HJÄLP!
Hej!
Har en 1-åring som helt plötsligt är vaken på nätterna!
Detta började för drygt 2 månader sedan. Trodde det var en ny fas men den verkar hålla i sig och jag är rädd för att det ska bli till en rutin... (Som det nästan känns som att det blivit nu). Överlag så har hon alltid sovit bra med undantag för utvecklingssprången. Men nu har det börjat med att hon först, helt plötsligt, vakna vid 1 på natten o var vaken upp till 3h och hur vi än gjorde så somna hon inte om. Tillslut bytte jag välling och då var det bättre i några dagar, samt att vi gick över till att hon bara sov 1gång/dag. Men senaste veckorna så har hon återigen varit vaken någon timme på natten, oftast mellan 3-5. Ibland är det precis som om hon tror att det är morgon. Har provat olika läggningsrutiner, klockslag för när hon lägger sig för natten, gå in till henne då hon vaknar på natten, inte gå in, ge henne dricka, sitta vid hennes säng osv. Ser dock ingen ihållande trend på att ngt av det skulle fungera...
Så. Har du några tips?
Hon sover mellan 1-2,5 timmar mitt på dagen och har somnat vid 7-halv 8 sista tiden, dock senaste veckorna redan halv 7 då vi försöker prova oss fram. Vaknar för dagen mellan kvart över 6 och 7. Hon har överlag somnat bäst då vi är med inne på hennes rum (hon sover i eget rum sedan 7mån). Det ska väl tilläggas att jag i samband med att detta börja, gick tillbaka till mitt jobb så nu är det hennes pappa som är hemma. Kan det spela in?
Är där ngt språng vid 1år? Kan det vara att hon är understimulerad?
VÄÄÄLDIGT tacksam för något form av svar då idéerna är helt slut!