• didda

Springcykel- vilket märke?

Hej alla!

Vi ska köpa en springcykel till vår dotter som fyller 3 år i maj. Hon är inte så lång, ca 90 cm och väger (om det spelar någon roll?) ca 12.5 kg. Vi bor på landet så underlaget hon ska köra på kommer mest vara grusvägar (och gräsmatta).

Vilken cykel ska vi välja? Jag har sett att det finns många varianter i olika prisklass. Ska man ha handbroms på? Klarar hon en cykel som är gjord för minst 90 cm (jag har sett att det minimått på de flesta cyklar) när hon är precis 90cm? Jag vet att det finns en storlek mindre på vissa modeller men det känns kanske lite onödigt att köpa en så liten när hon nu är precis på gränsen längdsmässigt.

Jag har sett att det finns billiga varianter på tex Biltema och att det finns betydligt dyrare modeller, tex Puky. Får man vad man betalar för eller går det lika bra med de billigare varianterna?

Trä, stål eller plast? Vilket är att föredra?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Springcykel- vilket märke?
  • Snart 3 barnsmamma

Vi köpte biltemas och det har funkat jättebra! Handbroms är det på många iom att det inte finns trampor att bromsa med. MIn yngsta fick sin förra året, då var den för stor, nu är den perfekt och hon är runt 90 cm

• didda
    Snart 3 barnsmamma skrev 2012-04-13 11:51:56 följande:
    Vi köpte biltemas och det har funkat jättebra! Handbroms är det på många iom att det inte finns trampor att bromsa med. MIn yngsta fick sin förra året, då var den för stor, nu är den perfekt och hon är runt 90 cm

Tack för svaret

Fler som har synpunkter?
  • froggyL

Vi har en dyr från springcykel.se. Den är lätt och bära om hon inte längre vill cykla. Har handbroms, vilket är super, då hon hanterar den lätt. Gick fort att fatta och i nedförsbackarna behövs den. I början körde vi bara på plan mark men hon lärde sig fortare att hålla balansen vid lite backigt, så med broms tycker jag du ska skaffa. Det har hon ju nytta av inför framtiden också. Den vi har var ju höj och sänkbar sadel på, det är det väl inte på de billiga. Köp efter ekonomi, de lär sig fort...

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • trasdocka

Inte för att jag ska göra reklam för Biltema men den cykeln är också lätt, har handbroms + sadelhöjden går att justera.

• Larvig

Vi köpte från Jula. Har fyllt sin funktion utan krångel. Lite tung, men vi vuxna har inte behövt bära den då barnen gillar att cykla.

• Alexi

Ni som köpt på Biltema, är det deras "övningscykel" ni köpt eller den mindre som heter balans eller springcykel?

• Bobofina

Vi har också biltemas övningscykel och är jättenöjda. Sonen började använda den några månader innan han fyllde tre. Då var han i och för sig lite  längre än din dotter är, TS, men det ska nog inte vara några problem. Se bara till att sadeln är ställbar och att eventuell handbroms ligger på bakhjulet (det gör den på biltemas och förmodligen de flesta andra också). Dock måste jag säga att min son aldrig använt handbromsen, trots att han använder cykeln varje dag. Han sköter bromsandet med fötterna. Vad gäller vikten så är biltemas så lätt att min son kan bära den själv, t.ex. kan han lyfta in den i bagaget på bilen. 

• AnnikaR

Vi köpte våran på Coop för något år sen och är super nöjd med den! Den har handbroms och sadel som man kan höja och sänka. Den kostade runt 500kr. Kan verkligen rekommendera den!

• Liw30

Vi köpte en på netto för 2 veckor sen. Den kostade 199:- och har handbroms och höj- och sänkbar sadel. Såg en typ identisk på Toys´r us för 250:- mer!

Svar på tråden Springcykel- vilket märke?