• camillas1985

Hur får ni i era kräsna barn flytande medicin?

Har en febrig pojke här hemma som vägrar ta flytande alvedon och ipren. Vi har provat blanda ut det med både saft och läsk och han vägrar. Vad gör man? Tvingar jag honom så kräks han och suppar går inte. Vi har även provat sug/tuggtabletter som vi tyckte smakade gott men nej. Hur gör ni? Finns det något som döljer äcklig smak jätte bra?

Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • Svar på tråden Hur får ni i era kräsna barn flytande medicin?
  • emmak

Jag brukar muta med en godis eller nåt sånt. Annars blandar jag med pyttelite koncentrerad saft. Kanske inte det bästa men det funkar. Att ge i en spruta är bra också, om man sprutar ut det mot kinden ganska långt bak så sväljer man automatiskt.

• ElectroDiva

något mer trögflytande som saftsoppa tex..

• camillas1985

Saftsoppa kan vara värt att testa men att spruta in i munnen på honom skulle resultera i en kräka och det har jag då inte lust med. Koncentrerad saft skulle inte heller hjälpa då han måste tycka att det är gott.

• ElectroDiva
    camillas1985 skrev 2012-04-14 00:34:15 följande:
    Saftsoppa kan vara värt att testa men att spruta in i munnen på honom skulle resultera i en kräka och det har jag då inte lust med. Koncentrerad saft skulle inte heller hjälpa då han måste tycka att det är gott.
    det späds inte ut på samma sätt som i saft och andra tunna vätskor Solig

själv älskade jag flytande mediciner när jag var liten och låtsades ha tand, huvud eller växtvärk för att få flytande alvedon 
  • alice

Jag använder cacao.
    I en liten kopp (äggkopp) blandar jag cacao-pulver lite vatten, socker och medicin. Det skall vara något lösare konsistens än saftsoppa.  Chokladsmak kan dölja den värsta medicinsmak.

• camillas1985

Tyvärr så gillar han inte choklad. Kräsen liten kille det här .

• ElectroDiva

svartvinbärssaft är för övrigt mer effektiv än övriga safter på att dölja smak.

• camillas1985

Okej tack då blir det svartvinbär nästa gång.

• zannahh

Varför går inte suppar?
    Vår son är en hel del sjuk, och vi använder oftast spruta (och sprutar i kinden, då sväljs det automatiskt), men annars använder vi suppar. Vissa fajter måste man ta anser vi, och man får hålla i benen lite hårt och göra det fort. Tyvärr. Men hellre det än att vara så sjuk som små barn kan bli ibland..

• camillas1985

Önskar att han förstod hur bra medicinen skulle vara för honom. Stackarn är super varm och bara skaka när jag var in till honom för en stund sen. Men är man envis så är man och jag var precis lika när jag var liten och är väl fortfarande .

• camillas1985
    zannahh skrev 2012-04-14 01:05:43 följande:
    Varför går inte suppar? Vår son är en hel del sjuk, och vi använder oftast spruta (och sprutar i kinden, då sväljs det automatiskt), men annars använder vi suppar. Vissa fajter måste man ta anser vi, och man får hålla i benen lite hårt och göra det fort. Tyvärr. Men hellre det än att vara så sjuk som små barn kan bli ibland..

Han tycker suppar är så fruktansvärt så jag får knappt byta blöja på honom sen. Känns som ett övergrepp mot honom. Så har han varit länge nu. Känns inte rätt att göra så.
  • syskonen

Flytande alvedon smakar PÄCK och det låter jag faktiskt vara om de tokvägrar det.
    Jag försöker sänka temperaturen med öppna fönster och tunnare täcken istället.
    feber är jobbigt och obehagligt men det hjälper till att få en friskare fortare så man vinner inget på att sänka febern om den inte är farligt hög.

Jag lägger mitt krig på nödvändigare medicin istället som penicillin också.  DÅ är det lite blandat men jag mutar alltid. Den enda gången jag tycker att det är ok att göra det.

• IsDimma

I tablettform? Krossa och blanda med sylt eller yoghurt eller annat
    Ed liknNde konsistens.

• camillas1985

G

IsDimma skrev 2012-04-14 01:20:41 följande:
    I tablettform? Krossa och blanda med sylt eller yoghurt eller annat Ed liknNde konsistens.

Har jag inte tänkt på att man kan göra. Tack för det.
  • Atamon

Har en tjej som är svår att få i medicin, spruta har aldrig fungerat på henne eftersom hon inte sväljer då utan gurglar upp. Vi blandar flytande medicin med något hon gillar och väljer bort medicin med tillsatt smak tex Alvedon

med bärsmak var nog bland det äckligaste jag själv provat. Suppar använder vi då det finns, använder alltid vaselin så det inte ska kännas alltför mycket. Kanske en svagare dos (för färre kg) skulle fungera? Eftersom de supparna är mindre . Annars så håller jag med inlägg 12

• Finis

Min dotter sväljer då inte automatiskt om man sprutar i kinden. Hon spottar ut allt. Badade typ i penicillin varje gång det var dags. Skit jobbigt. Har tyvärr inget tips att ge.

• camillas1985

Blev så glad nu för att jag lyckades få i honom ipren som jag blandat med läsk. Men den lyckan varade ju inte så länge för när han fått i sig ungefär hälften så kom det upp igen. Men bara det också som tur var så ingen riktig snusk spya. Betyder det att han inte tål ipren?

• Kaos85

Jag har en väninna som sprutade in sånt ganska långt bak i munnen på sitt barn sedan blåste hon honom försiktigt i ansiktet så han svalde, och ett litet tag efter. (för man sväljer ju automatiskt då)
    Men kräks ditt barn av det så hade jag försökt blanda det med något som har ganska stark smak.
    Som svart vinbärsgele eller liknande.

Jag kräktes också upp sånt när jag var liten, även om det var blandat i olika saker. Kan även idag kvälja mig när jag få i mig flytande mediciner av alla dess slag, eller tuggtabletter.. 
    Till min son har jag krossat tabletter och blandat med glass/dricka/bananmos osv.  För han ville heller inte ha flytande..

✫ Son-dec 2004, Mf-juli 2009, Mf-feb 2011 ✫
  • camillas1985

Å glass var ju bra. Det ska jag helt klart testa det bara måste ju fungera. Blir en tripp till affären i morgon fm tror jag bestämt. Synd att jag är själv hela helgen så jag måste släpa med mig pojkarna ut bara :-/.

Svar på tråden Hur får ni i era kräsna barn flytande medicin?