Se hit, ni som medicinerar med centralstimulerande!
Hej.
Min son äter Medikinet sen ett år tillbaka ca.
Han får en kapsel på 20 mg på morgon innan skolan och den räcker bra hela
skoldagen.
I skolan behöver han verkligen sin medicin eftersom han är enormt okoncentrerad, flängig och drömmande.
Det är natt och dagskillnad där, får han inte medikinetet så blir han väldigt störd av sin omgivning.
Nu till "problemet".
På helgen ger vi INTE medicinen till W eftersom vi helt enkelt inte tycker att han behöver den hemma, han fungerar ändå OM vi inte har kalas, är iväg på kalas, går på stan eller annan aktivitet där det blir rörigt. Ska vi göra något speciellt så får han alltså sin medicin, men annars är han utan.
Vi tycker att han blir slö, likgiltig och frånvarande här hemma om han får medicinen på helgen.
Enligt en personal i skolan så är detta inte bra för W eftersom han får ett avbrott i medicineringen varje helg och om och om igen måste vänja kroppen vid medicinen.
Men vår läkare har sagt att det är många som gör såhär, alltså bara ger medikinetet vid behov.
Det är ju liksom ingen depåmedicin som byggs upp i kroppen utan ett preparat som skall vara ute ur kroppen när tabletten slutat verka.
Övrig personal tycker att W funkar bra redan direkt efter helgen men idag har han varit okoncentrerad och drömmande, han har börjat bli förkyld vilket brukar påverka hans koncentration, men personen med synpunkter på hur vi gör menar att det är pga uppehåll i medicineringen som W blir såhär.
Hur gör ni andra som medicinerar era barn med centralstimulerande? Får de alltid samma dos, alla dagar eller gör ni som vi?
Har era barns läkare sagt att man kan ha uppehåll på helgen om man inte tycker det gynnar barnet då?
Jag vill ju ha min goe glade kille på helgen, vilket han är utan medicinen.