• oktobermamman93

ryggbedövning o tattoo?????

jag har funderat på att tatuera in en stor fågel på ryggen men har hört att de inte går ihop med ryggbedövning. Jag tar ryggbedövning när jag ska föda barn och jag har planerat att skaffa flera barn och jag tror faktiskt jag skulle dö utan den haha.
    så är det någon tatuerare eller läkare som vet hur det går ihop? eller kanske egen erfarenhet.

om du själv har tagit ryggbedövning och har rygg tattoo lägg gärna upp bild :D

• Svar på tråden ryggbedövning o tattoo?????
  • Whitetrash86

svar på en fråga om varför man inte vill lägga bedövning på hud som är tatuerad.

När man lägger en så kallad ryggbedövning går man med en tunn nål in i den vätskefyllda spalten närmast ryggmärgen eller i utrymmet utanför detta, som kallas epiduralrummet.
    Bestämmelserna och restriktionerna för vad man får spruta för läkemedel är väldigt detaljerade. Det krävs att medlen ska vara väl kända och prövade sedan länge för att kunna användas. Som regel undviker man allt där det inte finns tillräckligt mycket uppgifter som styrker att ett ämne kan användas utan risker.
    Narkosläkarna är ansvariga för att lägga bedövningen. De anser att man inte ska sticka genom hud med tatueringsfärg, eftersom det inte är tillräckligt känt om det finns några skadliga biverkningar.
    Det räcker inte med att ett ämne är allergitestat för att man ska kunna säga att det är säkert att använda så att det kan komma i kontakt med ryggmärgsvätskan.
    Så det är faktiskt på det sättet att man inte sticker genom tatueringsfärgad hud. Fast det är ytterst sällan som det är ett hinder med en tatuering vid läggande av en ryggbedövning. Det är väldigt ovanligt att det inte går att lägga bedövningen vid sidan om själva tatueringen, i hud som saknar tatueringsfärg.

• Krans

Vad jag har hört så är det inget problem. Har själv ingen tatuering men har hört någonstans att skulle man behöva sätta bedövningen precis där tatueringen sitter så görs ett yttepyttesnitt först innan nålen sätts. Men jag vet inte alls om det stämmer, är bara vad jag hört någonstans någon gång ;)

• oktobermamman93

ja det där med att det ska komma in bly med mer i stickhålet vid själva bedövningen visste jag redan. jag tänkte mest hur långt från ryggen det behövs för att man ska kunna ta bedövningen? om det var en MM eller en DM.

Tack för era svar!Skrattande

• Whitetrash86
    oktobermamman93 skrev 2012-04-12 21:47:18 följande:
    ja det där med att det ska komma in bly med mer i stickhålet vid själva bedövningen visste jag redan. jag tänkte mest hur långt från ryggen det behövs för att man ska kunna ta bedövningen? om det var en MM eller en DM.

Tack för era svar!Skrattande
    vad jag förstår av svaret så är det mm som gäller...
  • lk

Jag har en tatuering i svanken och har tagit epidural i ryggen utan problem. Huden vid ryggen är så himla flyttbar så det är ingen fara :)

• oktobermamman93
    lk skrev 2012-04-12 22:43:12 följande:
    Jag har en tatuering i svanken och har tagit epidural i ryggen utan problem. Huden vid ryggen är så himla flyttbar så det är ingen fara :)
  • SofieTrinh

min kille är tatuerare och jag har talat med läkare om detta eftersom många tjejer kommer med samma fråga. men är inte tatueringen heltäckande går det oftast att dra i huden och hitta nån mm som inte har färg i sig. och skulle det vara heltäckande och mamman absolut vill ha epidural, kan man skära upp en liten flik och sticka under, men då är ju risken att man får ett ärr. Men hela området de kan välja att sticka på är också ganska stort, så är det som sagt inte en heltäckande och väldigt stor tatuering så går det bra.

Svar på tråden ryggbedövning o tattoo?????