• Mosaik

Se hit, ni som medicinerar med centralstimulerande!

Hej.

Min son äter Medikinet sen ett år tillbaka ca.
    Han får en kapsel på 20 mg på morgon innan skolan och den räcker bra hela
    skoldagen.  
    I skolan behöver han verkligen sin medicin eftersom han är enormt okoncentrerad, flängig och drömmande.
    Det är natt och dagskillnad där, får han inte medikinetet så blir han väldigt störd av sin omgivning.

Nu till "problemet".
    På helgen ger vi INTE medicinen till W eftersom vi helt enkelt inte tycker att han behöver den hemma, han fungerar ändå OM vi inte har kalas, är iväg på kalas, går på stan eller annan aktivitet där det blir rörigt. Ska vi göra något speciellt så får han alltså sin medicin, men annars är han utan.
    Vi tycker att han blir slö, likgiltig och frånvarande här hemma om han får medicinen på helgen.

Enligt en personal i skolan så är detta inte bra för W eftersom han får ett avbrott i medicineringen varje helg och om och om igen måste vänja kroppen vid medicinen.
    Men vår läkare har sagt att det är många som gör såhär, alltså bara ger medikinetet vid behov.
    Det är ju liksom ingen depåmedicin som byggs upp i kroppen utan ett preparat som skall vara ute ur kroppen när tabletten slutat verka.  

Övrig personal tycker att W funkar bra redan direkt efter helgen men idag har han varit okoncentrerad och drömmande, han har börjat bli förkyld vilket brukar påverka hans koncentration, men personen med synpunkter på hur vi gör menar att det är pga uppehåll i medicineringen som W blir såhär.

Hur gör ni andra som medicinerar era barn med centralstimulerande? Får de alltid samma dos, alla dagar eller gör ni som vi? 
    Har era barns läkare sagt att man kan ha uppehåll på helgen om man inte tycker det gynnar barnet då?         

Jag vill ju ha min goe glade kille på helgen, vilket han är utan medicinen.

• Svar på tråden Se hit, ni som medicinerar med centralstimulerande!
  • Ad Infinitum I det oändliga

Hej !
    Ville bara säga att jag har med hört om många barn som är medicinfria på helgerna och det dels för att "äta upp sej"
    Vi medicinerar, och även under helgerna, men han får inte alltid eftermiddagsdosen under helgen.
    Vi låter honom äta den då därför att han själv vill ha den då, och därför att det just nu känns bra för att det inte ska bli fullständig kaos.

Vår läkare har med sagt samma att man kan vara medicinfri på helger, lovdagar osv om vi tycker det fungerar bra.

Jag tycker ni ska göra precis som ni gör, det som känns bra för er, känns även bra för er son!

Jag själv äter centralstimulerande, och har valt att vara medicinfri på helgerna emellanåt, eller nästan varje helg :)

Lyssna inte på de andra utan gör som ni känner för, så länge läkaren säger det är ok! :)

• Mosaik

Tack för ditt svar!

Det där med maten och att äta upp sig känner jag igen oss i, han behöver nån medicinfri dag för att äta upp sig på. W har inte gått upp ett gram på ett år.

Skönt att höra att du också hört att man kan göra såhär, och även gör själv.

Tack.

Fler?

• Little Ms Chatterbox

Vi ger äldsta sonen alltid, i det här fallet Ritalin men ska snart träffa läkaren och diskutera annan medicin eller dosändring. Fick erbjudandet av läkaren att hålla upp helger och lov. Men eftersom vi har 3 yngre barn som alstrar en del stress för honom så har vi valt att ge även på helgerna. Om vi går upp i dos kanske han bara får morgondosen på helgen eller annan lösning.

Den i er närhet som har uttryckt önskemål om att han borde äta alltid verkar inte veta vad h*n pratar om! Främst så är det ni familjen med behandlade läkare som ska ha något att yttra sig om. Att han är segare på måndag morgon kan ju vara helt andra orsaker, Kanske tom. att h*n själv inte har samma morgonspurt och lägger över det på er son. 

• mamma till 2 frön

Min son äter concerta 45mg och han har dryga halv dos på helgen och får om han vill vara utan. Läkaren vi har, har sagt att det är fritt fram ur ett medicinskt perspektiv men man bör kanske ha det psykologiska med också. Sonen är extremt ljudkänslig och har svårt att värja sig från synintryck, concertan hjälper honom att stoppa sina impulser i samband med detta. Det är klart att han blir trött om vi har en dag hemma utan medicin med massor av ljud och rörelse och att det i förlängningen även kan påverka dagarna efter men det är ju inte medicinuppehållet i sig som gör det. I det här fallet tror jag både du och er läkare vet bäst. Jag väljer att alltid lyssna på medicinskt kunniga personer före alla "förståsigpåare" som vi träffar på om du förstår vad jag menar. Vi har ätardagar här med och precis som du beskriver blir vår son helt avskärmad och seg av skoldosen. Sonen har dessutom strattera upp till som är en depotmedicin men den måste han ta oavsett

• Mosaik

Tack för ytterligare svar!

Då tror jag ändå att vi gör rätt, för även om han är lite segare på måndagar(vilket är lite oklart) så är det värt det om han är glad och gó på helgen. 

Den här "förståsigpåaren" på skolan är väldigt "erfaren" (enligt han själv) men jag får ändå gå på magkänslan och W:s välbefinnande i stort. 

Tack igen för att ni bollar tankar med mig. 

Svar på tråden Se hit, ni som medicinerar med centralstimulerande!