• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Förväntansfull0406

Ber om utsäkt! Ser att det inte framkom i det första att jag menar om INGET biter på, om jag tar åtskilliga pergokurer och ändå inte blir gravid DÅ ville vi gå vidare med ivf. Jag menar man testar knappast en kur pergo och sedan går på ivf....

• Pepsi
    Förväntansfull0406 skrev 2013-05-21 13:12:07 följande:
    Ja alltså nu menade jag om pergo inte funkat! Till hösten har vi försökt 6 månader och biter pergo inte på så är det ju bara ivf. Jag har barn sedan innan och han med, men för den saken skull betyder inte det att man inte längtar precis lika mycket som någon utan barn. Jag vet hur det är att bära, längta och förvänta, min längtan är inte mindre än någon som inte ha barn. Och enligt gyn som jag gick till i landstinget 2008 sa att om vi INTE haft gemensamma barn så hade de ställt oss i kö till ivf. Och nu lever jag med en annan man....
    Då är det väl väldigt konstigt om ni inte ska kunna få IVF. Om pergotimen inte fungerar....Men som jag förstod det på det du skrev lät det som om ni ville ha det nu innan ni prövat pergotime.
    Och har jag sagt att ni inte längtar lika mycket som någon annan?

Men ta det lugnt och försök och slappna av och gör det bästa av dom kurerna pergotime som ni får. Det har ju fungerat en gång tidigare så varför skulle det inte göra det nu? :)
  • Förväntansfull0406

Nä jag förstod att det inte framkom att jag menade att vi vill testa Ivf efter pergon, jag menar vem vill gå direkt på ivf om pergo funkar? det är ingen enkel procedur det där med ivf jag ringde dit för att kolla hur köer och sånt ser ut till hösten, inte nu. Och ditt inlägg tolkade jag som att vi inte var "förtjänta" av gratis Ivf eftersom vi reda har barn, och just det du skriver har jag mött MÅNGA gånger, att man ska vara tacksam för de barn man har, man är inte mindre tacksam för de barn man har bara för att man längtar ihjäl sig efter ett barn till. Detta verkar inte många förstå.

Jag tänker att det kan varit ren och skär tur den gången det lyckades och sån tur har man inte två ggr.

• Pepsi
    Förväntansfull0406 skrev 2013-05-21 13:32:14 följande:
    Nä jag förstod att det inte framkom att jag menade att vi vill testa Ivf efter pergon, jag menar vem vill gå direkt på ivf om pergo funkar? det är ingen enkel procedur det där med ivf jag ringde dit för att kolla hur köer och sånt ser ut till hösten, inte nu. Och ditt inlägg tolkade jag som att vi inte var "förtjänta" av gratis Ivf eftersom vi reda har barn, och just det du skriver har jag mött MÅNGA gånger, att man ska vara tacksam för de barn man har, man är inte mindre tacksam för de barn man har bara för att man längtar ihjäl sig efter ett barn till. Detta verkar inte många förstå.

Jag tänker att det kan varit ren och skär tur den gången det lyckades och sån tur har man inte två ggr.
    Det undrade jag oxå!
    Det jag menade var att det är ju inget som säger emot att pergotime inte ska fungera för er.
    Och då tyckte jag att det var väldigt konstigt att man skulle gå på IVF när man knappt testat pergotime och dessutom fått ett barn med pergotime innan. 
    Men det var ju inte så du menade....

Men tycker ändå du ska ta det lugnt och så ska du se att pergotimen hjälper er!
  • Lillebrorsfaster

Ett litet inlägg. Jag står i kö till ivf i höst från maj. Fick TJATA till mig att få prova pergotime innan, medan vi väntar. I feb hade vi försökt ett år. Så det är inte alla läkare som skrivet ut pergotime verkar det som. Läkaren var lite sur, men jag fick till slut iaf testa. Konstigt det där...?!

• Förväntansfull0406
    Pepsi skrev 2013-05-21 13:40:40 följande:
    Det undrade jag oxå!
    Det jag menade var att det är ju inget som säger emot att pergotime inte ska fungera för er.
    Och då tyckte jag att det var väldigt konstigt att man skulle gå på IVF när man knappt testat pergotime och dessutom fått ett barn med pergotime innan. 
    Men det var ju inte så du menade....

Men tycker ändå du ska ta det lugnt och så ska du se att pergotimen hjälper er!
    I hope so!!
    Lillebrorsfaster skrev 2013-05-21 13:52:43 följande:
    Ett litet inlägg. Jag står i kö till ivf i höst från maj. Fick TJATA till mig att få prova pergotime innan, medan vi väntar. I feb hade vi försökt ett år. Så det är inte alla läkare som skrivet ut pergotime verkar det som. Läkaren var lite sur, men jag fick till slut iaf testa. Konstigt det där...?!
    Konstigt, varför var hon/han emot det??

• Lillebrorsfaster

"För att jag har så bra egen äggproduktionsvärden" - men jag tänker: hur bra kan de vara om jag har en cykel på 97-43 dagar?! Så jag tjatade, och tjatade. Äntligen lyckades jag. I väntan på ivf...

• Boomsan

Har ni haft ont vid äggstockarna när ni tagit Pergotime? Jag har haft väldigt ont sen ägglossning till idag, första mensdagen. Det har varit värst på höger sida, trodde verkligen att det hade tagit sig denna månaden men icke. Har en omgång kvar att hämna ut men receptet gick ut denna månaden eller nästa så hoppas verkligen att jag har den kvar!

Grattis till er som plussat!

• snosan

hej kära vänner...

jag har ju tidigare bara kört enkeldos av pergo och då har äl inträffat runt cd 21

men nu på min första dubbelkur har jag redan på cd 12 börjat känna saker i äggstockarna.

någon fler som fått tidigarelagd äl av att byta kurstyrka-?? 

• Förväntansfull0406
    Lillebrorsfaster skrev 2013-05-21 15:06:01 följande:
    "För att jag har så bra egen äggproduktionsvärden" - men jag tänker: hur bra kan de vara om jag har en cykel på 97-43 dagar?! Så jag tjatade, och tjatade. Äntligen lyckades jag. I väntan på ivf...
    Jag har ju egentligen bra äggproduktionsvärde med..... därför reagerar jag så kraftigt på pergon och hoppar över en månad. Men utan pergon vill det ju inte ta sig alls så nått galet kan det vara ändå! Bra att du fick testa, kanske funkar på dig som på mig! att våra ägg behöver den extra puchen
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)