• Anonym

Pendla 8,5 mil ?

Jag har blivit erbjuden ett bra jobb som ekonom i en annan stad. Har haft kortare vikariat
    sista året som går ut nu. Men är kluven eftersom jag måste pendla c:a 8,5 mil med tåg
    varje dag tur/retur (totalt 17mil) . Resan tar 1 timme+ 10min. Lönen är bra och jobbet verkar toppen, men.....

Tror ni det blir för jobbigt i längden? jag är sambo utan barn.  Någon som pendlat?
    Hur upplevde ni det?      

• Svar på tråden Pendla 8,5 mil ?
  • Anonym

JAg pendlade 15 mil enkelresa ca 1,5 timme med bil oftas bara 2 gånger iveckan  sov hso mina föräldrar som bodde där jag hade jobb,, flyttade till sambon och hade kvar mitt jobb tills jag fick ett annat på närmre hål. Pendlade i ca 1år..

Min syster har pendlat ca 8mil enkelresa till sitt arbete i snart 3 år och är sambo(nu gift) utan barn och det funkar bra tycker hon/dom

Allt går om man vill vist kan det bli knöligt den dan man får barn och ska hämta lämna på förskola/skola...
    Men då kanske man får ta det då

LYCKA TILL!!! 

• Anonym

Ja allt går ju om man vill. Men jag är rädd att bli helt uttråkad på tåget! Gaa har beslutsångest..

• Anonym

nu körde ju jag bil och det gör även min syster,,, 
    Jag körde med ljudböcker och det vet jag att min syster har gjort också.,,,,
    Jag åkte ju inte varje dag så ibland höll jag mig till radion
    Men kan ju rekomendera antingen att läsa böcker eller lyssna på ljudböcker
    Nästan smidigare med ljudböcker....
    Du kan ju alltid testa och se vad du tycker om det efter som du inte har något "annat" jobb så förlorar du ju inget på att tacka Ja och testa och se hur det funkar. Skulle du känna att det inte funkar att pendla kan du ju alltid söka ett nytt jobb på närmre håll!!  

• Indiansommar

Jag har pendlat i över 20 år med restid på 1.15-1.20 var väg. Det är surt men det går. Jag kör bil, önskar det funkade att åka kommunalt men jobbar skift så det funkar inte. Tänk på att åka i god tid vinter tid om du ska åka tåg!!!

• Anonym

Jag skulle ta jobbet om jag var i din sits. Och så skulle jag genast börja spara ihop till en bra mobil och surfplatta så att jag kunde läsa bloggar och tidningar och e-böcker, ja man kan väl kolla på film också, på tåget. Lyssna på radion är annars min favorit, eller läsa helt vanliga böcker.

Om det blir outhärdligt så kan du säga upp dig med hänvisning till pendlingen, och söka nya jobb med hänvisning till samma sak.

• Vinterankan

När jag tågpendlade så hade jag helt enkelt mitt "morgonmys" på tåget. På morgonen så fixade jag mig så snabbt som möjligt och sedan satt jag på tåget och åt frukost och läste tidningen. Brukade åka kl 6 så att man inte behövde trängas och det fanns en gammal vagn med mysigare belysning som jag alltid satt i.

• Anonym

Jag pendlade en timme enkel resa med bil under knappt 1 år tills jag fick jobb närmare hemmet. Jag önskade ibland att det skulle gå att åka just tåg för då kan man göra annat under tiden. Men det funkade ändå - det var min nerladdningsstund på väg från jobbet. Men det kunde vara svårt att komma igång och GÖRA något när jag kom hem sen, för kroppen hade redan gått ner i varv för kvällen när jag suttit så länge.
    Om jag var du skulle jag få jobbet och därmed säkerligen öka chanserna ytterligare till ett annat jobb längre fram.
    De säger ju att det är lättare att få jobb när man redan har ett, jämfört när man är arbetslös.

• SupersurasunkSara

Ja, ta jobbet. Arb förm räknar med att man ska pendla 2 timmar enkel resa om man är arbetslös, iaf när jag var inskriven där.

Det finns massor du kan göra på tåget, läsa, chatta, studera in ett nytt språk, söka jobb ha morgonmys som någon skrev, sminka dig...

• Themis

Finns många som pendlat längre än så i 10 års tid fast de har barn också, det är inget jättekonstigt alls.

Tänk att det inte är för evigt, sitt där 2-3 år och sen får ni väl antingen flytta om det går eller söker du dig vidare.

Bästa sättet att få upp lönen är faktiskt att byta jobb så det behöver inte alls vara dåligt att ha som inbyggt mål att byta efter ett tag.

Full frontal nerdity.
  • Tant Groda

Jag pendlar ca 3 Tim/dag och det går bra. Har turen att kunna åka buss hela vägen, visst är det jobbigt ibland, men man vänjer sig! Har pendlat i ca 6 år

• Anonym

Jag har visserligen bara 4 mil till jobbet men det tar ungefär 1 1/2 timme berroende på byten. Och det är egentligen bara bytena som är jobbiga. Står utomhus och väntar drygt en halvtimme om dagen. När man väl sitter på bussen/tåget är det lugnt. Sover ofta på morgonen och jobbar på vägen hem. Känner mig nedvarvad och färdigjobbad när jag väl är hemma. Eftersom du inte har barn som får långa dagisdagar så borde det inte vara nåt problem

• Anonym

Tack för alla svar! Jag funderar starkt på att testa jobbet och se hur det funkar. Jobbet är exakt ett sådant som
    jag letat efter och verkar kul, så det är väl bara att bita ihop. 

• Anonym

Ta jobbet ! 1h är inget! Tar det för mig genom starstan bara.

• CoolJen

När jag bodde i en mindre stad så hade jag svårt att förstå att man ville jobba en kvart utanför stan.
    Nu bor jag i Stockholm och spenderar 3 h om dagen bara för att köra/hämta sonen i skolan och då är jag föräldraledig nu och kan köra då det är minst risk för köer.

• Vitamin

Jag har 8,5 mil enkel resa till jobbet. Måste köra bil, men har oreglerade tider o kan "räkna in" en del av restiden i arbetstiden. Trodde att själva åkandet skulle vara jobbigt, men det är det faktiskt inte.
    Jobbar iofs hemifrån någon dag per vecka, eller jobbar in tid så jag kan kompa.

Lyssnar på ljudböcker, pratar i telefon (handsfree) lyssnar på radio. Jag skulle vilja använda tiden till att klura på jobbsaker, men då blir jag så uppslukad att jag blir en trafikfara. På tåg kan man ju läsa, fika, spela spel, se film, slumra, jobba. Det skulle vara jättemysigt tycker jag.

Mina barn är vuxna. Jag skulle inte vilja ha såna resor med småbarn.

Men det är jäkligt surt att tanka för 4000 per månad, med skattade pengar. Och då har jag en bränslesnål bil. Plus att det är ett stort slitage på bilen.
    Resorna är dock anledningen till att jag söker jobb närmare hemorten. Men jag har hellre ett jobb medan jag söker än är arbetslös. Jobbet ökar ju mina meriter under tiden.

• sextiotalist

Det gjorde jag i 2 år med småbarn.

• Anonym (been there)

Jag pendlade så mellan Malmö och Helsingborg i 6-7 år. Sträckan är något kortare än din men eftersom jag bodde i utkanten av Malmö och jobbet var i utkanten av Helsingborg så tog det ändå upp till 1,5 timme per håll d.v.s. ca 3 timmar per dag.

Visst är det drygt, men jag hade inte råd att tacka nej till jobbet. Man vänjer sig.
    Nu har jag närmare till jobbet och visst är det skönt att få 1 timme mer på morgonen och 1 timme mer på kvällen, men det finns många som pendlar så långt som jag gjorde innan.

På tåget kan du vila, läsa, handarbeta, arbeta, skriva på en roman eller vad som helst som du inte hinner göra hemma.

Jag tycker du ska ta jobbet!

• Anonym (pendlare2)

Jag har två barn, och pendlar liknande avstånd. Jag har ca 2 timmar från dörr till dörr. (tåget tar ca 1 timma). Det funkar hur bra som helst, men det beror ju också på vilka arbetstider man har osv. Jag jobbar som lärare, och utnyttjar restiden till jobb. Dessutom pluggar jag 50% så det blir mkt pluggande på tåget också.

Sen tycker jag att det är ganska skönt med sin egna tid på tåget, att kunna dricka sitt kaffe i lugn och ro på morgonen (ett tips är att köpa en bra termosmugg, om du dricker kaffe! ;) ).

Man vänjer sig vid att pendla, och tycker man att det är superjobbigt så får man väl försöka hitta ett annat jobb sen.      

Svar på tråden Pendla 8,5 mil ?