• Anonym (Läraren)

Kan jag kräva att få ferietjänst som förskollärare?

Förskollärarens ansvar bara ökar och ökar och det ställs allt högre krav på verksamheten. Dokumentationen blir mer och mer omfattande och verksamheten ska vara väl planerad och bygga på läroplanen. Många förskollärare går in i väggen då de tvingas använda en stor del av sin fritid till att planera verksamheten och många går under av stress. Förskollärare arbetar många timmar gratis varje vecka så jag anser det vara sjukt att inte förskollärarna har förtroendetid som lärarna har då de har minst lika stort behov av det.

Jag ska söka nytt jobb som förskollärare och undrar om det går att kräva ferietjänst? Jag vet att det finns några privata förskolor som har det men jag vet inte hur vanligt det är. Jag kan tillägga att det är i sthlm jag söker där det är en otrolig brist på förskollärare.

Är det någon förskollärare här som har ferietjänst och vill berätta om sina erfarenheter?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-16 22:12
    Jag kommer troligtvis att få ferietjänst till hösten. Ska bli underbart att slippa allt gratisarbete!

• Svar på tråden Kan jag kräva att få ferietjänst som förskollärare?
  • Kjellgren

Vad jag förstår är det flera kommuner som snarare tar bort ferietjänsterna (min mor hade en tidigare).

I ditt fall tycker jag dock du snarast skulle kräva att få övertid/komptid - inte ska du acceptera att jobba gratis heller.

• Anonym (Läraren)
    Kjellgren skrev 2012-04-15 18:39:21 följande:

Vad jag förstår är det flera kommuner som snarare tar bort ferietjänsterna (min mor hade en tidigare).

I ditt fall tycker jag dock du snarast skulle kräva att få övertid/komptid - inte ska du acceptera att jobba gratis heller.

Jo jag vet att en del skolor tagit bort ferietjänst men en del förskolor har börjat med det. Jag vet att de som fått de har kämpat för det och jag undrar därför hur jag ska gå tillväga.

Gratisjobb är tyvärr ett måste för att få verksamheten att gå runt tyvärr.
  • Kjellgren
    Anonym (Läraren) skrev 2012-04-15 18:43:18 följande:
    Jo jag vet att en del skolor tagit bort ferietjänst men en del förskolor har börjat med det. Jag vet att de som fått de har kämpat för det och jag undrar därför hur jag ska gå tillväga.

Gratisjobb är tyvärr ett måste för att få verksamheten att gå runt tyvärr.
    Är det en privat förskola där du är delägare?
  • Anonym (Läraren)
    Kjellgren skrev 2012-04-15 18:44:34 följande:
    Är det en privat förskola där du är delägare?
    va?
  • Anonym (Läraren)

Ingen förskollärare på fl som har ferietjänst?

• Kjellgren
    Anonym (Läraren) skrev 2012-04-15 18:47:04 följande:
    va?
    Jag trodde alla kommunanställda hade rätt till komptid/-ersättning när de jobbade utanför schemat. Om inte annat är det ett rimligt krav som jag tycker ni borde ställa.
  • Anonym

En lärare på högstadiet har kanske bortåt 150-200 barn att skriva dokumentation kring, en förskollärare 15-20. Viss skillnad... 

• Ms H

Nej, kräva kan du inte men det är klart att du kan testa att ha det som ett önskemål. Tänk dock på att ferietjänst ofta ger lite lägre lön.

Tycker att du ska ta upp er situation med facket och arbetsgivaren. Det är arbetsgivarens skyldighet att anpassa uppgifterna till tiden som finns tillänglig.  

• Coyote
    Kjellgren skrev 2012-04-15 19:05:22 följande:
    Jag trodde alla kommunanställda hade rätt till komptid/-ersättning när de jobbade utanför schemat. Om inte annat är det ett rimligt krav som jag tycker ni borde ställa.
    Det har de. Och förskollärare har också nedsatt tid på schemat, för att hinna med dokumentation och planering inom arbetstiden.
Svar på tråden Kan jag kräva att få ferietjänst som förskollärare?