• Anonym (?)

Mina barn kan inte sjunga rent.

Jag kan inte förstå varför mina barn sjunger falskt och atonalt...

Vi har sjungit med dem jämt och de sjunger med. Men inte den melodin som vi sjunger...
    Musikaliteten bakåt ser ut som följer: Jag har säkert gehör och gedigen körvana, min man absolut gehör och musiker i showband som ung.  Min mamma är sångare, musiker och pianolärare, min pappa sjöng rent, barnens farföräldrar kan både sjunga rent och spela. Min morfar var spelman.

När jag var tre, som min minsta är nu, sjöng jag rent utan att någon sjöng samtidigt, vid sju, som min stora är, kunde jag hålla stämman, sjunga kanon osv osv Jag sjöng lätt flerstämmigt med mamma och mormor. 

Jag vet att det uppmärksammats mycket att att barn sjunger på förskolan i ett röstläge som passar vuxna kvinnor (kanske t o m rökare) och att det gör att de inte kan hitta sin egen ljusa röst och bärande ton, men kan det verkligen göra att de inte ska kunna sjunga hemma?? Vi tar upp låtarna i ett barnläge och barnen sjunger ofta.

Ni andra som själva har säkra sångröster, har ni barn som  sjunger jättefalskt ändå?

• Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.
  • Anonym (?)
    JAG är BÄST skrev 2012-04-14 20:16:42 följande:
    På förskolan?? är du riktig?
    ja, fröknarna på förskolan tar upp låtarna för lågt och det är problem. 
  • Anonym (?)
    Fia 28 skrev 2012-04-14 20:21:46 följande:
    Det är väl inte alls säkert att musikaliska föräldrar får musikaliska barn.
    Jag tyckte att man fick höra på biologin att musikalitet var dominant.

• Anonym (?)
    Bonanza skrev 2012-04-14 20:15:05 följande:
    Upplever du på allvar att det här är ett problem?
    Ett problem är det väl inte, men lite konstigt.
  • Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-14 20:22:59 följande:
    Men de kanske inte kan sjunga högre?
    Nej, precis, men om man inte tränar så blir det inte bättre.
     Det kanske har blivit bättre sedan man uppmärksammat att det inte är bra för barnen. 

På vår öppna förskola här t ex så skulle det alltid vara så mjukt och gulligt och fröknarna tog upp låtarna så lågt att de själva inte kom ned på de låga tonerna, men då fnissade lite ursäktande bara. Samtliga barn som skulle "sjunga" med där satt och brummade.  

• Anonym (?)

Jag är inte besatt och det är inte ett problem, men ganska konstigt, tycker jag. 

Ibland kan man få dem att ta rätt ton genom glada tillrop av typen "ok, nu tar vi i" osv inför ett högt parti (eftersom vi inte pratar om fel och falsk med dem) men bara den gången. Sjunger man inte med pratsjunger de bara klart.

• Anonym (?)
    Anonym (Sara.) skrev 2012-04-14 20:32:54 följande:
    Men skärpning nu - sluta vara så dömande mot TS. 

Hon har ju bara formulerat en fråga, av ren nyfikenhet. 

Måste allting vara ett PROBLEM för att man ska få fråga? Hon undrar ju liksom bara om musikalitet och arv? Hur kan det vara provocerande?

Till TS:
    Intressant frågeställning. Jag har inga erfarenheter, mitt barn är bara 2,5 och det är lite för tidigt att se hur musikaliteten utvecklar sig.

Däremot undrar jag om ni aktivt tränar barnen? Spelar de instrument? Vad gör ni mer hemma förutom att sjunga? Ett bra sätt att träna upp musikalitet är att låta barnen härmas - särskilt olika röst- och tonlägen.  
    Vi sjunger mycket, barnen kan en massa sånger utantill, vi har piano och xylofoner som de spelar och klinkar på och som mormor spelar och sjunger med dem. (Mormor träffar barnen och oss 6 dar i veckan) Vi läser och de kan även ramsor och även har olika figurer olika röster i t ex Bamse. 

Barnen gillar ju att sjunga, den lilla säger jättestolt "jag sjöng med" när vi sjunger, det är bara det att de inte alls kan sjunga ens en liknande melodi.

Jag återkommer om några år och berättar om de lärt sig!
  • Anonym (?)

Tack alla ni för intressanta svar! 

• Anonym (?)

Tänk vad olika det kan vara med barnens musikalitet alltså. Säkert har de andra begåvninger, det är jag säker på och de måste ju inte vara som jag! det underliga är väl att just musik och framförallt sång är vår familjs grej, det vi har mest talang inom. 

Men antingen kommer det väl ett musiksinne eller så yttrar det sig på annat sätt, bra språköra eller nåt.

Intressant med era inlägg i tråden är att det är fler än jag som tänker på det här hos barnen. 

Svar på tråden Mina barn kan inte sjunga rent.