• Anonym (fundersam)

Målare eller elektriker?

Jag står i valet och kvalet av vilken av dessa 2 yrken jag ska utbilda mig till..
    Praktiserar sen november på ett företag där en släkting också jobbar, och jag får garanterad anställning där bara jag skaffar mig en utbildning. De vill helst ha en målare men om det inte skulle gå så funderar jag på elektriker då jag har "jobbat" som det med min pappa sen ung ålder. (är idag 27 år och utbildad inom ett helt annat område men jobbat inom el mm förr som sagt).

I vilket yrke kan man tjäna mest pengar?
    Ni som är utbildad målare eller elektriker ångrar ni er eller är ni nöjda?
    Jag är intre rädd för att utbilda mig vidare sen inom det yrket jag väljer vad är bäst framtidsutsikt för?

Bor för den delen i Stockholm..

• Svar på tråden Målare eller elektriker?
  • Anonym (Elektriker)

Då tycker jag att du ska välja elektriker faktiskt. 

• Anonym (Elektriker)
    Carolines Secrets skrev 2012-04-15 09:55:31 följande:
    Kan man jobba som elektriker utan att ha haft lärlingsplats ett år? Tydligen svårt och få tag på lärlingsplatser. Min sambo får ingen plats :(
    Frågade precis min man, och han säger att det får man inte. Utan man måste sina lärlingstimmar godkända av facket, vilket var 1600 timmar på hans tid, och man ska uppfylla vissa timmar i varje kategori, så som 100-300 timmar på kontorsmiljö eller liknande, X antal timmar på villafastigheter och även industri med motorer och så vidare. Han vet inte exakt hur det är idag. Men det finns i varje fall många kategorier med olika timmar för varje.

Han tipsar om att han ska åka ut till elföretag och presentera sig, vilket underlättar för att få en lärlingsplats!

Hoppas att det löser sig för din sambo Solig 
  • Sebbe lärling

Tjenare är tredje nivå lälrling (120) timmen, kommer in lite sent här men kan säga för dagsläget så finns det ofantligt mycket jobb (stockholm) då det sker eb sattsning på flera hundratals bostäder och byggnader. Grundlönen ligger pp 155 i timmen men kommer att höjas nu efter april. Nu till saken om slitningar och om vad som är värt eller inte. Om du håller kroppen i topp tex gymmar eller sportar regelbundet så kommer du orka mer och slita mindre, mycket handlar om ergonomi. Sjäkv gymmar jag 3 gånger i veckan och det gör susen. Men många får skeva bilder så dom som får skador tar inte hand om sin kropp (detta gäller inom massa jobb yrken) men speciellt för målare då vissa moment kan vara jobbiga (beroende vad för jobb du utför) ska inte dra ut på detta men har jobbat på ackord (fråga din arbetsledare om du vill ha sådana jobb) och där har fullbetalda målare känat 250-320 i timmen så allt är hur du ser på saken och hur du hanterar dina kort.

Mvh en trevlig målar lärling

• Anonym (Bella)

Min sambo är elektriker och tjänar 36 000 kr/mån.

• straw2008
    Anonym (Elektriker) skrev 2012-04-14 19:26:07 följande:

Hej!

Min man är elektriker, och man kan få en väldigt bra lön om man väljer det yrket. Du får resersättning som en löneförmån (om du är anställd på en firma som hyr ut din arbetskraft) vilket kan bli någon tusenlapp i månaden extra. 

Min man tjänar idag ca 35 000  kr innan skatt varje månad, då med alla tillägg inräknade, men då har han jobbat i ca 10 år och de senaste åren har han verkligen jobbat på att visa framfötterna på företaget han är anställd för att visa att han är oumbärlig. 

Så jag skulle helt klart säga att du borde satsa på att bli elektriker om du har den möjligheten! Givetvis förstår jag att han har en ganska hög lön i jämförelse med många andra inom sin yrkeskår, men jag ville bara visa att man kan jobba sig upp och få en ganska fin lön ändå.

Lycka till! 

Tror 35 000 är ingång för elektriker nu för tiden.....

35 000 i månaden är ju dåligt betalt efter 10 ÅR
    I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Anonym (Elektriker) skrev 2012-04-14 19:26:07 följande:

Hej!

Min man är elektriker, och man kan få en väldigt bra lön om man väljer det yrket. Du får resersättning som en löneförmån (om du är anställd på en firma som hyr ut din arbetskraft) vilket kan bli någon tusenlapp i månaden extra. 

Min man tjänar idag ca 35 000  kr innan skatt varje månad, då med alla tillägg inräknade, men då har han jobbat i ca 10 år och de senaste åren har han verkligen jobbat på att visa framfötterna på företaget han är anställd för att visa att han är oumbärlig. 

Så jag skulle helt klart säga att du borde satsa på att bli elektriker om du har den möjligheten! Givetvis förstår jag att han har en ganska hög lön i jämförelse med många andra inom sin yrkeskår, men jag ville bara visa att man kan jobba sig upp och få en ganska fin lön ändå.

Lycka till! 

Tror 35 000 är ingång för elektriker nu för tiden.....

35 000 i månaden är ju dåligt betalt efter 10 ÅR
    I kinamockaskogen.....
  • Noname00

Skulle satsa på elektriekr då kan man göra lite annat också dra nätverk, fiber m.m.

• Themis

Elektriker rakt av.

Ännu bättre om man kan bygga på med automation, för duktiga automationselektriker är det stor brist på vad jag hör.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Anonym (Målare med yrkesstolthet)
    Anonym (el) skrev 2012-04-14 20:16:15 följande:

Måla och tapetsera kan däremot alla göra.

Vilket jävla skitsnack.
Svar på tråden Målare eller elektriker?