• Anonym (orolig mamma)

min snart 3-åring har börjat stamma!

Hej!

Jag har en dotter som snart ska fylla 3 år. Hon har varit tidig med språket, började prata långa meningar tidigt och pratar väldig tydligt och har ett stort ordförråd. 

Till problemet, senaste veckorna har hon börjat stamma i början av meningar, inte jätteofta men det händer några gånger om dagen iaf.  i fredags försökte hon säga något men fick inte fram första ordet på meningen och blev då ledsen och sa uppgivet att "jag kan inte prata" :( det känns fruktansvärt att hon ska behöva känna så och nu undrar jag lite om det finns fler som har erfarenheter av stamning? Är det vanligt och övergående eller ska jag göra något NU? Kontakta BVC eller så? jag vill inte göra saken värre, jag vet inte om hon uppmärksammar det hela mer som ett problem om vi åker till BVC och börjar prata om stamningen som något "fel"? men det kanske finns risk att det blir värre och värre annars? Jag vet att hennes pappa har haft problem med stamning som  barn, så blir extra orolig... min mamma säger att det är naturligt och för att hon är ivrig och inte hinner med riktigt för att hon vill säga så mycket,  kan det vara så? Hon pratar mycket och blir lätt uppspelt.

• Svar på tråden min snart 3-åring har börjat stamma!
  • Mor till två döttrar

Det gjorde min dotter med i den åldern! Var också tidig med språket och hade inga problem innan så vi blev förvånade... Hörde mig för om det och har för mig att jag fick lära mig att det var rätt vanligt i den åldern. Hon slutade stamma efter en tid i alla fall. Tror inte det är något att oroa sig för, lyssna på din mamma. :)

• Göteborgsmamman75

Min son gjorde det också i den åldern, det är väldigt vanligt att de gör det utan att det behöver vara något fel. Särskilt när de blir lite uppjagade så stammar de flesta barn i den åldern. Min son hakar ibland fortfarande upp sig i meningar fast han är 4 år nu. Men det är mindre än vad det var då.

• Anonym (orolig mamma)
    Mor till två döttrar skrev 2012-04-15 20:48:14 följande:
    Det gjorde min dotter med i den åldern! Var också tidig med språket och hade inga problem innan så vi blev förvånade... Hörde mig för om det och har för mig att jag fick lära mig att det var rätt vanligt i den åldern. Hon slutade stamma efter en tid i alla fall. Tror inte det är något att oroa sig för, lyssna på din mamma. :)

Tack så mycket. skönt att det gick över för din dotter, hoppas det löser sig lika lätt för min =)

• vintersippan

väldigt vanligt att barn stammar i den åldern då talet utvecklas så snabbt. Hjärnan är snabbare än munmorotiken. Uppmärksamma inte det hela alls, då kan det bli en grej av det. Detta går över av sig självt. (fsk lärare)

• Göteborgsmamman75
    vintersippan skrev 2012-04-15 20:52:26 följande:
    väldigt vanligt att barn stammar i den åldern då talet utvecklas så snabbt. Hjärnan är snabbare än munmorotiken. Uppmärksamma inte det hela alls, då kan det bli en grej av det. Detta går över av sig självt. (fsk lärare)
    Håller med, det sämsta man kan göra är att tvinga dem att tala långsamt, eller lägga orden i munnen på dem osv,  Man ska inte låtsas om att de stammar så det inte blir en stor grej av det liksom.
  • Anonym (orolig mamma)

tack för svaren, nu känner jag mig lugnare. Det skär ju i mammahjärtat när  barnet säger att hon inte kan prata, men skönt att höra att det  kan gå över av sig självt och inte är ovanligt!

• Annahoj242

Åh vad "skönt" med någon i samma sits! Min dotter blir 3 i Augusti och har alltid pratat "rent" och i massor.. För några veckor sedan började hon stamma som en blixt från klar himmel och jag tyckte det var jätte jobbigt, fastnar ofta på första ordet och sedan flyter det på, höll på några dagar sedan försvann det bara.. Nu för tre dagar sedan började det igen, men jag tror att det måste vara för att hon vill säga så mycket på samma gång och så fastnar hon. Det händer bara när det ska gå så himla fort. Känner mig dock inte orolig utan det går nog över.

• SötFlöt

stammar eller hakar upp sig på samma ord? min 3-årng har hakat upp sig och sagt samma ord flera gånger men det gick över efter några månader. jag bara antog att det hörde till

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova 090305 & Iza 110403 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Anonym (orolig mamma)
    SötFlöt skrev 2012-04-15 21:13:09 följande:
    stammar eller hakar upp sig på samma ord? min 3-årng har hakat upp sig och sagt samma ord flera gånger men det gick över efter några månader. jag bara antog att det hörde till

hmm, alltså det är nog mera att hon hakar upp sig på första stavelsen i ordet, tex "ka ka ka ka kan du.........."
  • Foamy

Troligen växer det ju bort, men som någon som har stammat hela livet så måste jag säga att det är faktiskt inte så värst illa det heller Glad
    Visst, jag har hållt mig borta från telefonförsäljarjobb, men i övrigt så har det sällan begränsat mig i någon större utsträckning.

• DianaT

Min dotter är i samma ålder och är också tidig med talet och hon gör samma sak. Hon hakar upp sig i början på meningen, speciellt när hon är lite uppspelt och vill berätta något fort.

• totina

Det var precis som om det var jag som skrivit detta inlägg fast för 2 år sedan! Min son var tidig med talet och började stamma i 3-årsåldern. Vi fick hjälp av logoped för att kunna bemöta honom på rätt sätt när han stammade och när han grät och sa "jag kan inte prata". Det blev inte värre, snarare bättre av att vi tog hjälp av BVC och logoped. Jag tror vår son blev trygg i att vi förstod honom och att han behövde hjälp. Vi pratade mycket om stammning och läste böcker om stammning tillsammans. När han stammade försökte vi lyssna, inte lägga orden i hans mun. Stamningen gick över men kom tillbaka i perioder. Idag är han 5 år och har inte stammat sedan 1 år tillbaka. Jag har märkt att stammningen kom i samband med olika utvecklingsperioder. Efter en turbulent stammningsperiod lärde han sig alltid något nytt och liksom hoppade fram ett steg i sin utveckling (tal, kroppsligt, mentalt osv). V Vet hur jobbigt det är och hur orolig man är som förälder men jag tror inte något blir värre av att ni tar hjälp av BVC. Jag tror också att det är som din mamma säger att hon bara är ivrig och kanske som min son har någon utvecklingsfas eller så. Hoppas det går över för er dotter.

Vill du kika in hos mig så inboxa mig...
  • Anonym (mamma)

Jag har precis pratat med bvc om vår son som blir tre i augusti, och vi har fått remiss till logoped. Min son är dock sen med talet, inte tidig, och han hakar inte bara upp sig i början på meningen när han är ivrig (som inte är stamning enligt deras definition), utan har ibland svårt att få fram ljud alls och säger väldigt många ord med ganska få ljud.
    Vi är inte särskilt oroliga, utan tycker bara att man ska utnyttja de "verktyg" som finns.

I övrigt lyssnar vi bara på honom, upprepar det han säger och låter honom prata i lugn och ro, även när det hakar upp sig för honom.

• Kim 128

Jag tycker absolut att du skall kontakta bvc, för att få komma vidare till logoped eller talpedagog som är inriktad på barnstamning. Ju tidagare man tar tag i stamningen ju mera kan man hjälpa. Du kan också se www.stamning.se eller kontakta Stamningsförbundet 08/7206112, för att få informationsmaterial. Det finns också ett nätverk med kontaktföräldrar till barn som stammar! Titta på hemsidan. jag hoppas att det går bra för dig och din familj. Vänligen Kim Lindbom Carlsson Föräldrabarn ansvarig i Stamningsförbundet 

Svar på tråden min snart 3-åring har börjat stamma!