• ching

Bihåleinflammation

Hej! Jag har varit förkyld i snart kanske 3 veckor. Det har gått lite upp och ner. För ca 2 dagar sen så började jag få lite ont runt och bakom ögona samt lite värk vid ena sidan av käken. Igår hade jag lite ont runt ögona och ont i pannan, det trycker lite extra när jag böjer mig frammåt.
    Idag så har jag jätte ont vid pannan men ingen annan stans bara ibland runt ögona och näsan.
    Kan tänka mig att det kanske är bihåleinflammation..
    och undrar, När ska jag kontakta vårdcentralen? Och hur lång tid tar de innan de försvinner?

• Svar på tråden Bihåleinflammation
  • Paksenarrion

De råd jag fick av 1177 var avsvällande mediciner (nässpray, slemlösande hostmedicin) och att om det kom gulgrönaktigt var så var det dags att kontakta vc.

Det man brukar få på vc är långtidsverkande avsvällande (rinexin) och ibland kortisonnässpray.

Det kan ta flera veckor innan man känner sig helt bra. Även om det övergår till infektion och man får antibiotika (vilket man inte brukar få i första taget, förutom om de ser att det verkligen kommer var eller gör nån särskild undersökning och kollar hur det ser ut i bihålan - nåt ultraljud) så tar det tid.

• Amoudara

Får du väldigt ont så tycker jag att du ska gå och kolla speciellt också om du får feber. Använd nässpray, du kan också köpa rhinocort aqua på apoteket som är en kortisonspray och nässköljning är också bra.

• IsDimma

En vecka sa dom till mig i början. Numer vet jag att det aldrig går över av sig sjäöv på mig. Själv fick jag bihåleinflammation igår och tänker söka imorgon.

• Kjellgren
    Amoudara skrev 2012-04-15 16:59:41 följande:

Får du väldigt ont så tycker jag att du ska gå och kolla speciellt också om du får feber. Använd nässpray, du kan också köpa rhinocort aqua på apoteket som är en kortisonspray och nässköljning är också bra.

Bra tips, jag skriver under på det.

Prova egenvård i första hand, även traditionella huskurer som ångbad eller en varm dusch är skönt. 

Ganska många av de som har klassiska bihåleinflammationsbesvär har inte bihåleinflammation när man tar röntgen, det kan alltså finnas många olika skäl till de klassiska besvären (som tex värk när man böjer sig framåt, ömhet när man knackar på kinden etc).
  • Persemona

Hade bihåleinflammation för ett tag sedan. Det gick över av sig själv efter 1-2 veckor. Ingen medicin och ingen vc. Om det blir värre kan du kontakta vc eller 11177. Efter några dagar-1vecka bör det känns bättre. 

Svar på tråden Bihåleinflammation