• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • Irmeline

Grattis till lyckat kub :)

Själv är jag på äl+9 idag och tiden går låångsamt. Hur tidigt kan man testa? Funderar på att ta ett test på söndag, äl+11. Har ingen PMS än, så det är hoppfullt :) men inga graviditetssymptom heller...

• snosan
    Pepsi skrev 2013-07-12 18:35:25 följande:

Det tycker jag du gör rätt i! Hur mår du annars? :)
    jo annars mår jag fint... har mått riktigt illa, men de börjar bli bättre :D 
  • Linnea77

Ni som gjort vul runt dag 12, hur stora var äggen då? Fick ju inte ÄL på min enkelkur o blev inte heller kollad då. Skall göra vul på måndag på min dag 12 med dubbel. Är väldigt nervös att inte heller detta skall hjälpa!

• elith

Åh jag blir galen! Var hos Vc igår pga min magsmärta och blödningar. Alla prover bra och grav test neg. Var inställd på neg men ändå fanns en liten förhoppning... Blödningarna har dock slutat nu men har fortfarande mol värk i "tjej magen" har beställt hem bidrottninggele och munkpeppar, har läst ganska mycket om det och det har tydligen hjälpt många med oregelbunden mens och pco att bli gravida. Värt ett försök iaf! Någon som testat det och vet om det gett bra resultat med mens osv? Ska tydligen vara bra mot PMS också vilket jag har massiv av varje gång innan mens.......

• Irmeline

Linnea: jag hade 12mm båda gångerna så de sa att man kanske inte får äl då. Men det fick jag, dag 18 resp 21. Och blev gravid en av kurerna :)

• Irmeline

Elith: segt att inte få reda på vad som pågår i kroppen, biverkan som ger mol i magen? Har själv det nu och rädd för att det är biverkan och inte det jag hoppas..

Inte använt RR eller MP men hört bra om båda, speciellt RR. Lycka till!

• elith

Har inte tagit pergotime sen i mars så det kan det inte vara. Jag har en dubbel kur kvar att ta när jag vill, men vi har bestämt oss för att spara på den ett litet tag :) så då tänkte jag försöka mig på lite hälso preparat först. Har haft funderingar på om det kan vara äl, men tycker inte att jag borde haft ont dn vecka O såna konstiga blödningar då. Men nu ikväll så sticker det och molar ordentligt i höger äggstock så jag vet inte :S jobbigt är det här iaf....

• Förväntansfull0406

Längtar

Lilla vän
    Jag längtar efter dig
    Och önskar med hela mitt hjärta
    Att du längtar
    och vill komma till mig

Dagarna känns långa och himmelen känns grå
    Utanför hörs fåglar, och himmelen är blå
    Minuter rullar sakta, länge varar en sekund
    Man önskar att man kunde tänka på annat för en stund

Men alltid finns den där, längtan efter ett barn
    Trots att åren går, blir man aldrig van
    Omkring en växer magar, en sån man ville ha
    Istället för ren glädje, mår man aldrig bra

Och ständigt kommer frågan: "Varför inte ni?"
    Det är väl klart vi längtar tills lyckan står oss bi
    Men nåt som för så många, är så väldigt lätt
    Är svårt för många andra, trots att man gör rätt

Så rullar månader på igen
    Och magen växer på ens vän
    Månader som blir till år
    Och vännens bebis syskon får

Själv står man där ledsen när alla frågar
    Förstår ni inte att det mig plågar?
    Vi kämpar för det ni klagar på
    Ska det vara så svårt att förstå?

Illamående, värk och smärta jag tar
    Om jag med det får en bebis kvar
    Gråt, blöjor, sena nätter, jag bryr mig ej
    Om det betyder att den stannar hos mig

Men frågorna kommer med tiden ändå
    För det var längesen dags att "skaffa" små
    Kanske vänder cirkeln en dag
    Och den som går med mage är jag

Men tills dess kryper tiden sakta fram
    Man känner en djup och oförklarlig skam
    Ska vi få barn, kommer vi att hinna?
    Varför kan jag inte vara en helt normal kvinna?

I gemenskapen är vi utanför, sånt är livet
    På grund av nåt andra tar för givet
    Får vi barn blir de yngre än andras ändå
    Lekkamrater är inget att hoppas på

Gemenskapen att vänta barn med en väninna
    Kommer vi heller aldrig att hinna
    Månad efter månad, tempar och testar man
    Livet är en plåga för de som inte kan

Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)