• Anonym (fundersam)

Målare eller elektriker?

Jag står i valet och kvalet av vilken av dessa 2 yrken jag ska utbilda mig till..
    Praktiserar sen november på ett företag där en släkting också jobbar, och jag får garanterad anställning där bara jag skaffar mig en utbildning. De vill helst ha en målare men om det inte skulle gå så funderar jag på elektriker då jag har "jobbat" som det med min pappa sen ung ålder. (är idag 27 år och utbildad inom ett helt annat område men jobbat inom el mm förr som sagt).

I vilket yrke kan man tjäna mest pengar?
    Ni som är utbildad målare eller elektriker ångrar ni er eller är ni nöjda?
    Jag är intre rädd för att utbilda mig vidare sen inom det yrket jag väljer vad är bäst framtidsutsikt för?

Bor för den delen i Stockholm..

• Svar på tråden Målare eller elektriker?
  • Anonym (Elektriker)

Hej!

Min man är elektriker, och man kan få en väldigt bra lön om man väljer det yrket. Du får resersättning som en löneförmån (om du är anställd på en firma som hyr ut din arbetskraft) vilket kan bli någon tusenlapp i månaden extra. 

Min man tjänar idag ca 35 000  kr innan skatt varje månad, då med alla tillägg inräknade, men då har han jobbat i ca 10 år och de senaste åren har han verkligen jobbat på att visa framfötterna på företaget han är anställd för att visa att han är oumbärlig. 

Så jag skulle helt klart säga att du borde satsa på att bli elektriker om du har den möjligheten! Givetvis förstår jag att han har en ganska hög lön i jämförelse med många andra inom sin yrkeskår, men jag ville bara visa att man kan jobba sig upp och få en ganska fin lön ändå.

Lycka till! 

• Sophiee

min pappa är elektriker och min sambo är målare. Båda är utbildade och min pappa tjänar mest. Han har ju iof jobbat mycket längre än min sambo men min sambos äldre kollegor tjänar inte mkt bättre. Sen sliter målning så mycket på kroppen, min sambo är 25 år och har en utsliten axel och hans händer är helt förstörda av all färg. Min pappa däremot har jobbat med el sen han va 16 och har inga arbetsskador. Målare har dessutom mindre att göra (enligt min erfarenhet) på vintrarna och då varslas många målare medan min pappa får rycka ut på jour hela vintrarna och får en fet lön därefter

• Anonym (el)

Jag hade valt elektriker. Detta eftersom det alltid kommer att finnas behov av elektriker, för privatpersoner får inte utföra vissa typer av elarbeten. Då måste man anlita en elektriker för dyra pengar. Måla och tapetsera kan däremot alla göra.

• putte321
    Anonym (fundersam) skrev 2012-04-14 13:23:48 följande:
    Jag står i valet och kvalet av vilken av dessa 2 yrken jag ska utbilda mig till..
    Praktiserar sen november på ett företag där en släkting också jobbar, och jag får garanterad anställning där bara jag skaffar mig en utbildning. De vill helst ha en målare men om det inte skulle gå så funderar jag på elektriker då jag har "jobbat" som det med min pappa sen ung ålder. (är idag 27 år och utbildad inom ett helt annat område men jobbat inom el mm förr som sagt).

I vilket yrke kan man tjäna mest pengar?
    Ni som är utbildad målare eller elektriker ångrar ni er eller är ni nöjda?
    Jag är intre rädd för att utbilda mig vidare sen inom det yrket jag väljer vad är bäst framtidsutsikt för?

Bor för den delen i Stockholm..
    jag är utbildad målare och har jobbat 12 år inom det yrket, jag kan säga att jag trivs bra men om jag hade utbildat mig nu hade jag nog inte blivit målare. dom första 8 åren blev jag varslad varje vinter men efter det har jag jobbat året runt, sen har inte lönerna blivit så bra tycker jag, på mitt företag jobbar vi på ackord vilket jag tycker är bra då man kan påverka lönen mycket, en normal lön för mig ligger runt 27000 före skatt.

men det som är allra bäst tycker jag är att jobbet är så varierande, det blir aldrig enformigt och sen sommartid så är det underbart att vara ute och måla.
  • Carolines Secrets

Kan man jobba som elektriker utan att ha haft lärlingsplats ett år? Tydligen svårt och få tag på lärlingsplatser. Min sambo får ingen plats :(

• olleolle

Har du någonsin träffat en smart målare?
    Stå i dessa målarfärgsångor är kanske inte det bästa för de små grå.

Bägge yrkena sliter på kroppen, men elektriker är nog ett bättre val ändå.
    Lönen varierar kraftigt beroende på vars i landet du bor. I Tokholm kan man kamma hem stora summor, medan man får en mer normal lön ute i övriga landet.
    Karriärmässigt så är det bättre som elektriker. Man kan välja olika inriktningar och har stora valmöjligheter. Som målare får du stå å blaska färg tills du är 80 år, vilket kommer vara pensionsgränsen när du blivit gammal nog.

• Anonym (fundersam)

De färger jag kommer hålla på med isåfall luktar inte, det har jag redan tagit reda på hos företaget jag jobbar för.
    Nästan inga färger idag luktar har jag fått veta.
    Och oro för varsling på vintern behöver jag inte heller vara då man får göra lite allt i allo då på bygget..

Jag vill bara planera min framtid nu för en gång skull och välja det yrket jag kan klättra uppåt, plugga mer för att sen tjäna bra med pengar utan en högskole utbildning..

• Anonym

Elektriker tjänar ruggigt bra, spec. I Norge! Kanske kan veckopendla eller så? Målare tar med stryk fysiskt... Nacke rygg axlar etc. Plus ångorna de andas in

• Anonym (fundersam)

Har barn så pendla vill jag inte..
    Men mannen har fått erbjudande om jobb i Norge och vi va på g att testa på det förut men har inte blivit av..
    Och som sagt nästan ingen färg ska lukta idag, iallafall inget av det jag hållt på med hittils.

Svar på tråden Målare eller elektriker?