• Lillifee

Inte är det ok av chefen att säga så här (småbarnsmamma)?

Jag har jobbat deltid fram till några veckor sedan då jag började på heltid. De senaste månaderna har jag jobbat mer eftersom det verkligen har behövt och jag har haft möjlighet till det (så jag har många flextimmar). Eftersom jag har små barn så har jag behövt gå tidigare tre gånger i veckan, även när jag går heltid. Jag är alltid en av de första som kommer till jobbet. På mitt jobb skriver vi upp på en tavla om vi går tidigare och det har jag alltid varit noggrann med. Att gå tidigare har funkat tidigare men helt plötsligt säger min chef till mig att han sett att jag skrivit att jag går tidigare och det är inte ok när jag jobbar heltid (!!). Vet att en annan tjej som jobbat heltid har kommit tidigare till jobbet eftersom hon ibland behövt gå tidigare pga hämtning men nu känns det som om det inte är ok för min del.... Snart har vi sommartid och som heltidare så jobbar vi några tim mindre vilket skulle göra det lättare för mig förstås. Jag är väldigt flexibel med att stanna längre om det är nåt speciellt. När jag går tidigare är det vanligtsvis inget annat speciellt att göra förutom administativt/eget arbete så jag förstår inte denna oflexibilitet helt plötsligt. Jag berättade detta för en kollega och hon tyckte det märkligt men att jag inte ska ta det personligt. Chefen kan slänga ur sig ogenomtänkta kommentarer ibland men jag blir ledsen. Jag tar också mycket färre raster eftersom jag går tidigare samt jobbar hårdare än de flesta tycker jag så detta känns då ännu mer orättvist. Det sista hon sa var "vi får se över detta....." Nu känns det som om  bollen ligger hos henne. Det känns som om jag ska straffas för att jag går upp på heltid.  

• Svar på tråden Inte är det ok av chefen att säga så här (småbarnsmamma)?
  • Magriffe

Om du jobbar heltid och jobbar dina 40 tim/veckan (eller hur många timmar din heltid är på) så förstår jag inte problemet?

• Tirem

Har ni flextid eller ha ni schemalagd arbetstid?

Påverkas kollegor och arbetet av att du går tidigare?

• Magdalena82

Har du förklarat för chefen att du kommer tidigt på morgonen? Flex går ju i vanliga fall åt båda hållen? Har man flex och det ska redovisas bör ju rimligen både in- och utpassage registreras på ngt sätt.

• Söders fröjder

Har chefen godkänt innan att du gör så eller har du beslutat att göra så själv?

• VärldensbästaH
    Söders fröjder skrev 2012-04-14 08:41:20 följande:
    Har chefen godkänt innan att du gör så eller har du beslutat att göra så själv?
    Jag säger detsamma, om du inte diskuterat hur du lägger upp ditt schema med din chef så förstår jag om denne reagerar?
  • LaFontaine

Ni har inte tidsreglerad flex då? På mitt gamla jobb fick man inte börja flexa för tidigt och inte heller över lunchen exempelvis.

• Lillifee

ja, vi har flextid fram till 9:00 och från 15:00. Chefen ser ju i min flexrapport som jag lämnar in varje månad att jag kommer tidigare på morgonen. Nej, vi har inte diskuterat mitt schema. Har självklart tagit för givet att jag trots att jag jobbar heltid (med minus på flexen nu eftersom det blir svårt att komma upp till heltid men det har jag inget problem med, en del som jobbar heltid har  å andra sidan en hel del minus) så kan jag gå vid 15:15 eftersom jag har rel lång resväg till att hämta barnen. Mycket är otydligt och rätt fritt så jag har inte tänkt på att ta intiativ till att säga nåt om mitt schema. Eftersom jag själv är mycket flexibel till att stanna längre vid behov de dagar som inte är mina ordinarie hämtdagar tycker jag att abetsgivaren kan vara flexibel tillbaka.

• Söders fröjder

Men en ab har väl ingen skyldighet att vara flexibel för att en av de anställda ska hämta barn och måste gå 15.15? Ha barnen längre eller fixa barnvakt som hämtar men att gå för man anser att jag är flexibel då ska ab vara det 3ggr/v för barnen ska hem. Ts jag fattar inte hur du tänker men fortsätter du så så kan du få konsekvenser som blir mer dyrköpta. Jag vill hämta mina barn 12 och tycker att min ab ska vara flexibel och låta mig göra det för jag kan ju börja jobba 03.00 för då sover de ju bara! Jag hoppas du hör hur illa ditt resonemang låter

• CK

Men om du börjar 06 el 0630 (beroende på hur lång lunch) så ska väl du kunna gå klockan 1500 - antar att ni har kärntid mellan 09-15 annars har ni ju inte full flex. 

• Magriffe

Man får ju inte ligga hur mkt minus som helst heller. Timmarna ska ju faktiskt jobbas un oxå.

• jassikan

Flextiden brukar ju ha ett startintervall och ett slutintervall, och det brukar vara så att man ska hålla sig inom dessa ramar. Så även om man har mycket flex att ta ut så brukar det vara så att man bara får göra det under angiven flextid inte på annan tid, om man inte kommit överens med arbetsgivaren om det. Så hos er tolkar jag det som att alla ska vara på plats alla arbetsdagar mellan 9-15, om inget annat sagts.
     Vid uttag av komp. ska man normalt sett också ha fått ett ok från sin chef innan.

Och det brukar även finnas angivna gränser för hur mycket minusflex man max får ha under en månad, kan också finnas angivet i ett kollektivavtal om sådant finns.

• Lillifee

Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara så svårt för mig att gå 15:15 2 - 3ggr i veckan. Jag stannar längre de andra dagarna. Efter 15:15-tiden fikas det 30-45 min och sen är det inte mycket kvar av arbetsdagen eftersom vi jobbar till 16:30. Det känns mest som om jag går miste om fikatid. Tror mest att detta handlar om dålig kommunikation och chefen är oftast där tre ggr/v. Tidigare har chefen sagt att det är bra att jag gör ett schema innan ändrad arbetstid men det hade han inte gjort innan jag  började gå upp på heltid denna gång, utan överrumplar mig med synpunkter som jag var helt oförberedd på .

• M Y L F

Vi har också flex, men det innebär ju inte att jag kan göra färre timmar. Ska man jobba 40 timmar i veckan så gör man ju det. För jag förstår inte riktigt om du kommer upp i 40 timmar i veckan och du flexar tiderna det är ok att flexa, vad är problemet?

Man måste ju jobba sina timmar och i rimlighetens namn under arbetstid.

På vissa ställen är det ju precis som LaFontaine skriver, man kan inte alltid flexa hur man vill. Arbetsgivaren vill ju ha sina medarbetare på plats när de behövs, inte för att medarbetarna ska kunna komma kl 05.00, hoppa över lunchen och gå hem kl 13.00

Att man har lång resväg, det tror jag att många arbetsgivare faktikst struntar i. 

• kristaav

Kolla upp vad det är för regler som gäller på ditt jobb. Jag är t.ex. "tvungen" att ha lunch på 45min så även om jag skulle skippa lunchen så kan jag inte flexa av den tiden. Fikan är också något frivilligt och den brukar man heller inte få flexa av.
    Så om du vill gå hem 1,25 timmar tidigare 3 dar i veckan så är det nästan 4 timmar du måste jobba in dom andra 2 dagarna. Om du inte gör det så förstår jag att chefen reagerar

• Lillifee

Kristaav, självklart skulle jag jobba in tiden jag går tidigare. Jag är väldigt plikttrogen. Det har jag till och med på papper från biträdande chef. dock får jag inte komma tidigare en fast dag i veckan eftersom jag inte har lika mycket administrativa arbetsuppgifter som en annan yrekskategori (?!?). Visst har jag lite mindre admin-uppgifter men jag har mer praktiska uppgifter som också ska skötas så jag förstår verkligen inte detta resonemang och inte heller att det görs sådan skillnad på yrkesgrupper på mitt jobb (som uppenbarligen är till min nackdel). Det handlar ju om max 4 tim/v och det är ju ändå en väldigt liten del av den totala arbetstiden under en v. Självklart förstår jag att man inte kan flexa hur som helst.

• EnGladPingvin

Flextid brukar vara "under förutsättning att arbetet så tillåter". Chefen kan således neka en att ta ut flex om man behövs på arbetsplatsen. Dessutom brukar man ha ett max antal timmar som är tillåtet att ha minus på flexen och många arbetsplatser har regler för att flextimmar ska regleras inom ett visst antal dagar.

• cloudberry79

Det är inte ovanligt att vissa yrkeskategorier på en arbetsplats har flex medan andra inte har det. Som exempel kan man ta en helt vanlig gymnasieskola. Lärarna har inte flextid, de har 35 timmar schemalagt efter undervisning och gemensamma mötestider, utöver det har de 10 timmar förtroendetid som de får jobba var de vill. Assistenterna har oftast bara administrativa uppgifter, men kan ha vissa telefontider. På min skola har de flex med fast tid mellan 8-15, de får alltså antingen komma 6 och jobba till 15 eller börja så sent som 8 och jobba till 17. Studie- och yrkesvägledarna har flextid också, men har besöks- och telefontid mellan 9-15, så deras flex är lite friare än expeditionens. Det finns flera andra yrken som jobbar på skolan (rektorer, bibliotekarie, vaktmästare, kurator, skolsköterska, tekniker mfl) och de har alla olika regler för sin flex och när de måste finnas på plats. Har du alltså inte samma avtal och samma yrke som dina kollegor måste du själv avtala med chefen vad som gäller för din arbetstid innan du tar saken i egna händer. Det finns säkert någon bra anledning till att ledningen vill att du är på plats vissa tider och att du kan flexa vissa tider. Dessutom är det viktigt att inte hamna minus på flexen regelbundet, allt minus måste ju jobbas in!

Sur, grinig och på smällen.
  • Miss Cee

Vet du, i ditt läge skulle jag själv be chefen att ni får sätta er ner och diskutera dina arbetstider. Säg att du förstått på honom/henne att det är en del frågetecken/oklarheter runt dina arbetstider och vad som är ok, att du gärna sätter dig och pratar igenom vilka ramar som finns och hur din arbetssituation ser ut så att det inte blir några missförstånd.

Det är ju mycket möjligt att du inte GÖR några fel, och att chefen helt enkelt inte fattat hur du löser situationen. Eller att en kollega sagt något osv. Men du vinner ju inget på att inte ta tag i det här, tvärt om. Var offensiv, och sätt en positiv och glad ton från början istället för att gå i försvarsställning!!

Ta en öppen diskussion där chefen får berätta i detalj hur han/hon anser att ert flexsystem ska fungera, och ge tydliga exempel på vad som är ok och inte ok. Har du tur så får chefen backa och inse att du sköter dina åtaganden, i värsta fall så får du snävare ramar hädanefter. Men då kan chefen iaf inte beskylla dig för att inte vilja lösa problemet eller följa reglerna, eller lägga det här på dig. Betrakta det här som en informationsmiss från din chefs sida, och erbjud dig storsint att lösa problemet ;)

Ordet
Svar på tråden Inte är det ok av chefen att säga så här (småbarnsmamma)?