• DetGodaLivet

Ni som lagar mat mer eller mindre "från grunden" hur mycket tid lägger ni på matlagning?

Var inne i en helt annan tråd och hamnade i en OT-diskussion om matlagning. Ett par jeppar menade där att man minsann kan laga jättebra rejäl och varierad mt från grunden på i genomsnitt 15 minuter per dag inkl. allt. 

Personligen har jag rätt svårt att tro på detta, ok enstaka rätter men inte som genomsnitt.

Lägger själv i genomsnitt en timma om dagen på att laga middag och trpor nog genomsnitter ligger någonstans däremellan om man inte lever på mestadels uppvärmda färdigprodukter. Har tex. provat sk "matkasse" och där ska det ju vara snabba recept, men inte ens dessa tar igenomsnitt en kvart att laga.

Varför man nu skulle vilja lägga så lite tid som möjlig på matlagning är en annan femma... men är nyfiken på vilken tid andra lägger ner? Tar era goda variationsrika måltider lagade från grunden en kvart om dagen att fixa?

• Svar på tråden Ni som lagar mat mer eller mindre "från grunden" hur mycket tid lägger ni på matlagning?
  • Freckels

Nej det gör det verkligen inte. 30 min - 1,5 h skulle jag tippa... Snitt är nog runt 60 min. Vad lagar man på 15 min?

• Mama Mia

JAG lägger betydligt mer tid än så på maten och jag är usel på att laga från grunden...

Det skulle väl vara om man alltid gör storkok o fryser in så man lägger flera timmar ibland och nästan ingen tid för det mesta.

• merafart

Vardagsmaten ser man till att det håller sig i effektivt arbete under 1h.
    Genom långkok, eller nått som går att tillaga snabbt.

Men ska man stå läsa recept och skit, så tar ju matlagningen mycket längre tid, så är man bra på slänga ihop mat utan recept.
    Så går det givetvis rätt snabbt att göra mat.

• pluvdo

30-60 minuter tar det nog för mig. Vissa maträtter, som exempelvis skink- eller köttfärssås och pasta går nog snabbare än trettio minuter, men det mesta tar längre tid än så. Fattar inte vad de hinner göra från grunden på femton minuter. Varma mackor?

• katalysator

På 15 minuter hinner man ju inte ens koka pasta. Vi brukar oftast äta pasta, ris eller potatis till maten och jag brukar börja med det (börja koka upp vatten alltså) och laga huvudrätten så den blir klar samtidigt, så oftast går det väl på 20-30 minuter. Undantaget är mat som ska stå länge i ugn eller gryta, men där blir ju den effektiva tiden inte så lång som väntetiden.

• lövet2

1-2 timmar på vardagarna och 2-3 timmar på helgen, men då lagar jag ganska stora mängder mat.

• amandaanderssoon

Mitt snitt ligger på mellan 1 timme till 3 timmar, idag började jag laga mat mellan 12-13 tiden och lagar fortfarande mat, men så lagar jag olika maträtter under tiden med, kycklingen blev klar för 30 min sedan och den började jag med vid 13 tiden. :) Men så är det ju inte varje dag :)
    Det är roligt att laga god mat! :D 

• Jamieolivia

Oftast 30 min -60 min om dagen. Ibland mindre om man lagar gryta som räcker flera dagar! :) Så kan man också göra! :) Frukost och annat brukar vara lättare. Gör inte eget bröd, egen yoghurt, etc...

Svar på tråden Ni som lagar mat mer eller mindre "från grunden" hur mycket tid lägger ni på matlagning?