• Tehya

Fytthjälp och flyttstädning av firma, hur ska avtalet/kontraktet se ut osv? Erfarenheter?

Vi ska snart flytta och har fått offerter från olika firmor för flytthjälp och flyttstädning. Vi valde ut en firma som verkade intressant men vi är ändå osäkra.

Mannen var hemma hos oss för att se hur stora möblerna var och antal, han antecknade och gav oss ett ungefärligt prisförslag. Han sa att vi inte behöver betala något förrän allt är klart och vi är nödja.

Jag försökte hitta deras hemsida men fann inget och deras svar var att dom är rätt nya så dom har inte hunnit fixa det (företaget har funnits i ett år). Dom har org.nummer och F-skatt.

Nu har mannen från företaget skickat ett kontrakt men den ser inte proffsig ut, det står inget om nöjd kund garanti, vi får ingen lista på vad som ingår i deras flyttstäd (enligt honom städas det tills att vi är nöjda), det står fullpris och inget om RUT-avdrag (för städning) som vi kom överens om. Vad tycker ni om detta?

Jag vill gärna få läsa om era erfarenheter kring flyttstäd/flytthjälp då vi är nybörjare på sånt här. Hur såg era kontrakt ut? Vad ska vi tänka på? Finns det någon flyttfirma/städfirma som man kan lita på i Stockholmsområdet?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Fytthjälp och flyttstädning av firma, hur ska avtalet/kontraktet se ut osv? Erfarenheter?
  • Mme

Senast jag hade flytthjälp var det en lite mindre firma. I kontraktet stog det om försäkring, om de tex har sönder hissen under flyttningen så går det på deras försäkrning. Det var en detalj som kändes bra, men som jag inte hade tänkt på själv.  

• Mme

Ja just det, glömde säga att jag tycker att du ska lita på din magkänlsa, den har ofta rätt ...

• Drake M

Vi använde Hemfrid både till flyttstädning och storstädning (innan visning). Jag fick ett kontrakt att skriva på där datum, starttid, vad som ingick (och inte ingick i städningen) var listad, kontaktperson, pris (före och efter RUT), vad som händer om jag inte är nöjd, kontaktperson etc.

Jag är supernöjd med dem och kan verkligen rekommendera dem. Priserna står tydligt på deras hemsida så du kan själv räkna ut hur mycket det blir (inget hemlighetsmakeri).

Om det inte känns ok med denna firma så tycker jag du ska välja en annan.

• Tehya

Tack för tips och råd!

Har varit i kontakt med konsumentvägledaren och fick en del tips på hemsidor och vad vi ska tänka på vid avtal. Tycker att det är ett djungel det här men det känns inte riktigt ok med företaget, är nästan beredd på att betala mer för att vara på den säkra sidan (om man nu kan vara det)...Obestämd

Mme, vad var det för en firma? Var det här i Stockholm?

Drake M, jag har funderat på Hemfrid också. Ska jämföra bovärdens städlista och Hemfrids för att se om det är likvärdigt.

• Mme
    Tehya skrev 2012-04-13 10:34:38 följande:
    Tack för tips och råd!

Har varit i kontakt med konsumentvägledaren och fick en del tips på hemsidor och vad vi ska tänka på vid avtal. Tycker att det är ett djungel det här men det känns inte riktigt ok med företaget, är nästan beredd på att betala mer för att vara på den säkra sidan (om man nu kan vara det)...Obestämd

Mme, vad var det för en firma? Var det här i Stockholm?

Drake M, jag har funderat på Hemfrid också. Ska jämföra bovärdens städlista och Hemfrids för att se om det är likvärdigt.

Det var en firma i Frankrike! Jag bor utomlands, men kanske han har lust att åka upp till Stockholm Skrattande

Det var just det med försäkringen som jag tyckte var så bra, det kan ju bli riktigt dyrt om nåt (som tex hissen i hyreshuset) går sönder! 
Svar på tråden Fytthjälp och flyttstädning av firma, hur ska avtalet/kontraktet se ut osv? Erfarenheter?