• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • lantisen02

hej igen.
    jag har verkligen svårt att fokusera på jobbet idag... tänker bara på det här med graviditet och grejer.

min barnmorska ringde precis och hon berättade att jag har ägglossat mkt bra obehandlat  juli och aug  och de vill pröva en cykel till obehandlat, sen ska jag hör av mig i sept, och ev då ta en ny kur pergo....
    Varför tar dig sig inte..grrr?

jag tog upp frågan med att kanske ägget inte fäster, och hon sa att det är svårt att kolla det, så det spåret vill de nog inte utreda ännu, så det är bara att köra på en månad till utan pergo,
    jag är skeptisk... men om jag ägglossar av mig sjäv så....., men nu jädrar ska jag smörja med progester all oxå....

Välkomen till tråden snosan...

• snosan
    FridaF skrev 2012-08-20 13:01:57 följande:
    första kuren blev ju bara toooook, men de 70 dagarna min kropp stod stilla så åt jag rosenrot och smörjde med progesterall krämen..
    då mensen kom slutade jag med båda kurer och på dag fem startade jag med dubbel pergokur.
    Var på vul dag 15 och 4 ägg var nära att släppa då! Jag blev med andra ord överstimulerad.. sen vet ju inte jag ifall krämen och rr kan ha hjälpt till..
    så nu är det bara att invänta bim.
    har du startat med kuren? 
    ok! Ja jag har ju börjat med provera och är halvvägs, men ingen garanti att jag får mens med denna medicin så vi får vänta och se, annars skulle jag få starkare grejjor
  • Ingrid1989
    snosan skrev 2012-08-20 15:52:32 följande:
    ok! Ja jag har ju börjat med provera och är halvvägs, men ingen garanti att jag får mens med denna medicin så vi får vänta och se, annars skulle jag få starkare grejjor
    Ok men då håller vi tummarna!! :) 
  • SVH

@snosan: Välkommen till tråden! jag har också pcos och typ aldrig mens, men blödde utan problem på provera. Håller tummarna för dig också så det slipper bli så utdraget!

• wanna be mom again

Hanna, Jag har egen ägglossning men läkarn tyckte att jag tar pergo ändå, ivf är ganska dyrt 30 000 kr,, har inte råd med sen är det ju inte granterat att man blir gravid på det.

Nu på torsdag ska jag träffa honom så  jag få se vad han säger, 
    Jag håller tummarna för mig och för er 
    tack att jag fick vara med här, känns bra att prata av sig lite!!

• snosan
    SVH skrev 2012-08-20 16:19:50 följande:
    @snosan: Välkommen till tråden! jag har också pcos och typ aldrig mens, men blödde utan problem på provera. Håller tummarna för dig också så det slipper bli så utdraget!
    men va skönt att höra att det fungerade på dig!! hur ofta har du mens och när var din senaste??
  • SVH

@snosan: har i princip ingen mens, kanske 2ggr/år. Har inte haft någon spontan sedan jag slutade med p-piller september 2011. Har antagligen ingen ägglossning när jag väl blöder. Väldigt "pco:iga" äggstockar på ultraljud.

• snosan
    SVH skrev 2012-08-20 17:54:58 följande:
    @snosan: har i princip ingen mens, kanske 2ggr/år. Har inte haft någon spontan sedan jag slutade med p-piller september 2011. Har antagligen ingen ägglossning när jag väl blöder. Väldigt "pco:iga" äggstockar på ultraljud.
    ok! ja jag slutade med cerazett i maj 2011 så fick jag min första mens mars 2012 och sedan dess har jag inte fått någonting. 
    Så hoppas verkligen att provera fungerrar för mig oxå !
  • Gelicapelica

Hej tjejer! 

Hoppar in här då jag precis fått Pergo utskrivet.

Vi har en dotter på tre år (som tog över året att tillverka) och försökte ett år efter att hon föddes. Sen gjorde jag en gastric bypass och vi väntade ett år (mini-piller) efter... vi satte igång verkstan igen i september förra året men inget har hänt...

Ringde KK igen då jag fick Metformin förra gången, men dom kunde ju itne hjälpa till nu då vi "hade ju lyckats en gång"

Inte jättekul att höra, men hon sa att jag skulle ringa den privata gynekologen och det gjorde jag.

Fick tid i torsdags (typ vid ägglossning) och det visade ju som jag trodde att jag har itne ordentlig äl. slemhinnan va för tunn (5mm) och ägget va för litet (9-10mm) så jag fick Pergon utskrivet! 
    Känns lite konstigt att nån ska säga till när man ska ha sex o så...

Är det nån mer som fått ordinerat att äta dag 3-7?

• Pepsi
    Gelicapelica skrev 2012-08-20 21:16:16 följande:
    Hej tjejer!  Hoppar in här då jag precis fått Pergo utskrivet. Vi har en dotter på tre år (som tog över året att tillverka) och försökte ett år efter att hon föddes. Sen gjorde jag en gastric bypass och vi väntade ett år (mini-piller) efter... vi satte igång verkstan igen i september förra året men inget har hänt... Ringde KK igen då jag fick Metformin förra gången, men dom kunde ju itne hjälpa till nu då vi "hade ju lyckats en gång" Inte jättekul att höra, men hon sa att jag skulle ringa den privata gynekologen och det gjorde jag. Fick tid i torsdags (typ vid ägglossning) och det visade ju som jag trodde att jag har itne ordentlig äl. slemhinnan va för tunn (5mm) och ägget va för litet (9-10mm) så jag fick Pergon utskrivet!  Känns lite konstigt att nån ska säga till när man ska ha sex o så... Är det nån mer som fått ordinerat att äta dag 3-7?

Hej och välkommen :) Jag har alltid blivit tillsagd att äta dag 5-9. Det är lite tråkigt att behöva ha sådan koll på ägglosningen och att man måste ha sex runt den. Hade msn haft spontan ägglosningen hade man kunnat köra lite då och då och ändå kunnat tajmat in. Jag känner att det hade varit lite mindre press på en om man inte behövt äta pergotime för att ägglossa Önskar dig lycKa till med pergotimen :)
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)