• lotten86

Hjälp: Hur bygger man ett fotobås??

Min amerikanska svägerska tycker absolut att vi ska ha ett fotobås på vårt bröllop i sommar så gästerna kan fotografera sig . Är tydligen jättepoppis att hyra där men här i Sverige har jag inte hittat någon ända nån som jobbar med det. Då säger hon (svägerskan) att man kan bygga ett själv för det gjorde hennes man.

Så hur gör man, har någon gjort detta och kan ge lite tips? Räcker det med kamera eller måste man har dator också? Det behöver inte vara jättefint som på bilden men det ska ju va ett bås liksom..
  • Svar på tråden Hjälp: Hur bygger man ett fotobås??
  • ELS

Plywoodskivor klädda eller målade i en passande färg, vinkeljärn och skruv? Såga ut en in/utgång och se till att det finns ljus där med hjälp av en hög golvlampa och det öppna taket så att ljuset i bilderna blir bra.

Har aldrig gjort ett fotobås. Men det på bilden ser ju inte så svårt ut att göra
    De flesta kameror har ju display, så ser ingen anledning till att det ska finnas en dator också.   

• SessanLorei

Vi tänkte också bygga ett eget fotobås till bröllopet men det var så mycket annat som vi var tvungna att prioritera så det hans inte med. Det slutade med att vi anlitade www.bildgästboken.se istället och det blev faktiskt inte dyrare än att bygga själv.

Men om du har tid att göra det själv så får du precis den lösning du vill ha. Den absolut bästa guiden är:
    http://www.instructables.com/id/DIY-Portable-Wedding-Photo-Booth/

• lotten86
    SessanLorei skrev 2012-04-16 19:22:45 följande:
    Vi tänkte också bygga ett eget fotobås till bröllopet men det var så mycket annat som vi var tvungna att prioritera så det hans inte med. Det slutade med att vi anlitade www.bildgästboken.se istället och det blev faktiskt inte dyrare än att bygga själv.

Men om du har tid att göra det själv så får du precis den lösning du vill ha. Den absolut bästa guiden är:
    www.instructables.com/id/DIY-Portable-Wedding.../
    Hej! Bildgästboken ser skojig ut. Hur upplevde du den tjänsten? Plus och minus?
  • SessanLorei
    lotten86 skrev 2012-05-16 15:52:04 följande:
    Hej! Bildgästboken ser skojig ut. Hur upplevde du den tjänsten? Plus och minus?
    Jag tycker det var en kanonkul grej att ha den här aktiviteten istället för vanligt tråkigt sansat mingel. Rekommenderas varmt! Alla hade jätteroligt åt att titta på varandras bilder och började prata och lära känna varandra på ett naturligt sätt och det blev verkligen en uppsluppen stämning. Det var det som var mest värt för mig. Själva bildgästboken är ett trevligt minne men nästan som en bonus. Det enda minus jag kan komma på så här är att de behövde komma in i festlokalen 2 timmar innan för förberedelser då vi precis var i kyrkan. Blev lite råddigt att lösa med nyckel men det ordnade upp sig till slut.

Jag tycker det var en kanonkul grej att ha den här aktiviteten istället för vanligt tråkigt sansat mingel. Rekommenderas varmt! Alla hade jätteroligt åt att titta på varandras bilder och började prata och lära känna varandra på ett naturligt sätt och det blev verkligen en uppsluppen stämning. Det var det som var mest värt för mig. Själva bildgästboken är ett trevligt minne men nästan som en bonus. Det enda minus jag kan komma på så här är att de behövde komma in i festlokalen 2 timmar innan för förberedelser då vi precis var i kyrkan. Blev lite råddigt att lösa med nyckel men det ordnade upp sig till slut.

• osthyvel47

Jag är precis hemkommen från ett bröllop i USA. Min väns dotter önskade att han skulle bygga ett fotobås till hennes bröllop, och inte vilket fotobås som helst, utan en replika av sk "tidsmaskin" (TARDIS) från TV-serien Dr Who som är populär och kult i USA och England.

För er som inte vet vad hur en TARDIS ser ut (för det visste inte jag innan) så skulle man förenklat kunna säga ett den ser ut som en engelsk telefonkiosk, fast blå och större.
    Länk till en bild:
    en.wikipedia.org/wiki/TARDIS

Varför skulle det vara just en replika av en TARDIS? Jo, därför att hennes blivande man är ett stort fan av denna TV-serie och hon ville överraska honom med denna.

Förutom tiden att bygga den och materialkostnader så köpte han (begagnat) en touchscreen samt en printer som printar ut 2x4 fotostrippar (den ena får gästen och denna andra går in i en memory/scrapbook.).

Bara kostnaden för datorskärmen och printern (exklusive fotopapper och bläck) uppgår till 2500 dollar. Till detta skall man sedan lägga kostnaden för en kamera samt programvara och en eventuell dator (om man inte redan har en sådan).
    Något att fundera på om man skall bygga själv.

Bygger man själv behöver det ju inte vara så avancerat som i det här fallet, men man skall fråga sig om man har tiden, orken och ekonomi för ett sådant här projekt.

Oavsett vad man gör så vill jag bara berätta vilken succé det var.

Bröllopet hade 275 gäster och det var i princip konstant kö (cirka 2,5-3 timmar) till fotobåset. Förutom fader-dotterdansen så var vi båda fullt upptagna med att sköta båset, vi hann inte ens äta. Han skötte det praktiska vid båset och jag hjälpte till att klistra in bilder i minnesboken.

Jag skall kanske tillägga att han byggde båset och investerade i programvara som klarar sk greenscreen, dvs att man kan byta ut den gröna bakgrunden mot valfri bild/grafik. Han hade i förväg skapat 4 olika teman som gästerna kunde välja mellan (se infogat foto) och laddat upp med ett bord med tokiga hattar, mössor, lösmustascher och andra prylar. Just det här var nog grejen till att det blev en sådan succé. Vissa gäster kom tillbaka både 2,3 och fyra gånger.

Ett par dagar efter bröllopet hade han tre par som ville hyra båset av honom, så han har hittat en ny affärsverksamhet. På Youtube kan ni se och höra hur han byggde detta bås

Rekommenderar att hyra eller bygga ett bås varmt, lycka till

• lotten86
    osthyvel47 skrev 2012-06-23 00:00:07 följande:
    Jag är precis hemkommen från ett bröllop i USA. Min väns dotter önskade att han skulle bygga ett fotobås till hennes bröllop, och inte vilket fotobås som helst, utan en replika av sk "tidsmaskin" (TARDIS) från TV-serien Dr Who som är populär och kult i USA och England.

[...]

Rekommenderar att hyra eller bygga ett bås varmt, lycka till

Det låter som en superplus-upplevelse.. Glad  Dessvärre har vi varken tid eller budget att ro iland något liknande. Jag följde Loreis tips ovan och hyrde Bildgästboken istället och det blev succé. Utan greenscreen och lösmustascher..
  • SessanLorei

Kul att det blev så lyckat Lotten. Det här är något som verkligen håller på att bli poppis. Ett annat företag som också kör photobooth är clickbox.se

Svar på tråden Hjälp: Hur bygger man ett fotobås??