Jag är precis hemkommen från ett bröllop i USA. Min väns dotter önskade att han skulle bygga ett fotobås till hennes bröllop, och inte vilket fotobås som helst, utan en replika av sk "tidsmaskin" (TARDIS) från TV-serien Dr Who som är populär och kult i USA och England.
För er som inte vet vad hur en TARDIS ser ut (för det visste inte jag innan) så skulle man förenklat kunna säga ett den ser ut som en engelsk telefonkiosk, fast blå och större.
Länk till en bild:
en.wikipedia.org/wiki/TARDIS
Varför skulle det vara just en replika av en TARDIS? Jo, därför att hennes blivande man är ett stort fan av denna TV-serie och hon ville överraska honom med denna.
Förutom tiden att bygga den och materialkostnader så köpte han (begagnat) en touchscreen samt en printer som printar ut 2x4 fotostrippar (den ena får gästen och denna andra går in i en memory/scrapbook.).
Bara kostnaden för datorskärmen och printern (exklusive fotopapper och bläck) uppgår till 2500 dollar. Till detta skall man sedan lägga kostnaden för en kamera samt programvara och en eventuell dator (om man inte redan har en sådan).
Något att fundera på om man skall bygga själv.
Bygger man själv behöver det ju inte vara så avancerat som i det här fallet, men man skall fråga sig om man har tiden, orken och ekonomi för ett sådant här projekt.
Oavsett vad man gör så vill jag bara berätta vilken succé det var.
Bröllopet hade 275 gäster och det var i princip konstant kö (cirka 2,5-3 timmar) till fotobåset. Förutom fader-dotterdansen så var vi båda fullt upptagna med att sköta båset, vi hann inte ens äta. Han skötte det praktiska vid båset och jag hjälpte till att klistra in bilder i minnesboken.
Jag skall kanske tillägga att han byggde båset och investerade i programvara som klarar sk greenscreen, dvs att man kan byta ut den gröna bakgrunden mot valfri bild/grafik. Han hade i förväg skapat 4 olika teman som gästerna kunde välja mellan (se infogat foto) och laddat upp med ett bord med tokiga hattar, mössor, lösmustascher och andra prylar. Just det här var nog grejen till att det blev en sådan succé. Vissa gäster kom tillbaka både 2,3 och fyra gånger.
Ett par dagar efter bröllopet hade han tre par som ville hyra båset av honom, så han har hittat en ny affärsverksamhet. På Youtube kan ni se och höra hur han byggde detta bås
Rekommenderar att hyra eller bygga ett bås varmt, lycka till