

Inget dyrt och lyxigt foder men kissarna har bra energi, äter med god aptit, är fin i pälsen och verkar må allmänt bra av det. 

Mjau ska väl vara ett av de bättre märkerna som finns i daglivaruhandeln. Ett av de sämre är Friskies som har för låg mängd av taurin som kan göra att njurarna far illa m.m
  • ForReal
    Puffmajs skrev 2012-04-14 11:11:45 följande:
    du behöver inte hålla med mig :) men för mina katter har det varit super

Men då har de alltså varit dåliga i magen innan då, eller? För du förstår poängen med att det blir lite knepigt att annars säga att "ris är jättebra för katter"? Typ som att säga "kött är jättebra för älgar" :)

Jag kan förstå att det är bra för att lugna kattens mage, men jag tycker inte du ska ge rådet till andra med friska katter att ge dem saker med ris i. Förstår du mig (detta är inget påhopp)?

• ForReal
    Rigmor Mortis skrev 2012-04-14 11:49:55 följande:
    Och jag har varit med om en veterinär som frågade mig vad min sköldpaddsfärgade katt hade för kön. En annan veterinär sa att honkatter aldrig får urinvägsinfektion. Min poäng, om du inte uppfattade den, är att veterinärer inte nödvändigtvis behöver vara kattexperter.

LOL! Ja ni får ursäkta att jag också är lite OT nu, men en gång för alla så är veterinärer inga experter på alla sortens djur, likt en allmänläkare inte är expert på allt. Ex: När min katt fick svarthaka (ungefär som pormaskar/acne) så frågade jag vet. vad det var för något svart på hakan när vi ändå var där. Vet. hade ingen aning och försökte få bort en svart prick med tejp (!) och tittade i mikroskopet (!) Fortfarande ingen aning.

Haha sen googlade jag och det är ju hur vanligt som helst. Jojo kattexperter är dom :) Man behöver inte ha djur för att bli veterinär så att säga *fniss*

• Puffmajs
    ForReal skrev 2012-04-14 21:30:30 följande:

Men då har de alltså varit dåliga i magen innan då, eller? För du förstår poängen med att det blir lite knepigt att annars säga att "ris är jättebra för katter"? Typ som att säga "kött är jättebra för älgar" :)

Jag kan förstå att det är bra för att lugna kattens mage, men jag tycker inte du ska ge rådet till andra med friska katter att ge dem saker med ris i. Förstår du mig (detta är inget påhopp)?

nej inte dåliga i magen, men pälsen har varit glanslös och så, känns som dom fick mer energi osv med den maten, men visst kanske att det inte beror på riset men lite kanske.

klart jag rekommenderar att köpa bilanx när det  funkat så bra för mina. sen är alla katter olika såklart.
    blev bara lite irriterad (hormonerna antar jag) att folk gör narr av en ;)
Svar på tråden Vilken kattmat?