Får min 16-åriga kompis köra bil här?
Anonym för att jag inte vill hänga ut henne. Hon är halvamerikan och tagit körkort där. Nu ska hon komma till sverige och nu pratar vi om huruvida hon får köra här eller inte.
Någon som vet?
Anonym för att jag inte vill hänga ut henne. Hon är halvamerikan och tagit körkort där. Nu ska hon komma till sverige och nu pratar vi om huruvida hon får köra här eller inte.
Någon som vet?
Det finns internationella överenskommelser om hur ett körkort ska vara utformat (konventionerna 1949 och 1968 om vägtrafik). Ett körkort som inte är utformat enligt de reglerna och inte heller är utfärdat på engelska, tyska eller franska, gäller endast tillsammans med en bestyrkt översättning till engelska, tyska, franska, svenska, danska eller norska. Om det inte finns något foto på körkortet gäller det endast tillsammans med en identitetshandling med foto.
De jag känner som studerat i USA har fått köra upp igen när de kommit hem igen och fyllt 18. Men som turist får man ju köra i andra länder en visst tid, så kanske hon får göra det ändå. Finns säkert nån annan här som vet.
3. Vad gäller för körkort utfärdat i ett land utanför EES?
Svar: Det utländska körkortet gäller i ett år från folkbokföringsdagen.
Ok tack
Du går ej köra med det kortet i Sverige när du är 16. Vi har en lag som säger att man ej får köra bil själv (ta körkort) innan man fyllt 18. Den lagen står över deras 16-årsgräns.
Ja, men lagen om 18-år går över!
Hon får inte köra om hon inte är 18.
Jag citerar från den sidan som länkats här:
"Du ska själv kunna visa hur länge du har haft körkortet. Du har inte rätt att köra bil i Sverige innan du har fyllt 18 år, även om du har rätt till det i det land där körkortet är utfärdat.
Bestämmelserna om när ett körkort kan bli omhändertaget av Polisen eller återkallat av Transportstyrelsen gäller även för utländska körkort. Även i övrigt gäller viktiga delar av körkortslagen och körkortsförordningen för utländska körkort."
Jag såg ett tv-program för bara någon vecka sedan där polisen stoppade en bil med en utländsk förare och han fick böter för han var inte 18 år ännu.
Tänker att försäkringen i vilket fall som helst inte gäller här.
Om hon alltså kör här och tänker att hon kan riskera att betala böter så kan det bli en dyr affär för den som lånat ut en bil till en som inte har rätt att köra om ifall hon krockar.
Det är så. Punkt slut:)
Nu blir jag så jävla förbannad igen!! Varför ställa en sån korkad fråga överhuvudtaget? Får man köra bil i Sverige om man är under 18 utan godkänd handläggare? NEJ.
Att du dessutom ställer den på det här idiotiska skitforumet som är fyllt med idioter som tror sig kunna både det ena och det andra - tyder på att du är dum själv.
Ring transportstyrelsen och fråga. Och invänta garvet i andra änden.
Idioter.
Det står ju klart och tydligt på hemsidan att du ej får köra bil om du är under 18!!!