• Anonym (förvånad.)

Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?

OBS! Detta handlar INTE om mig. Mina barns pappa står på papperna och har aldrig varit på tal om annat!!!!!!

Jag har alltid haft uppfattningen om att det är svårt att få igenom "fader okänd" på papperna. Jag har trott att det varit en bottslig hanlig att undanhålla/ljuga om fadern. Att om pappan sedan själv tillkännagav sig skulle mamman åka dit alt. om någon annan inkom med uppgiften. Att socialen skulle pressa en enormt för att få en att berätta o.s.v.

Är det så enkelt som att bara vägra berätta något till familjerätten alt. säga att man inte vet vad han heter så skrivs fader okänd och sen är det inte mer med det? 

Hör inte alltid familjerätten av sig när ett barn blivit född? Hört mammor som berättat att dem inte hört av sig för en faderskapsutredning. 
  • Svar på tråden Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?
  • MickeN1973

Man borde neka kvinnor som inte berättar barnbidrag.

Eller häkta dem tills de sjunger ut.

• Anonym

De hör alltid av sig om det är en ogift mamma.
    Om mamman vägrar uppge fadern så kan de prata med ens familj och vänner för att utreda saken, men om inget heller kommer fram där så måste de ju acceptera läget.

• Anonym (...)

Det är egentligen inga problem att få "fader okänd". Men om de misstänker att man vet vem pappan är så får man inget underhållsbidrag. Kan man klara sig själv så är det ju lugnt.

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2012-04-15 18:46:34 följande:
    Man borde neka kvinnor som inte berättar barnbidrag.
    Eller häkta dem tills de sjunger ut.
    Barnbidraget går till barnet så det kan man inte nekas, men däremot får man inte underhållsstöd om man vägrar samarbeta.

Sen är det inte alltid så svart-och vitt. Tänk på situationer där killen kanske mordhotar och misshandlar kvinnan, och utgör en fara för både henne och barnet. Det är inte bara att polisanmäla, det vet de som har varit i situationen. Ibland kanske det är killen som inte vill att någon ska veta, och hotar att skada kvinnan om hon berättar osv. Så det finns trots allt omständigheter som gör det svårt. Det är oftast för barnets bästa att veta vem sin pappa är, men inte alltid!
  • Anonym (förvånad.)

Om vi säger att en kvinna blir gravid med en man som absolut vägrar bli pappa. Modern uppger när barnet är fött att hon inte har en aning om vem pappan är. Sen efter 2 år ändrar fadern sig och vill stå som pappa och går då till socialen och berättar att han har ett barn han inte står som pappa för. Då händer det alltså ingenting med mamman? Inget straff, inga "problem" utan pappan bara skrivs?

Verkligen förvånande i mina ögon. 

• Zombie

Bara att säga att det bar en en gångs grej på en resa o att man inte har en aning om vem han var o man kanske har bara ett förnamn ! Ja så enkelt är det !

• Insatt

Det görs ganska långtgående eftersökningar, eller det ska göras långtgående eftersökningar. Så om man vill ha "fader okänd" på papprens får man se till att hålla käften till folk om vem som är pappan eller se till att de man berättar för håller käften. En gång för 100 år sen när jag satt i socialnämnd hade vi ett fall uppe med nån brud som påstod sig ha blivit gravid av ett one night stand hon bara kunde smeknamnet på. Utredarna åkte till den staden hon sade sig träffat honom 10 mil bort och hängde på nattklubbar i försök att hitta en kille med det smeknamnet. Sökandet var tyvärr fruktlöst, men rätten till sitt ursprung är inskrivet i Barnkonventionen! Föräldrar som vill bryta mot den borde inte få vara föräldrar!

• MickeN1973
    Anonym skrev 2012-04-15 18:48:48 följande:
    Barnbidraget går till barnet så det kan man inte nekas, men däremot får man inte underhållsstöd om man vägrar samarbeta.

Sen är det inte alltid så svart-och vitt. Tänk på situationer där killen kanske mordhotar och misshandlar kvinnan, och utgör en fara för både henne och barnet. Det är inte bara att polisanmäla, det vet de som har varit i situationen. Ibland kanske det är killen som inte vill att någon ska veta, och hotar att skada kvinnan om hon berättar osv. Så det finns trots allt omständigheter som gör det svårt. Det är oftast för barnets bästa att veta vem sin pappa är, men inte alltid!
    Syftet med att hitta utreda vem som är pappa handlar väl bara om vem som ska betala underhåll?
  • MickeN1973
    Anonym (förvånad.) skrev 2012-04-15 19:07:11 följande:
    Om vi säger att en kvinna blir gravid med en man som absolut vägrar bli pappa. Modern uppger när barnet är fött att hon inte har en aning om vem pappan är. Sen efter 2 år ändrar fadern sig och vill stå som pappa och går då till socialen och berättar att han har ett barn han inte står som pappa för. Då händer det alltså ingenting med mamman? Inget straff, inga "problem" utan pappan bara skrivs?

Verkligen förvånande i mina ögon. 
    Då får han betala 2 års underhåll
  • Zombie

Nä då händer inget med mamman för det kan ha kommit fram senare

Svar på tråden Är de så enkelt att få "fader okänd" på papperna?