• Idizen

Hjälp sökes. Min son på 6 år biter sönder alla sina kläder

Vad ska man göra och hur ska man få honom att sluta. Sedan 1 år tillbaka har sonen bitit väldigt mycket på naglarna. Har då sagt till honom att inte göra det, provat med "stop och väx" m.m
    För ca 5-6 månader sen övergick nagelbitandet till att bita på kläderna. Han biter på ärmarna så det blir massvis med hål, stora som små. Ibland biter han på halslinningen så det oxå går hål. Denna vinter har han dessutom bitit sönder pekfingrarna på 3 par "magiska fingervantar" och tummen på ett par termovantar.

Köpte nya tröjor till honom igår och när jag kom och hämtade honom på dagis idag var där redan ett stort hål i ärmslutet.

Vad ska man göra!?! någon som har det likadant???

• Svar på tråden Hjälp sökes. Min son på 6 år biter sönder alla sina kläder
  • Nina 566

Låter som en ovana. 

Han är ju 6 år och förstår en hel del, har ni pratat med honom ang beteendet?

Min tvååring,snart tre sög på halskragen, jackkragen osv nu i vintras och vi pratade med honom att han inte skulle göra så och han förstod och slutade med det efter ett tag.     

• onka

hade samma "problem" med min äldsta. 
    Jag smetade på stopp och väx på kläderna samt att jag sydde "trasor" typ snusnäsduk som hon hade runt halsen och som det var ok att bita i...
    Minns inte när hon slutade men nu 16 år gammal biter hon istället sönder insidan på kinderna om hon inte konstant får tugga tuggummi. Kan även tillägga att hon hade ett enormt stort sugbehov som liten, vet inte om det spelade in på bitandet men det ligger ju nära till hands att misstänka,  därav "trasorna" så hon fick utlopp för tuggandet... 

• Mita75

det är inte roligt, men ändå lite skönt att höra att man inte är ensam.. har en snart sjuåring som gör detsamma.. :( börjar bli kostsamt.. stopp-och-väx på kläderna kanske man ska prova då..

♥ ♥ -97 -00 -05 -09 -10 ♥ ♥
  • ciann

Min son gjorde så när han var sex år. Hål på alla tröjor på ena ärmen. Vi gjorde ingen grej av det och det gick över på ett par månader. Antog att det hade med tänderna att göra.

Svar på tråden Hjälp sökes. Min son på 6 år biter sönder alla sina kläder