Ni som är familjehem
Jag har bott i ett jourhem/familjehem
dom hade en placering som skulle bo där tills hon flyttade till eget (hon hade bott där 3år när jag kom)
jag var bara jourhemsplacerad då min pappa kastade ut mig och jag inte hade någonstans att ta vägen, bodde där i 10månader.
Jourhemsmamman sa efter 5 månader att jag var dottern hon aldrig fick (hon hade två söner, men permanenta placeringen var en tjej, men hon kände inte så för henne tydligen..)
och att hon behandlade mig som sin egen dotter..
jag blev sjukt chockad! jag hade egna problem med min mamma och övriga familj men hade vart tydlig med att jag inte leta ny "mamma och pappa" så jag tog inte alls det bra, tyckte det kändes creepy, konstigt och påträngande
helt plötsligt hade hon en massa krav på mig, att jag skulle vara en förebild och hjälpa henne med dom andra som kom.. inte mitt jobb! och inte det jag behövde när jag själv behövde tid att läka och rå om mig själv
hennes yngsta son kom undan med ALLT!
han behövde aldrig ta undan disken, äta grönsaker (för gullpojken tycker ju inte om ju!) stänga av datorn kl. 22 på vardagar, städa sitt rum, städa badrummet, tvätta själv m.m och han var endå 13år och fullt kapabel att göra det.
men jag skulle göra allt + en massa saker som jag inte fattar varför jag skulle göra (som lära en annan att använda datorn, passa och underhålla en 5åring)
jag gjorde allt utan att gnälla, men hela tiden så skällde Jourhemsmamman ut mig för skit saker
tex. så tjatade hon att jag måste fixa sommarjobb i 3 månader, sen när jag fick ett så gnällde hon och skällde att jag var stressad, att jag aldrig var hemma och borta till sent (detta trots att jag hade förklarat och frågat om lov innan)
och hela tiden det där med att hon såg mig som sin egen dotter..
tyckte inte om det! och sa det också en gång.
till slut fick jag nog när hon sa att jag aldrig skulle få vara ifred (jag ville äta frukost ifred innan jobbet men hon ville skälla ut mig och när jag bad om att få äta först och gick ifrån så fick hon spel)
hon sa att hon skulle kasta ut mig så fort jag fyllde 21
och att hon sket i vart jag hamna!?
så jag flyttade/flydde 3 dagar senare hem till en kille jag knappt kände.
Så jag tycker verkligen att man ska som jourhem/familjehem ha en gräns! och respektera vad barnet/ungdomen vill! vissa önskar nära känslomässiga kontakter med sina jour/familjehemsföräldrar men vissa vill bara läka och leva ifred (så gott det går med översyn dvs.) och inte ha nya föräldrar.
Men ja, man ska ha så lika regler för ens egna barn och jour/familjehems barnet, som tex. städa sitt rum, plocka undan disken, smaka maten och sånt
men självklart finns det också vissa skillnader då jour/familjehems barnet har en anledning till att vara där och ens eget barn bara lever "normalt"