Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Män, skulle ni lämna en kvinna som inte byter däck på bilen

Förvånansvärt många som inte kan skifta hjul. Livsfarligt, enligt min mening.

I somras var jag och hämtade en häst längs E4:an. Vi fick punka på släpet på höger sida strax norr om Tierp och jag var tvungen att slänga på reservhjulet i full husvagnsrusningstrafik. Har aldrig varit så jävla rädd i hela mitt liv, det var bara en tidsfråga innan det skulle smälla. Nu var vi därifrån på mindre än 10 minuter. 

• Pallas
    Lumo skrev 2012-04-13 12:31:45 följande:
    Fast står man med punka på motorväg så uppskattar jag som trafikant att man hellre ringer bärgaren än att man sticker ut rumpan i trafiken för att själv byta. Ibland ser man folk som verkligen leker med sina liv när de byter däck i trafiken... :( läskigt.

Sen kan jag säga råda folk som inte kan byta punka att skaffa sån där däcklagargasflaska. Finns på alla mackar och har för mig att det kostade 100-200 kr. Bara att spruta in i ett däck med små hål o sedan åka vidare. Busenkelt. Många bilar har ju inte ens reservdäck numer. :)
    En bärgning av transporten skulle inneburit en urlastning av häst på motorvägen. Jag lovar dig att innan vi hade hunnit dit skulle det ha smällt. Hade inte punkan varit ut mot väggrenen hade vi fått överge ekipaget med hästen i och stått och väntat på smällen. Jag hade inte bytt hjulet om det varit ut mot vägbanan, så jävla tokig är jag inte, även om jag är rätt galen.
Svar på tråden Män, skulle ni lämna en kvinna som inte byter däck på bilen