• Nelia82

Frukostförslag tack!

Har en 6-månaders som helammar. Vill ha hjälp med vad han kan få till frukost framöver. Har tänkt amma ett bra tag till, men jag vill ju gärna att han ska få vara delaktig vid frukostbordet. Gröt går bort då han avskyr det.

• Svar på tråden Frukostförslag tack!
  • Natulcien

Om du ammar så mycket så behöver han ju inte frukosten som ett helt mål så då kanske det räcker med att han får sitta med och gnaga på några frukt- och/eller brödbitar?

När han blir äldre så kan du ju ge yoghurt (fr. ca 1 år), ägg eller omelette, smörgås, etc.

• April barn

Har ni provat att göra egen gröt? Vi gör alltid egen havregrynsgröt till sonen och det är stor skillnad på pulver och riktig gröt. Men som ovan säger han behöver ju inte en komplett måltid, det räcker ju med att han får gnaga på lite bröd, frukt eller kex tex.

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
  • gullan83

det finns ju yoghurt från 6 månader på barnhyllan.. annars kan man blanda fruktpureer med turiksyohurt. eller små brödbitar som han får gnaga på eller ett smörgåsrån?

• Nelia82

På vårt frukostbord är det oftast just gröt (varierar mellan havregryn och mannagryn) eller yoghurt och musli samt grovt bröd, juice eller mjölk. Så jag känner att fantasin tryter lite med vad vi kan låta L smaka på. Gröten vägrar han tyvärr. Har även provat barngröt. Likadant där.

Frukt får han smaka på när det är mellanmål, men visst kan vi lägga till frukt till frukosten också. Känns bara lite.. fattigt?

Själv äter jag lite striktare kost med keso och ägg. Inte heller att föredra till en liten bebis kanske.

Dags att köpa hem vitt bröd då? Funkar vanligt rostbröd?

Har inte tänkt byta ut amningen än på långa vägar, men han visar ett väldigt stort intresse för maten på vårt bord nu och blir rent av missnöjd eller förbannad när han inte får något att äta han också. Det känns lättare att låta honom delta vid lunch och mellanmål då är det ju bara någon bit potatis eller grönsak samt frukt han får testa, men frukosten känns "svår" på nåt vis.

När min 4-åring var liten var det andra rekommendationer, då började man med smakportioner och gröt redan vid 4 månader (ja, man visste inte bättre då tyvärr). Han älskade iaf gröten och åt det nog till frukost fram tills han var 1½ år.

• gullan83
    Nelia82 skrev 2012-04-16 12:57:54 följande:
    På vårt frukostbord är det oftast just gröt (varierar mellan havregryn och mannagryn) eller yoghurt och musli samt grovt bröd, juice eller mjölk. Så jag känner att fantasin tryter lite med vad vi kan låta L smaka på. Gröten vägrar han tyvärr. Har även provat barngröt. Likadant där.

Frukt får han smaka på när det är mellanmål, men visst kan vi lägga till frukt till frukosten också. Känns bara lite.. fattigt?

Själv äter jag lite striktare kost med keso och ägg. Inte heller att föredra till en liten bebis kanske.

Dags att köpa hem vitt bröd då? Funkar vanligt rostbröd?

Har inte tänkt byta ut amningen än på långa vägar, men han visar ett väldigt stort intresse för maten på vårt bord nu och blir rent av missnöjd eller förbannad när han inte får något att äta han också. Det känns lättare att låta honom delta vid lunch och mellanmål då är det ju bara någon bit potatis eller grönsak samt frukt han får testa, men frukosten känns "svår" på nåt vis.

När min 4-åring var liten var det andra rekommendationer, då började man med smakportioner och gröt redan vid 4 månader (ja, man visste inte bättre då tyvärr). Han älskade iaf gröten och åt det nog till frukost fram tills han var 1½ år.

ja rostbröd och klipp dom i små bitar med lite smör på
  • Nelia82

Kan man ha något mer på smörgåsen? Har för mig att jag gav min stora grabb leverpastej, men minns inte från vilken ålder, tror det var mer runt 8 mån när jag inte ammade längre, typ till mellanmål. Messmör kanske också funkar?

Man kan alltså börja ge ägg redan? Och yoghurt, vad är att föredra? Vanlig naturell eller turkisk. Vad är skillnaden? Gissar att det borde vara ok som smaksensation iaf, det blir ju inga mängder. För mejeriprodukter ska man väl egentligen vänta med tills de är över året?

• Duckan

Lite naturell/turkisk youghurt går bra. Det är mjölk som måltidsdryck som skall undvikas under året.
    Mjukost och leverpastej är utmärkta pålägg. 

• gullan83

ingen anning vet bara att många ger turkisk yoghurt och blandar i fruktpureer i det.

ingen anning om man kan ge leverpastej i den åldern alls... messmör tror ja du kan ge.   

• Loreena

Äggröra, turkisk yoghurt med hallon när barnet blir äldre, äggplättar, omelett, hemlagad gröt med aprikospuré på, naturell yoghurt med mosad banan eller annan frukt i, havregrynsgröt med rivet äpple på,

Undvik för mycket mat med gluten och spannmål med hårda fibrer, det kan ställa till det för barnets mage. Introducera spannmål långsamt.

Men ditt barn är ju så pass litet än så amma på och ge någon puré eventuellt eller så småningom lite plockmat. Någon frukost utöver amningen behövs eg inte till en 6månaders, utan det räcker med smakportioner vid lunchen. Vad äter du själv? Barnet kanske kan sitta med vid bordet och smaka något som du äter?

• April barn

Du kan ge han av det grova brödet också, det har vi alltid gjort.
    När de är 6 mån och kan börja smaka på mat så kan de smaka på det mesta, det man helst undviker är ju ägg, bönor, starka kryddor mm eftersom det lätt kan irritera och ge gasig mage.
    Låt han smaka av det ni äter, tror jag går jättebra Glad

? MA v.18 -2009 ♥ Marcus 8 December 2010 - 3 560g & 55cm kärlek ღ MA v.9 -2011?
Svar på tråden Frukostförslag tack!