Ni som är familjehem
Varför valde ni att bli just ett familjehem? Älskar ni barnet/barnen lika mycket som ett/flera biologiska barn?
Varför valde ni att bli just ett familjehem? Älskar ni barnet/barnen lika mycket som ett/flera biologiska barn?
Som familjehem ska man behandla barnen som kommer som sina egna. De ska ingå i familjen på samma villkor som de biologiska.
Man har all rätt i världen att älska dessa barn. När man blir familjehem, skriver man under ett papper på att man tar dessa barn på uppväxtplacering, då det finns stor risk att de kanske inte alls flyttar hem.
Jag har haft ett familjehemsplacerat barn, och när h*n flyttade, valde jag att inte fortsätta.
Anledningen? Att jag älskade barnet. Men jag hjälpte såklart till när h*n skulle slussas hem. Vi gav detta abrn en familj, och mina egna barn älskade också barnet. Man är inte mer än männniska, kan inte förstå att det ens finns familjehem som är som ovanstående. Som jourhem ja, då har man barnen kortare tid.
Hoppas tyvärr att du SLEMTORSK inte blir familjehem, för så som du avser behandla kommande barn, är inte ok.
ta reda på mer om att bli familjehem innan du blir det!!
Men en av de bästa saker jag gjort, att få känna ännu en liten människas armar om mig, få läsa en saga och se sömniga ögon slutas, vara med på massa "första gången" saker och såklart även alla trotsåldrar =)
Jag har bott i ett jourhem/familjehem
dom hade en placering som skulle bo där tills hon flyttade till eget (hon hade bott där 3år när jag kom)
jag var bara jourhemsplacerad då min pappa kastade ut mig och jag inte hade någonstans att ta vägen, bodde där i 10månader.
Jourhemsmamman sa efter 5 månader att jag var dottern hon aldrig fick (hon hade två söner, men permanenta placeringen var en tjej, men hon kände inte så för henne tydligen..)
och att hon behandlade mig som sin egen dotter..
jag blev sjukt chockad! jag hade egna problem med min mamma och övriga familj men hade vart tydlig med att jag inte leta ny "mamma och pappa" så jag tog inte alls det bra, tyckte det kändes creepy, konstigt och påträngande
helt plötsligt hade hon en massa krav på mig, att jag skulle vara en förebild och hjälpa henne med dom andra som kom.. inte mitt jobb! och inte det jag behövde när jag själv behövde tid att läka och rå om mig själv
hennes yngsta son kom undan med ALLT!
han behövde aldrig ta undan disken, äta grönsaker (för gullpojken tycker ju inte om ju!) stänga av datorn kl. 22 på vardagar, städa sitt rum, städa badrummet, tvätta själv m.m och han var endå 13år och fullt kapabel att göra det.
men jag skulle göra allt + en massa saker som jag inte fattar varför jag skulle göra (som lära en annan att använda datorn, passa och underhålla en 5åring)
jag gjorde allt utan att gnälla, men hela tiden så skällde Jourhemsmamman ut mig för skit saker
tex. så tjatade hon att jag måste fixa sommarjobb i 3 månader, sen när jag fick ett så gnällde hon och skällde att jag var stressad, att jag aldrig var hemma och borta till sent (detta trots att jag hade förklarat och frågat om lov innan)
och hela tiden det där med att hon såg mig som sin egen dotter..
tyckte inte om det! och sa det också en gång.
till slut fick jag nog när hon sa att jag aldrig skulle få vara ifred (jag ville äta frukost ifred innan jobbet men hon ville skälla ut mig och när jag bad om att få äta först och gick ifrån så fick hon spel)
hon sa att hon skulle kasta ut mig så fort jag fyllde 21
och att hon sket i vart jag hamna!?
så jag flyttade/flydde 3 dagar senare hem till en kille jag knappt kände.
Så jag tycker verkligen att man ska som jourhem/familjehem ha en gräns! och respektera vad barnet/ungdomen vill! vissa önskar nära känslomässiga kontakter med sina jour/familjehemsföräldrar men vissa vill bara läka och leva ifred (så gott det går med översyn dvs.) och inte ha nya föräldrar.
Men ja, man ska ha så lika regler för ens egna barn och jour/familjehems barnet, som tex. städa sitt rum, plocka undan disken, smaka maten och sånt
men självklart finns det också vissa skillnader då jour/familjehems barnet har en anledning till att vara där och ens eget barn bara lever "normalt"
Att ge ett barn samma regler, förutsättningar och omtanke som Sina egna barn är givet, men att älska dem som Sina egna är att inte ha förmåga att se sitt uppdrag, att vara gränslös. Jobbar inom socialtjänsten och ser detta hela tiden. Visst kan man känna karlek men man älskar inte Sina elever på samma sätt som Sina barn när man är lärare. Det är en rättvis jämförelse...det betyder ju inte att man inte vill dem väl och tycker om dem. De familjehem som inte funkar är där föräldrarna sett de placerade barnen som Sina och missat att de inte ska ersätta ngn utan utföra ett uppdrag. Kärlek är aldrig fel, det måste finnas, men föräldrakärleken ska ligga på just föräldrarna.
Slemtorsk: ett familjehem är INTE som en lärare. Ett familjehem är ställföreträdande föräldrar. Speciellt när det gäller mindre barn. Jag kan förstå att någon som Tess1990 som verkade nästan vuxen vid placering inte vill ha en ny mamma. Men en liten som uppväxtplaceras som spädbarn skall han/hon aldrig få känna hur det är att älskas förbehållslöst menar du? Usch va hemskt. Har man inte vilja/förmåga att älska ett litet försvarslöst barn som hamnar i ens vård ska man inte vara familjehem. Speciellt inte till små barn på uppväxtplacering.
Till er som tycker att föräldrarna ska ge kärleken, inte familjehemmet. Det låter ju bra om man har någorlunda vettiga föräldrar från början. Vad händer om man inte har det? Ska man inte få någon kärlek alls då? Man får ju se hur situationen är. Har de biologiska föräldrarna blivit svårt sjuka och kan pga det inte ta hand om sitt barn eller har de försökt mörda barnet? Det är en viss skillnad. Det är inte alls säkert att barnet ska återvända till sina biologiska föräldrar eller ens ha någon kontakt med dem. Om det är så är det väl jättebra om familjehemsföräldrarna kan se barnen som sina egna.