• Moa Li

Hur bäddar ni spjälsäng och vagn till nyfödd bebis?

Hej

Vi har köpt en spjälsäng nu och en barnvagn. Fick med en delbar madrass som består av  2 st 5 cm tjocka madrasser som ligger på varandra. I barnvagnen står det att madrassen inte ska vara tjockare än 3 cm (2,5 cm).

Vad gäller för nyfödd i spjälsäng? Är det bäst att använda en av madrasserna i början? Det följde med en bäddmadrass också, som är ca 2 cm.

Följde med ett täcke och kuddar från IKEA. Har läst att man inte ska använda täcke till nyfödd, så har sytt en sovpåse att använda i början (juni). Men funderar även över storleken. Köpte ett påslakan på babyproffsen som passade till täckets storlek och så har jag sytt ett eget påslakanset efter samma storlek. Men tycker täcket är gigantiskt i sängen. 130x100 cm och när jag provbäddade så fick jag vika täcket dubbelt på bredden för att få plats.

Jag funderar nu på att sy ett mindre täcke och lägga i en tunn filt, som vi kan ha när barnet fortfarande är under året.

Hur gör ni? Hur bäddar ni i barnvagnen?

Kram Moa Li

• Svar på tråden Hur bäddar ni spjälsäng och vagn till nyfödd bebis?
  • Lilla fjunet

VI körde med filtar hela första året, alla sorters. Bomull tunn och tjock (har en jättefin typ stickad på ikea) sen hade vi fleece filt på hösten i vagnen och dubbla bomull i sängen. 
    Jättebra att reglera värmen med  plocka av och lägga på.

• Moa Li

Lillafjunet: Tack för tipset. Funderar på om man kan sy ett mindre påslakan till vagnen och lägga en fleecefilt/tunn bomullsfilt i under sommarkvällarna. Eller lägga under barnet och ha en sovpåse dagtid?

Har ni använt kudde?

• lajni

Håller med ovanstående! Vill tillägga att i början tycker många bebisar om att vara lite inlindade, så att det inte känns så stort omkring dom! Dom är ju vana att ligga i livmodern och där är det rätt trångt. Vi hade(och har fortfarande bebis i sängen) med oss,i början låg hon på en liten bädd av en ihopvikt chillifilt,ovanpå den hade vi en slags babynest, som egentligen var ett inlägg till ett babyskydd, sen lindade vi in henne(löst) i en Ikea filt!! Täcke är bara att lägga undan, behövs inte!! Ett annat tips är att införskaffa en vetekudde, vår lilla tjej sov som en stock i våra famnar men så fort vi la nere henne vaknade hon och vart jätteledse, då värmde vi en vetekudde och La i hennes bädd, då var det varmt och skönt när vi la ner henne!! Barnvagnen....hmm, kommer ni att ha mjuk eller hårdlift? Fårskinn är toppenbra!! Sen olika filtar skulle jag nog tro räcker så här års! Jag vet att det är jättesvårt, men det är egentligen bäst att inte planera så mycket, för min upplevelse är att ingenting blev riktigt som jag hade föreställt mig;) man hittar lösningar när underverket kommer! Lycka till!!

• Mallunski

Jag har hört att man kan tänka på att sy t.ex lakan av något äldre använt lakan då de som är nya är ganska styva och vassa mot bäbisens mjuka, känsliga hud.

Att det kan skava lite precis i början annars. Men jag vet inte om det stämmer :)

Ja, jag undrar också om när och om man ska använda kudde?

• Min älskade dotter

Vi använde kudde till vår dotter. När hon var nyfödd låg hon och sov i ett babynest och då hade hon inte kudde men så fort hon började sova i sin säng (vilket var ganska snart) så använde vi kudde. Den dagen vi märkte att hon kunde vända sig så slutade vi använda kudde pga kvävningsrisk ifall hon kommer från rygg till mage och inte kan komma därifrån.

• Moa Li

Låter ju så otäckt med kvävningsrisken, det vill man ju undvika till 100%.

Tänker att vi kan använda täcke på golvet och ute, och sedan i sängen när bebisen blivit större. Jag har sytt en tröja i t-shirttyg som är som en påse över benen. Men som ni säger, kan ju vänta med detta tills bebisen kommit Cool

• Lilla fjunet

Vi hade ingen kudde i början tror jag ( man glömmer så snabbt) hade bara ett örngott.
    Sen hade vi en liten och platt som va lång så att den täckte hela spjälsängen vid huvudändan. (så dom inte kan rulla av)
    Att sy ett påslakan och lägga i en filt låter ju bra, inget jag tänkte på så vi körde bara på filtar "neutrala".

• Min älskade dotter

Vad gäller filtar och täcken så har vi i spjälsängen bara använt filtar än så länge, dottern är nu snart 1 år. Täcke hade vi i vagnen i vintras när det va kallt, men en filt är lättare för barnet att få av sig inbillar jag mig iaf... När det inte är så kallt så kan man vika en gallerfilt dubbelt så är det iaf lufthål.
    Kudde är bra så huvudformen hålls men som sagt ta bort den när barnet kan vända sig. 

• Min älskade dotter

Om du vill ha täckte så ha ett barnvagntäcke i spjälsängen, bättre storlek än de som är "anpassade" för sängen!

• Moa Li

tack för era tips. Ska kolla måtten på ett barnvagnstäcke

Svar på tråden Hur bäddar ni spjälsäng och vagn till nyfödd bebis?