• bumbi 84

Vi med många barn som fått våra små 2012

Nu har äntligen dom  små kommit ut och nu fortsätter vi här!

Tre tjejjer ♥-07,-09,-10 & en pojk -12♥
  • Svar på tråden Vi med många barn som fått våra små 2012
  • Tösabiten88

Här kommer jag in sedan :) ska spara den i favoriter

* Stolt mamma till 3 flickor och 1 Pojke*
  • rastlös78

åh, kanon Hur har ni det med era små??

• Hailey12

Häcken full kan man lugnt säga!! ;- P men en 1-åring och en pyttebäbis behöver man inte fundera på vad man ska göra om dagarna! Lo var (och är) världens snällaste och tur är ju det! En liten fråga: var/är det så svårt att få rutiner på en bäbis typ när dom somnar för kvällen eller är det bara jag och sambon som är så förvirrade att vi it riktigt får ihop det!?? tips mottages gärna!! Nåt som funkar med storasyster som som äter välling och går å lägger sig kl 19

• bumbi 84
    Hailey12 skrev 2012-04-14 16:51:35 följande:
    Häcken full kan man lugnt säga!! ;- P men en 1-åring och en pyttebäbis behöver man inte fundera på vad man ska göra om dagarna! Lo var (och är) världens snällaste och tur är ju det! En liten fråga: var/är det så svårt att få rutiner på en bäbis typ när dom somnar för kvällen eller är det bara jag och sambon som är så förvirrade att vi it riktigt får ihop det!?? tips mottages gärna!! Nåt som funkar med storasyster som som äter välling och går å lägger sig kl 19

Hemi har börjat få lite mer rutiner nu när han närmar sig 3mån. somnar runt 22 och sover till 5 då han ammar och sover sen vidare till 8 då vi går upp. det kan skilja en halvtimme hit eller dit. så har han sovit i några veckor nu. Men dagen där imot äter och sover han när han vill men på morgonen brukar han bara vara vaken nån timme innan han sover ett tag igen. Men jag tror att det gäller att vara konsekvent om man vill få få in rutiner.

Här går dagarna i ett från morgon till kväll med fyra barn under 5  så finns det alltid att göra. Och nu har vi varit utan vatten sen i tisdags morses så disk och tvätt hopar sig! börjar få lite panik över detta nu!  
  • rastlös78

Jo dagarna går i ett!! Har en väldigt bestämd liten 2åring här hemma, så här trotsig mnns jag inte att dom stora var.. och så lillbebis, så dagarna hinner man knappt tänka på, sen dom stora barnen 10 och 11 år som har sina aktiviteter och läxläsning som ska göras Tungan ute...men jag älskar det, vad vore livet utan sina älskade barn..

Jag säger som dig bumbi, konsekvenns är det som funkar för bra rutiner...och när man väl tar tag idet så brukar dom små komma in i det ganska fort! och jag känner att ju fler barn man har desto viktigare är rutinerna...håller ni med??

Jag sköter oftast nattningen här hemma och lägger mig i sängen med dom två minsta läser saga och ammar, sen brukar iallafall   2åringen somna...sen så blir det lite bebismys och sen däckar oftast jag och Lykke samtidigt i säng...så ngn drömpartner är jag knappast  

Hoppas ni har en mysig helg! kram   

• rastlös78

Men måste ju lägga till...Bumbi!! Hur f'n klarar du dig utan vatten?? Vi var utan vatten i vintras när vi bytte kök oc jag höll på att bli galen av det....Starkt jobbat, hoppas du snart får tillbaka det!!

• bumbi 84
    rastlös78 skrev 2012-04-14 21:10:37 följande:

Men måste ju lägga till...Bumbi!! Hur f'n klarar du dig utan vatten?? Vi var utan vatten i vintras när vi bytte kök oc jag höll på att bli galen av det....Starkt jobbat, hoppas du snart får tillbaka det!!

ja du det är inte lätt går ju inte ens spola på dass!!
    Men nöden har ingen lag
    Vi har hämta vatten på dunk så man har till mat och tvätta händer sen får man fylla på på toaletten med en hink och sen spola och duscha har vi gjort hos grannen.  men det går ju åt lite vatten med 6 personer 3 hästar och 2 hundar
    värma vatten på spisen för att diska...  
  • LillaE2012

Nu hittade jag hit med

Jag tycker vi har det rätt bra här hemma. Stor skillnad att få en liten "sladdis" mot att ha tätt . De tre första blev ju 3 barn på 4 år exakt så då hade man o göra, men nu när det var 4, snart 5 år  (han blir 5 år i juni) sedan jag hade bebis sist så känns allt mycket lugnare. Två stycken går i skolan om dagarna och mån och fre är det bara jag, bebis och så Noel hemma. Tis-tors har jag ju bara en liten bebis om dagarna. Sen med läxläsning, hämta, lämna på skola/dagis funkar än så länge som vanliga rutiner, Inez hänger mest med. Sen fylls ju dagarna med fyra barn ändå så dagarna bara springer iväg

Vi lägger de stora barnen på kvällen enligt vanliga rutiner vi hade innan. Den ena vuxna tar läggning och den andra har bebisen som ofta är vaken lite längre. Vid 20-21 tar vi och byter till pjymas på henne, sen blir det amning, rapning, försök till o somna i sängen, men inte helt nöjd bebis så ännu mer snuttande och till slut somnar hon i famnen och då är det bara o lägga henne i sin säng. Sen sover hon 5-6 timmar oftast i rad i sin säng innan hon vaknar och är hungrig igen. Den rutinen har vi haft nu i 2 veckor ungefär och hon har i en vecka kunnat sova i sin säng hela natten, med avbrott för amning mitt i natten. I början var det amning var 3-4.e timma, men senaste tre nätterna nu har hon hållt 5-6 timmar första delen innan hon äter. Jätte skönt tycker vi. Vi känner oss nöjda med den här rutinen just nu, men vet att den kommer ändras sen när hon blir äldre, då blir det ju tandborstning, godnattsaga.

När jag fick mitt andra barn så var det bara 18månader emellan och då när mannen jobbade var det svårt att få till någon direkt rutin med middagsvilan. Hon var alltid så svår att söva så ibland gick det inte alls, då kunde hon istället sitta o somna i soffan lite senare på em. Jag hade ju henne hemma från dagis. Jag brukade amma och läsa bok för henne samtidigt när jag var tvungen att amma för då hade jag koll på vad hon gjorde. Använde även bärselen mycket för att kunna ha två händer lediga när det behövdes då bebis inte ville ligga själv. Även mycket golvlek blev det och bebis var alltid med där med. Försökte också vara ute så mycket som möjligt vilket jag tyckte funkade enklare. Det var en rätt intensiv tid, men det gick

Svar på tråden Vi med många barn som fått våra små 2012