• Anonym (el)

Elektriker vad tjänar ni?

Min sambo är elektriker, och jag skulle tycka det skulle vara intressant att veta vad du som elektiker (eller om du har en partner som är det) tjänar..?

• Svar på tråden Elektriker vad tjänar ni?
  • Anonym
    Anonym (el) skrev 2012-04-14 22:31:02 följande:

Okej.. sambon säger här att lägsta lön för fullbetald elektriker är ca 24000:- i hela landet.

Kan kanske bero på vilket fack man tillhör? Mannen är inte med i elektrikerförbundet utan Vision. Går under drift.
  • Anonym (el)
    Anonym skrev 2012-04-14 22:33:02 följande:

Kan kanske bero på vilket fack man tillhör? Mannen är inte med i elektrikerförbundet utan Vision. Går under drift.

Ja det är ju lite skillnad. Min sambo tillhör ju elektrikerförbundet. Det hänger ju säkert mycket på det..
  • Anonym (Lisa)

Min bror är elektriker och tjänar storkovan. Dock så är det mest traktamentet han drar in pengarna på. Han är bosatt i mellersta Sverige och jobbar uppe i Kirunagruvan, två veckor i månaden. Får ut runt 40000 efter skatt, och då jobbar han bara varannan vecka. Och så är "andra års montör" eller vad det nu hette :)

• Anonym (M)

Min man är elektriker, han har en grundlön på 29.500 men med alla tillägg så har han i snitt 36- 39000 kr och brukar få ut nånstans mellan 24000-27000 kr efter skatt. Ifall han jobbar natt eller helg så får han dubbelt betalt, samt reseersättning varje dag. Han har jobbat sedan 2000, så det blir 12 år då.

• Anonym (el)
    Anonym (M) skrev 2012-04-15 08:45:17 följande:
    Min man är elektriker, han har en grundlön på 29.500 men med alla tillägg så har han i snitt 36- 39000 kr och brukar få ut nånstans mellan 24000-27000 kr efter skatt. Ifall han jobbar natt eller helg så får han dubbelt betalt, samt reseersättning varje dag. Han har jobbat sedan 2000, så det blir 12 år då.

Oj det var värst :) Blir det mycket helg och jourjobb då?
  • Anonym (M)
    Anonym (el) skrev 2012-04-15 20:35:06 följande:
    Oj det var värst :) Blir det mycket helg och jourjobb då?
    Nej, utan han kvällspass fyra dagar i veckan. Ibland kan det bli helg och natt, men det är ytterst sällan. Men då får han dubbelt betalt, så det är ju hur bra som helst Cool
  • Jonas333

28500 i grundlön+ob/beredskap/övertid brukar ge ungefär 34-35000 i snitt.
    Jobbar 2-skift som industrielektriker på en mellanstor industri på en mindre ort i mellansverige.

Tog studenten 2008 och har jobbat i industrimiljö nästan hela tiden sedan dess. 

Svartjobb frågar folk efter titt som tätt också. Tar på mig ett par mindre sådana varje år. Brukar ta 200-250 per timme då. 

• Anonym (utomlands)

Bor I fel land ser jag, min sambo är elektriker och har en lön på 700 euro efter skatt (ca 6300 svk) en bra månad, mindre ibland. Fullt noraml lön här för de allra flesta. Min lön inom IT på 1200 euro efter skatt räknas som en väldigt bra lön. 

• Anonym (fel branch)

Oj då! Märker att man valt fel branch... själv har jag över 6 års universitetsstudier, två examina och 9 år arbetslivserfarenhet och tjänar strax över 25 utan möjlighet till tillägg, traktamenten osv.... 

Det är bara att gratulera er som valde rätt!  

• dec2010

Ni som är i branchen eller lever med nån som gör det. Är det lågkonjunktur inom el överallt?

Maken blev klar i somras men lärling verkar stört omöjligt att få. Nu har han tillochmed fått så ams betalar en plats i 3 mån o som berättigar till lärlingstimmar men inte ens det verkar fungera.

Blir tokiga snart här hemma. Han gav upp en fast heltidstjänst sen 10 år för att plugga men känns som att det är omöjligt att få vara nånstans fast de får gratis arbetskraft!

Nåväl har väl inte riktigt med detta att göra men ändå. :) är ju elektriker han läst till iaf :)

Svar på tråden Elektriker vad tjänar ni?