Inlägg från: Sweet life |Visa alla inlägg
  • Sweet life

Ta med mat......

DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 14:40:22 följande:
    Lilla fjunet: va? Sen när då?
    Det är olika i alla Sveriges kommuner...

Där jag är uppväxt infördes det från HT-05 att man fick betala en viss summa varje månad in på ett matkort man drog vid lunch varje dag...

Det finns många skolor i Stockholm som har det så, oftast är det friskolor. Men finns även kommunala gymnasier..
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:02:20 följande:
    Aldrig hört talas om att man ska behöva betala mat på gymnasiet, men det tycker jag också är fel.
    Varför? Gymnasiet är inte obligatoriskt...
  • Sweet life
    Ciliaja skrev 2012-04-16 15:03:55 följande:
    de finns ingenstans i sverige där man betalar sin egen mat på gymnasier
    Uppenbarligen gör det det.. Så uttala dig inte om sker du inte vet...
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:04:54 följande:
    Sweet life: Eftersom det inte är obligatoriskt så blir det en helt annan diskussion, eller hur?
    Utbildningen är gratis i Sverige, nått vi ska vara jävligt glada över. Vi ska även vara glada över att maten inom grundskolan är gratis!

I länder såsom Norge, där får man ta med egen mat till skolan VARJE dag!

Varför är inte lunchen gratis för högskolestudenter om den nu ska vara det för gymnasieelever?
  • Sweet life
    DetLillaÄcklet skrev 2012-04-16 15:14:04 följande:
    Sweet life: Hur är det med läsförståelsen idag? Tråden gäller grundskolan så varför vill du diskutera högskolan? Starta en tråd om det istället.
    Det var DU som tog upp frågan genom att anse att det inte går till så o Sverige...

Men återigen, i andra länder får man betala för skola OCH ta med egen mat... oavsett om det gäller förskola, grundskola, gymnasium eller högre utbildning...

Så jag tycker vi ska vara jävligt tacksamma att vi inte behöver det trots vår kassa kommunala budget!
  • Sweet life
    h8him skrev 2012-04-17 09:45:36 följande:
    Skolorna har ingen rätt att bortse från skollagen och i den står att näringsriktig skollunch ska ingå (i förskoleklass och grundskola).
    Ja, och har man som förälder inte möjligheten att skicka med matsäck så får man (i den skolan jag jobbade) från köket, macka en liten yoghurt, en frukt och en liten tetra mjölk...
  • Sweet life
    h8him skrev 2012-04-17 09:53:03 följande:
    Nej, alla barn ska få näringsberäknad skollunch gratis varje skoldag.

Det står i nya skollagen.
    Ja, men det finns också i skollagen att man vid utflykter kan be om att eleven tar med matsäck efter vad de själva önskar. Annars får man det som skolan har möjlighet att erbjuda den dagen.
  • Sweet life
    Sweet life skrev 2012-04-17 09:55:22 följande:
    Ja, men det finns också i skollagen att man vid utflykter kan be om att eleven tar med matsäck efter vad de själva önskar. Annars får man det som skolan har möjlighet att erbjuda den dagen.
    Eller som det står. Skäliga kostnader av mindre summa vid aktiviteter och utflykter. Detta är ju granskat av skolinspektionen och något som går helt i linje med skollagen....
Svar på tråden Ta med mat......