min snart 3-åring har börjat stamma!
Hej!
Jag har en dotter som snart ska fylla 3 år. Hon har varit tidig med språket, började prata långa meningar tidigt och pratar väldig tydligt och har ett stort ordförråd.
Till problemet, senaste veckorna har hon börjat stamma i början av meningar, inte jätteofta men det händer några gånger om dagen iaf. i fredags försökte hon säga något men fick inte fram första ordet på meningen och blev då ledsen och sa uppgivet att "jag kan inte prata" :( det känns fruktansvärt att hon ska behöva känna så och nu undrar jag lite om det finns fler som har erfarenheter av stamning? Är det vanligt och övergående eller ska jag göra något NU? Kontakta BVC eller så? jag vill inte göra saken värre, jag vet inte om hon uppmärksammar det hela mer som ett problem om vi åker till BVC och börjar prata om stamningen som något "fel"? men det kanske finns risk att det blir värre och värre annars? Jag vet att hennes pappa har haft problem med stamning som barn, så blir extra orolig... min mamma säger att det är naturligt och för att hon är ivrig och inte hinner med riktigt för att hon vill säga så mycket, kan det vara så? Hon pratar mycket och blir lätt uppspelt.