• pixie mason

Gravid och fruktansvärda hjärtklappningar

Är i dag i vecka 12 och dessa hjärtklappningar är helt crazy :S
    Har i vanliga fall dubbel slag på hjärtat men sen ja blev gravid har jag nog snarare trippel slag på hjärtat :(

är det någon mera som har det så hära och finns det nån hjälp och få?

sist ja va gravid och hade de så hära  sa läkaren att det fanns mediciner MEN dom brukar inte ge dom till gravida kvinnor.. varför sa han inte bara att det inte var bra..

är i alla fall super stressande och man orkar lixom inte slappna av heller när hjärtat fladdrar och är helt tokigt :(

• Svar på tråden Gravid och fruktansvärda hjärtklappningar
  • Sasse

jag får hjärtklappningar emellanåt när jag gör nått ansträngande eller bara rör mig lugnt som att jag sku ha sjukt dålig kondis. e lite obehagligt men antar att d hör till eftersom det pumpas runt mera blod. jag är i v.22 nu, men har du konstant hjärtklappningar?

• pixie mason

jag har nästan konstant hjärtklappningar :/ märker dom ännu mera i fall ja ligger ner på sidan eller i fall jag anstränger mej och då snackar vi typ bara om att jag reser mej upp och går typ på toa :/

får du nån medicin mot dina hjärtklappningar?

• Sasse

nej det har jag inte..men du verkar nog ha jobbigare om du har så ofta. konstigt att du inte kan få nån medicin, borde väl finnas nån som är "snällare" när man är gravid..

• Lillebu

Jag hade en vilopuls på ca 130 hela min första graviditet. Läkarna sa bara att det går över efter förlossningen. Jag ifrågasatte detta till en läkare på spec-mödravård som jag fick träffa under min andra graviditet, hans svar var att det ska man medicineras mot, man orkar ju inget med den hjärtklappningen. Om jag skulle uppleva samma under andra graviditeten och nekades hjälp av läkarna på min hälsocentral så sa han att jag skulle uppsöka en akutmottag. för att få hjälp med detta. Har dock hittils klarat mig ifrån de problemen med nr 2! :)
    Lycka till

• pixie mason

Jag ska också till spec mödravården men inte fören i sommar efter rul i vecka18. Kanske får ringa dom och be om en tid tidigare för detta är väldigt påfrestande och alltid gå runt o flåsa och ha dessa rusningar.

Det enda de har gjort på vc är ett ekg och det visar inget speciellt.

Så det finns iaf mediciner och ta mot detta? Jag fick ju i somras beta blockare som hjälpte bra men det är dessa mediciner dom säger jag inte får ta nu. Ringer på måndag i allafall till spec mvc och rådfrågar dom. Då en läkare på vc skickat remiss till dom redan angående detta.

• Angel13

Atenelol som är betablockerare rekommenderas först efter v 20. I tidig graviditet kan den orsaka missfall och svåra fosterskador. Efter v 20 har endast rappoter om tillväxthämning kommit in. Det finns inga studier om hur det påverkar fostret.

Har själv ett klaffel som orsakar rytmrubbningar och har just denna medicin, får inte ta den nu och som tur är mår hjärtat bra just nu, hoppas slippa ta den alls. Jag undviker allt som jag vet triggar igång rytmrubbningar, men helt fri är man ju inte och vet att det är obehagligt. :)

Hoppas du får göra ett hjärtultra, jag fick remiss av mvc läkaren pga blåsljud och hjärtklappningar förra graviditeten, det var då mitt klaffel upptäcktes.

• pixie mason

Aha men då kanske man får äta medicinen senare i grav iaf om det är lila illa som det är nu. För nu orkar jag knappt inget för jag blir helt slut verkligen.

När ja va gravid förra gången såg dom på ul att jag hade blåsljud och att hjärtatslog dubbel slag. Han sa att det va just då ingen fara men har ju blivit kraftigt värre sedan dess.. Nåväl får se om spec mvc kan skicka mig vidare på mera koller.

Tack för alla era svar iaf :)

• Mejasmorsa

Jag har också haft mkt hjärtklappning under denna graviditet. Hjärtklappning och svårt att andas var enligt min bm tecken på lågt blodtryck men det släppte lite i v 25 typ... Fast det är ju lite väl länge att vänta på att få bort detta obehag för dig..

• pixie mason

Jo det funkar inte detta då jag har en 1 åring hemma om dagarna som måste aktiveras och kan inte lägga mej o vila när som helst. Ska dock träffa en läkare i morgon o se om hon kan skicka en remiss till ett ul av hjärtat.

Tror med sonen att de värsta hjärtklappningarna va mellan vecka 15-25 sen kom dom tillbaka kraftigt efter förlossningen men då fick jag iaf medicin mot det.

Svar på tråden Gravid och fruktansvärda hjärtklappningar